The importance of empathy in the development of creativity by design thinking
pdf

Keywords

empathy
creativity
education

How to Cite

Durkalevych, I. (2022). The importance of empathy in the development of creativity by design thinking. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 49(1), 67-74. https://doi.org/10.34766/fetr.v49i1.953
Keywords

Abstract

The article presents theoretical considerations on the role of empathy in the development of creativity. The analysis of the scientific literature on this topic allows us to conclude that empathy plays an important role in the development of creativity. The issues of learning empathy in early adulthood and methods of enhancing empathic abilities in relation to the process of education, among others, by the method of design thinking, are discussed.

https://doi.org/10.34766/fetr.v49i1.953
pdf

References

Alexander, J., Sandhal, I. (2017). Hygge. Duński przepis na szczęście. Najskuteczniejsza filozofia wychowania (tłum. J. Sawicka, E. Kowalewska). Warszawa: Muza SA.
Baron-Cohen, S. (2015). O empatii i genezie okrucieństwa (przekład A. Nowak). Sopot: Smak Słowa.
Brackett, M. A., Solovey, P. (2008). Pomiar inteligencji emocjonalnej skalą Mayer-Solovey-Caruso (s. 113-135). W: M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: PWN.
Carlozzi, A. F., Bull, G. T., Hurlburt, J. D. (1995). Empathy as Related to Creativity, Dogmatism, and Expressiveness, The Journal of Psychology, 129 (4), 365-373.
Çeviker-Çınar, G., Mura, G., Demirbağ-Kaplan, M. (2017). Design Thinking: A New Road Map In Business Education, The Design Journal, za: https://www.researchgate.net/publication/319560794_Design_Thinking_A_New_Road_Map_In_Business_Education, (dostęp: 11.02.2021).
Ciarrochi, J. (2008). Czym jest inteligencja emocjonalna i czemu służy? Konfrontacja dwóch światopoglądów (s. 197-213). W: M. Śmieja, J. Orzechowski. (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: PWN.
Cross, I., Laurence, F., Rabinowitch, T-C. (2012). Empathy and Creativity in Group Musical Practices: Towards a Concept of Empathic Creativity, za: http://ilabs.uw.edu/sites/default/files/oxfordhb-9780199928019-e-23.pdf, (dostęp: 11.08.2021).
Csikszentmihalyi, M. (2017). Креативность. Поток и психология открытий и изобретений. Москва: Карьера Пресс / Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention.
Davis, M. H. (2001). Empatia. O umiejętności współodczuwania (tłum. J. Kubiak). Gdańsk: GWP.
Durkalevych, I. (2020). Rozwój kreatywności studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 44 (4), 177-189. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.435.
Durkalevych, I. (2021). Building a culture of relationships in educational space using the design thinking method. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 46(2), 27-49. https://doi.org/10.34766/fetr.v46i2.771.
Goldberg, E. (2018). Kreatywność. Mózg w dobie innowacji (przekład A i M. Binderowie). Warszawa: PWN.
Goleman, D. (2012). Inteligencja emocjonalna (tłum. A. Jankowski). Warszawa: Media Rodzina.
Goleman, D. (2018). Czym jest empatia? (s. 13-22). W: Empatia. Inteligencja emocjonalna. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
Grant, A. M., Berry, J. W. (2011). The necessity of othersis the mother of invention intrinsic and prosocial motivations, perspective taking, and creativity. Academy of Management Journal, Vol. 54 (1), 73–96.
Gulin, W. (1994). Empatia dzieci i młodzieży. Komponenty informacyjne, decyzyjne i emocjonalne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Hatcher, S. L., Nadeau, M. S., Walsh, L. K., Reynolds, M., Galea, J., & Marz, K. (1994). The teaching of empathy for high school and college students: Testing Rogerian methods with the Interpersonal Reactivity Index, Adolescence, 29, 961-974, za: https://www.researchgate.net/profile/Jerome-Galea/publication/15306035_The_teaching_of_empathy_for_high_school_and_college_students_Testing_Rogerian_methods_with_the_Interpersonal_Reactivity_Index/links/56a770e308aeded22e36d2b6/The-teaching-of-empathy-for-high-school-and-college-students-Testing-Rogerian-methods-with-the-Interpersonal-Reactivity-Index.pdf, (dostęp: 11.08.2021).
Hogeveen, J., Inzlicht, M., & Obhi, S. S. (2013). Power Changes How the Brain Responds to Others. Journal of Experimental Psychology: General, July 1, Advance online publication. doi: 10.1037/a0033477.
