Abstract
This article focuses on the need of building a culture of interpersonal relations in the educational space. Theoretical issues related to the need of introducing educational changes were analyzed, in which a greater role would be assigned to building a relational culture as compared to a task-oriented culture. The design thinking method was presented and attention was drawn to the importance of this method in the development of a culture of relationships in relation to educational practice. It was emphasized that this method fosters the development of students' communication and interpersonal competences, teaches cooperation, which in turn contributes to building a culture of relationships in the educational space.
References
Aspelin, J. (2014). Beyond indyvidualised teaching. Education Inquiry, Vol. 5 (2), 233-245.
Bachtin. Dialog – język – literatura. E. Czaplejewicz, E. Kasperski (red.). Warszawa: PWN.
Blanchard, K., Johnson, S. (2019). Nowy jednominutowy menedżer (przekł. M. Witkowska). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych (przekład J. Doktór). Warszawa: PAX.
Çeviker-Çınar, G., Mura, G., Demirbağ-Kaplan, M. (2017). Design Thinking: A New Road Map In Business Education, The Design Journal, za: https://www.researchgate.net/publication/319560794_Design_Thinking_A_New_Road_Map_In_Business_Education, (dostęp: 11.02.2021).
Cohen, R. M., Mule L. (2019). Collaborative Pedagogy in a Design Thinking Education Course. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, Vol. 14, 29 - 42.
Doliński, D. (2005). Dialog i wpływ społeczny. Przegląd Psychologiczny, 48 (1), 19-31.
Domachowski, W. (2000). Interakcyjny model funkcjonowania społecznego. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 472-524). Warszawa: PWN.
Durkalevych, I. (2011). Dialog człowieka z Bogiem: ku narracyjno-dialogowemu funkcjonowaniu Ja, Zeszyty Naukowe KUL, 3 (215), 81-91.
Durkalevych, I. (2018). Development of Social Competencies of Pedagogical Profiles Student’s. Technologies of Intelect Development, Vol. 2 (9), za: http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/351, (dostęp: 16.09.2019).
Durkalevych, I. (2020). Rozwój kreatywności studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 44 (4), 177-189. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.435
Filipowicz, G. (2016). HR Business Partner. Warszawa: Wolters Kluwer SA.
Gołębniak, B. G., Krzychała, S. (2015). Akademickie kształcenie nauczycieli w Polsce – raport z badań. Rocznik Pedagogiczny, 38, 97-112.
Goodman, S. (2015). The Importens of Teaching from Relationships, za: https://www.edutopia.org/blog/importance-teaching-through-relationships-stacey-goodman, (dostęp: 16.09.2019).
Hermans, H. J. M. Hermans-Jansen, E. (2000). Autonarracje: tworzenie znaczeń w psychoterapii (tłumaczenie P. Oleś). Warszawa: PTP.
Hunziker, D. (2018). Kompetencje bez tajemnic. Rozwijanie kompetencji to nie czary. (przeł. M. Guzowska). Warszawa: Dobra Literatura.
Jakimiuk, B. (2017). Relacje zawodowe i osiągnięcia osobiste jako czynniki satysfakcji z pracy nauczycieli a ich indywidualne doświadczenia. Lublin: KUL.
Jan Paweł II (2002). Encyklika Ut unum sint Ojca Świętego Jana Pawła II o działalności ekumenicznej. Poznań: Pallottinum.
Jeruszka, U. (2016). Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin SA.
Kelly, T., Kelly, D. (2019). Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking (przekład A. Doroba). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Kupiec, H. (2020). Znaczenie relacji dialogicznej w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych studentów pedagogiki. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 42 (2), 77-91. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.266.
Lencioni, P. (2012). Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej. Praktyczny przewodnik dla liderów, menedżerów, moderatorów (przekład K. Pawłowski). Warszawa: MT Biznes sp. z o.o.
Liedtka, J. (2014). Innovative ways companies are using design thinking. Strategy and Leadership, Vol. 42 (2), 40-45, za: https://pdfs.semanticscholar.org/7f09/f8f30fc82c18dfd0d72e1d1ac433b1541539.pdf?_ga=2.145038704.577330888.1612989307-1367999094.1612047175, (dostęp: 10.02.2021).
Łuczyński, J. (2011). Zarzadzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Meier, B., Pierańska, J., Pierański, W. (2005). Kształtowanie umiejętności zawodowych nauczyciela (s. 305-311). W: R. Gmocha, A. Krasnodębska (red.), Kompetencje nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w pracy dydaktycznej (przekł. A. Ubertowska). Gdańsk: GWP.
Morrealle, S. P., Spitzberg, B. H., Barge, J. K. (2015). Komunikacja między ludźmi (przełożyli: P. Izdebski, A. Jaworska-Surma, D. Kobylińska). Warszawa: PWN.
Oleś, P. (2005). Zjawiska dialogowe – od wpływu społecznego po aktywność wewnętrzną. Przegląd Psychologiczny, 48 (1), 11-18.
Oleś, P. (2011). Dialogowe Ja: zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawe wyniki (s.143-171). W: P. Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Dialog z samym sobą. Warszawa: PWN.