Ingle, B. R. (2015). Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślnia projektowego w codziennej pracy. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
Keysers, C. (2020). Empatia. Jak odkrycie neuronów lustrzanych zmienia nasze rozumienie ludzkiej natury (tłum. L. Kwiatek). Kraków: Copernicus Center Press.
Kohut, H. (1984). How does analysis cure? Chicago and London: The University of Chicago Press.
Konrath, S. H., O’Brien, E., Hsing, C. (2011). Changes in Dispositional Empathy in American College Students Over Time: A Meta-Analysis, Personality and Social Psychology Review, 15(2), 180-198, doi: http://pspr.sagepub.com/10.1177/1088868310377395.
Maruszewski, T. (2015). Czy mózg jest źródłem zła? (s. 9-14). W: Baron-Cohen, S. (2015). O empatii i genezie okrucieństwa (przekład A. Nowak). Sopot: Smak Słowa.
Matczak, A. Jaworska, A. (2001). Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE. Podręcznik. Warszawa: PTP.
Mayer J. D., Salovey P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna? W: P. Salovey, D. J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (s. 23-56). Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Meusburger, P. (2009). Milieus of Creativity: The Role of Places, Environments, and Spatial Contexts (pp. 97-155). In: Meusburger, P., Funke, J., Wunder, E. (Ed.). Mileus of Creativity. An Interdisciplinary Approach to Spatiality of Creativity. Germany: Springer.
Michałowski, S. Cz. (2017). Pedagogika osoby. Personalistyczne spotkania dialogowe w edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ming Lam, T. C., Kolomitro, K., Alamparambil, F. C. (2011). Empathy Training: Methods, Evaluation Practices, and Validity, Journal of MultiDisciplinary Evaluation, 7 (16), 162-200, za: journals.sfu.ca/jmde/index.php/jmde_1/article/view/314/327, (dostęp: 11.08.2021).
Mohrman, S. A., Gibson, C. B., Mohrman, A. M., Jr. (2001). Doing research that is useful to practice: A model and empirical exploration, Academy of Management Journal, 44, 357-375.
Moscovici, S. (1998). Zdolności społeczne (s.77-104). W: S. Moscovici (red.), Psychologia społeczna w relacji Ja-Inni (tłum. M. Cielecki). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Pew Research Center. (2007). How young people view their lives, futures, and politicals: A portrait of generation next. Retrieved, za: https://www.pewresearch.org/politics/2007/01/09/a-portrait-of-generation-next/, (dostęp: 11.08.2021).
Plattner, H. (2012). Bootcamp Bootleg. Standford: Institute of Design at the Stanford University, za: ongevity3.stanford.edu/designchallenge2015/files/2013/09/Bootleg.pdf, (dostęp: 11.08.2021).
Reiss, H. (2019). Siła empatii: 7 zasad zmieniających życie, pracę i relacje (przełożyłą M. Komorowska). Warszawa: Samo Sedno.
Robinson, K. (2016). Oblicza umysłu: ucząc się kreatywności (tłum. M. Mentel). Gliwice: Element.
Robinson, K., Aronica L. (2015). Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukacje (tłum. A. Baj). Kraków: Wydawnictwo Element.
Rogers, C. R. (2014). O stawaniu się osobą (tłum. M. Karpiński). Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Ryś, M. (2012). Czy kobiety są bardziej empatyczne i mniej asertywne niż mężczyźni? Badania małżonków, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 4 (12), 113-126.
Schwartz, B. (2018). Dlaczego pracujemy (przekład A. Rogozińska). Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
Segal, J. (1997). Jak pogłębić inteligencje emocjonalną. Program treningu ujawniającego potęgę uczuć i intuicji (tłum. M. Jałocho, P. Kołyszko, I. Szyszkowska-Andruszko). Radom: Jacek Santorski & CO.
Szmidt, K. J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II. Gliwice: HELION.
Treadaway, C. (2009). Materiality, Memory and Imagination: Using Empathy to Research Creativity, LEONARDO, Vol. 42 (3), 231-237.
Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: KUL.
Twenge, J. M., Konrath, S., Foster, J. D., Campbell, K. W., Bushman, B. J. (2008). Egos Inflating Over Time: A Cross-Temporal Meta-Analysis of the Narcissistic Personality Inventory, Journal of Personality, 76 (4), 875-901.
Waloszek, G. (2012). Introduction to Design Thinking. SAP User Experience Community, September, za: https://experience.sap.com/skillup/introduction-to-design-thinking/, (dostęp: 11.02.2021).
Yaniv, D. (2011). Revisiting Morenian psychodramatic encounter in light of contemporary neuroscience: Relationship between empathy and creativity, The Arts in Psychotherapy, 38, 52-58.

Downloads

Download data is not yet available.