Oleś, P., Chmielnicka-Kuter E. (2010). Ja dialogowe (s. 247-269). W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Badania narracyjne w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA.
Owen, C. L. (2005). Design Thinking. What is. Why It Is Different. Where It Has New Value. Institute of Design, Illinois Institute of Technology, za: https://www.id.iit.edu/wp-content/uploads/2015/03/Design-thinking-what-it-is-owen_korea05.pdf, (dostęp: 01.09.2020).
Puchalska-Wasyl M. (2005), Wyobrażeni rozmówcy – typy i funkcje. Przegląd Psychologiczny, 45(1), 109-123.
Robinson, K. (2016). Oblicza umysłu: ucząc się kreatywności (tłum. M. Mentel). Gliwice: Element.
Robinson, K., Aronica L. (2015). Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukacje (tłum. A. Baj). Kraków: Wydawnictwo Element.
Schein, E. H. (2019). Potęga dobrej komunikacji w zespole. O trudnej sztuce pokornego zadawania pytań. (przekład P. Zagórska). Warszawa: PWN SA.
Schein, E. H., Schein, P. A. (2019). Potęga relacji w zarządzaniu. O trudnej sztuce bycia pokornym liderem (przekład P. Zagórska). Warszawa: PWN SA.
Schwartz, B. (2018). Dlaczego pracujemy (przekł. A. Rogozińska). Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
Seppälä, E. (2018). Dlaczego współczucie jest lepszą taktyką menedżerską niż bezwzględność? (s. 23-34). W: Empatia. Inteligencja emocjonalna. Harvard Business Review. Wydawnictwo: Helion.
Seppälä, E. (2019). Co zyskują zwierzchnicy, pokazując swoją wrażliwość? (s. 77-89) (tłum. K. Krzyżanowski). W: Prawdziwe przywództwo. Inteligencja emocjonalna. Harvard Business Review. Wydawnictwo: Helion SA.
Sęk, H. (2010). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania (s.149-167). W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie. Warszawa: PWN.
Stawiarska, P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. Warszawa: Difin SA.
Trefalt, Š. (2013). Between You and Me: Setting Work-Nonwork Boundaries in the Context of Workplace Relationships, Academy of Managment Journal, Vol. 56 (6), 1802-1829.
Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: KUL.
Voss, T., Kunter, M., Baumert, J. (2011). Assessing Teacher Candidates’ General Pedagogical/Psychological Knowledge: Test Construction and Validation, Journal of Educational Psychology, Vol. 103 (4), 952-969.
Wierzejska, J. (2016). Kompetencje społeczne studentów kierunków technicznych i społecznych, Studia Edukacyjne, nr 39, 155-168. DOI: 10.14746/se.2016.38.10.
Bachtin. Dialog – język – literatura. E. Czaplejewicz, E. Kasperski (red.). Warszawa: PWN.
Blanchard, K., Johnson, S. (2019). Nowy jednominutowy menedżer (przekł. M. Witkowska). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych (przekład J. Doktór). Warszawa: PAX.
Çeviker-Çınar, G., Mura, G., Demirbağ-Kaplan, M. (2017). Design Thinking: A New Road Map In Business Education, The Design Journal, za: https://www.researchgate.net/publication/319560794_Design_Thinking_A_New_Road_Map_In_Business_Education, (dostęp: 11.02.2021).
Cohen, R. M., Mule L. (2019). Collaborative Pedagogy in a Design Thinking Education Course. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, Vol. 14, 29 - 42.
Doliński, D. (2005). Dialog i wpływ społeczny. Przegląd Psychologiczny, 48 (1), 19-31.
Domachowski, W. (2000). Interakcyjny model funkcjonowania społecznego. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (s. 472-524). Warszawa: PWN.
Durkalevych, I. (2011). Dialog człowieka z Bogiem: ku narracyjno-dialogowemu funkcjonowaniu Ja, Zeszyty Naukowe KUL, 3 (215), 81-91.
Durkalevych, I. (2018). Development of Social Competencies of Pedagogical Profiles Student’s. Technologies of Intelect Development, Vol. 2 (9), za: http://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/351, (dostęp: 16.09.2019).
Durkalevych, I. (2020). Rozwój kreatywności studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 44 (4), 177-189. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.435
Filipowicz, G. (2016). HR Business Partner. Warszawa: Wolters Kluwer SA.
Gołębniak, B. G., Krzychała, S. (2015). Akademickie kształcenie nauczycieli w Polsce – raport z badań. Rocznik Pedagogiczny, 38, 97-112.
Goodman, S. (2015). The Importens of Teaching from Relationships, za: https://www.edutopia.org/blog/importance-teaching-through-relationships-stacey-goodman, (dostęp: 16.09.2019).
Hermans, H. J. M. Hermans-Jansen, E. (2000). Autonarracje: tworzenie znaczeń w psychoterapii (tłumaczenie P. Oleś). Warszawa: PTP.
Hunziker, D. (2018). Kompetencje bez tajemnic. Rozwijanie kompetencji to nie czary. (przeł. M. Guzowska). Warszawa: Dobra Literatura.
Jakimiuk, B. (2017). Relacje zawodowe i osiągnięcia osobiste jako czynniki satysfakcji z pracy nauczycieli a ich indywidualne doświadczenia. Lublin: KUL.
Jan Paweł II (2002). Encyklika Ut unum sint Ojca Świętego Jana Pawła II o działalności ekumenicznej. Poznań: Pallottinum.
Jeruszka, U. (2016). Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin SA.
Kelly, T., Kelly, D. (2019). Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking (przekład A. Doroba). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.
Kupiec, H. (2020). Znaczenie relacji dialogicznej w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych studentów pedagogiki. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 42 (2), 77-91. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.266.
Lencioni, P. (2012). Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej. Praktyczny przewodnik dla liderów, menedżerów, moderatorów (przekład K. Pawłowski). Warszawa: MT Biznes sp. z o.o.
Liedtka, J. (2014). Innovative ways companies are using design thinking. Strategy and Leadership, Vol. 42 (2), 40-45, za: https://pdfs.semanticscholar.org/7f09/f8f30fc82c18dfd0d72e1d1ac433b1541539.pdf?_ga=2.145038704.577330888.1612989307-1367999094.1612047175, (dostęp: 10.02.2021).
Łuczyński, J. (2011). Zarzadzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Meier, B., Pierańska, J., Pierański, W. (2005). Kształtowanie umiejętności zawodowych nauczyciela (s. 305-311). W: R. Gmocha, A. Krasnodębska (red.), Kompetencje nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w pracy dydaktycznej (przekł. A. Ubertowska). Gdańsk: GWP.
Morrealle, S. P., Spitzberg, B. H., Barge, J. K. (2015). Komunikacja między ludźmi (przełożyli: P. Izdebski, A. Jaworska-Surma, D. Kobylińska). Warszawa: PWN.
Oleś, P. (2005). Zjawiska dialogowe – od wpływu społecznego po aktywność wewnętrzną. Przegląd Psychologiczny, 48 (1), 11-18.
Oleś, P. (2011). Dialogowe Ja: zarys teorii, inspiracje badawcze, ciekawe wyniki (s.143-171). W: P. Oleś, M. Puchalska-Wasyl (red.), Dialog z samym sobą. Warszawa: PWN.
Oleś, P., Chmielnicka-Kuter E. (2010). Ja dialogowe (s. 247-269). W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Badania narracyjne w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo ENETEIA.
Owen, C. L. (2005). Design Thinking. What is. Why It Is Different. Where It Has New Value. Institute of Design, Illinois Institute of Technology, za: https://www.id.iit.edu/wp-content/uploads/2015/03/Design-thinking-what-it-is-owen_korea05.pdf, (dostęp: 01.09.2020).
Puchalska-Wasyl M. (2005), Wyobrażeni rozmówcy – typy i funkcje. Przegląd Psychologiczny, 45(1), 109-123.
Robinson, K. (2016). Oblicza umysłu: ucząc się kreatywności (tłum. M. Mentel). Gliwice: Element.
Robinson, K., Aronica L. (2015). Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukacje (tłum. A. Baj). Kraków: Wydawnictwo Element.
Schein, E. H. (2019). Potęga dobrej komunikacji w zespole. O trudnej sztuce pokornego zadawania pytań. (przekład P. Zagórska). Warszawa: PWN SA.
Schein, E. H., Schein, P. A. (2019). Potęga relacji w zarządzaniu. O trudnej sztuce bycia pokornym liderem (przekład P. Zagórska). Warszawa: PWN SA.
Schwartz, B. (2018). Dlaczego pracujemy (przekł. A. Rogozińska). Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
Seppälä, E. (2018). Dlaczego współczucie jest lepszą taktyką menedżerską niż bezwzględność? (s. 23-34). W: Empatia. Inteligencja emocjonalna. Harvard Business Review. Wydawnictwo: Helion.
Seppälä, E. (2019). Co zyskują zwierzchnicy, pokazując swoją wrażliwość? (s. 77-89) (tłum. K. Krzyżanowski). W: Prawdziwe przywództwo. Inteligencja emocjonalna. Harvard Business Review. Wydawnictwo: Helion SA.
Sęk, H. (2010). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania (s.149-167). W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie. Warszawa: PWN.
Stawiarska, P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. Warszawa: Difin SA.
Trefalt, Š. (2013). Between You and Me: Setting Work-Nonwork Boundaries in the Context of Workplace Relationships, Academy of Managment Journal, Vol. 56 (6), 1802-1829.
Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: KUL.
Voss, T., Kunter, M., Baumert, J. (2011). Assessing Teacher Candidates’ General Pedagogical/Psychological Knowledge: Test Construction and Validation, Journal of Educational Psychology, Vol. 103 (4), 952-969.
Wierzejska, J. (2016). Kompetencje społeczne studentów kierunków technicznych i społecznych, Studia Edukacyjne, nr 39, 155-168. DOI: 10.14746/se.2016.38.10.
Downloads
Download data is not yet available.