Abstrakt
Projekt telewizji dla dzieci J.G. Cooney z końca lat 60. wciąż się rozwija, podlega zmianom i ewaluacji. U jego podstaw legło przekonanie, że telewizja może uczyć. „Ulica Sezamkowa” okazała się najbardziej udanym programem edukacyjnym dla przedszkolaków. Był to efekt wspólnego wysiłku pedagogów, psychologów i producentów telewizyjnych. Po kilku dekadach, w zmienionym krajobrazie medialnym, kiedy ekranów przybyło znów możemy powiedzieć, że potrafią one uczyć. Dzieje się to przede wszystkim dzięki możliwościom skupienia uwagi dziecka przez narzędzia cyfrowe. W artykule wykorzystano metodę analizy historycznej. Jest wykorzystywana w badaniach nad mediami i komunikowaniem w celu ustalenia kontekstu i tła badanych faktów. W niniejszym artykule podstawowe źródła historyczne to raport J. G. Conney z 1966 r. oraz rekonstrukcja pierwotnego projektu telewizji edukacyjnej dla dzieci. Sama autorka raportu zachęca do historycznej analizy tekstu i jego następstw wydając ponownie raport, tym razem w formie cyfrowej w 2019 r. J. G. Cooney oparła swój model o trzy podstawowe filary: pedagogikę, psychologię i warsztat telewizyjny. Ówczesna telewizja nie była jednak jeszcze tak „inwazyjna” jak współczesne media, chociaż wywoływała już bardzo krytyczne oceny. To m.in. przyczyniło się do dyskusji nad potrzebą zapewnienia interesu publicznego w mediach. Jednym z jego elementów jest wykorzystanie technologii w celach edukacyjnych. Dzieci swoje potrzeby rozwojowe realizują dziś przy pomocy innych narzędzi a technologie cyfrowe hermetycznie wypełniają ich środowisko życia. Jest to sytuacja dużo bardziej nagląca niż w czasach tworzenia „Ulicy Sezamkowej” gdzie wiele rodzin (np. biednych czy imigranckich) nie miało tak szerokiego dostępu do technologii. Tworząc koncepcję wykorzystania narzędzi cyfrowych w edukacji należy potraktować pierwszy projekt J. G. Cooney jako kluczową inspirację dla stworzenia nowego modelu. Podobnie jak przy projekcie telewizji edukacyjnej, aby osiągnąć cele dydaktyczne potrzeba współpracy pedagogów, psychologów oraz specjalistów od ICT. Tylko właściwe planowanie pedagogiczne może zapewnić sukces w zastosowaniu narzędzi cyfrowych w dydaktyce.
Bibliografia
Arnott, L. (2017). Framing Technological Experiences in the Early Years. (In:) L. Arnott (ed.), Digital Technologies and Learning in the Early Years, 7-19. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC, Melburne: SAGE.
Bajovic, M. (2018). Playing and learning across the concrete and digital realms: a new context for the new learners. International Journal of Play, 7(2), 199-209. https://doi.org/10.1080/21594937.2018.1496002
Berdik, Ch. (2020). Revisiting the Potential Uses of Media in Children’s Education. New York: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.
Bers, M.U. (2018). Coding as a Playground: Programming and Computational Thinking in the Early Childhood Classrom. New York: Routledge.
Buckingham, D. (2019). Bridging the gaps? Sesame Street, ‘race’ and educational disadvantage, (from:) https://davidbuckingham.net/growing-up-modern/bridging-the-gaps-sesame-street-race-and-educational-disadvantage (access: 17.10.2022).
Cooney, J.G. (1966). Potential Uses of Television in Preschool Education, (from:) https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED604064.pdf (access: 07.11.2022).
Davis, M. (2008). Street Gang: The Complete History of Sesame Street. New York: Viking Press.
Dore, R.A., Zimmermann, L. (2020). Coviewing, scaffolding, and children’s media comprehension. Wiley Online Library. https://doi.org/10.1002/9781119011071.iemp0233
Ewin, C., Reupert, A., McLean, L., Ewin, Ch. (2021). The impact of joint media engagement on parent-child interactions: A systematic review. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(2), 230-254. https://doi.org/10.1002/hbe2.203
Ghose, P. (2017). Julia, a muppet with autism, to join ‘Sesame Street’, (from:) https://us.blastingnews.com/showbiz-tv/2017/03/julia-a-muppet-with-autism-to-join-sesame-street-001567345.html (access: 10.11.2022).
Griffith, S.F., Arnold, D.H. (2019) Home learning in the new mobile age: parent-child interactions during joint play with educational apps in the US. Journal of Children and Media, 13(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/17482798.2018.1489866
Gutherie, M. (2019). Where ‘Sesame Street’ get its funding – and how it nearly went broke, (from:) https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/sesame-street-gets-funding-how-it-went-broke-1183032 (access: 10.11.2022).
Hirsh-Pasek, K., Zosh, J.M., Golinkoff, R.M., Gray, J.H., Robb, M.B., Kaufman, J. (2015). Putting education in ‘educational’ apps: Lessons from the science of learning. Psychological Science in the Public Interest, 16(1), 3-34. https://doi.org/10.1177/1529100615569721
Holiday, S. (2021). How they got to Sesame Street: Children’s Television Workshop’s appropriation of advertising tactics for effective childhood literacy education, Journal of Early Childhood Literacy, 1-29. https://doi.org/10.1177/14687984211003245
Huber, B., Highfield, K., Kaufman, J. (2018). Detailing the digital experience: Parent reports of children’s media use in the home learning environment. British Journal of Educational Technology, 49(5), 821-833. https://doi.org/10.1111/bjet.12667
Kalogiannakis, M., Ampartzaki, M., Papadakis, S., Skaraki, E. (2018). Teaching natural science concepts to young children with mobile devices and hands-on activities. A case study. International Journal of Teaching and Case Studies, 9(2), 171-183. https://doi.org/10.1504/IJTCS.2018.090965
Kamp, D. (2020). Sunny Days. The Children’s Television Revolution That Changed America. New York: Simon&Schuster.
Kuś, R. (2013). Amerykańska telewizja publiczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Lauricella, A.R., Wartella, E.A, Rideout, V.J. (2015). Young children’s screen time: The complex role of parent and child factors. Journal of Applied Developmental Psychology, 36, 11-17. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2014.12.001
Lepore, J. (2020). How we got to Sesame Street, The New Yorker, (from:) https://www.newyorker.com/magazine/2020/05/11/how-we-got-to-sesame-street (access: 15.10.2022).
Likhodi, L. (2022). A banned Sesame Street episode deemed ‘too scary’ has just resurfaced, (from:) https://www.todaysparent.com/blogs/trending/sesame-street-scary-banned-episode (access: 08.11.2022).
López, Q. (2019). ‘Sesame Street’ is turning 50 – here are 11 of the most controversial moments in the show’s history, (from:) https://www.insider.com/sesame-street-controversial-moments-history-2019-11 (access: 10.10.2022).
McClure, E.R., Guernsey, L., Clements, D.H., Bales, S.N., Nichols, J., Kendall-Taylor, N., Levine, M.H. (2017). STEM starts early. Grounding science, technology engineering, and math education in early childhood, (from:) https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED574402.pdf (access: 10.11.2022).
Morrow, R.W. (2006). Sesame Street and the Reform Children’s Television. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Otterborn, A., Schönborn, K., Hultén, M. (2019). Surveying preschool teachers’ use of digital tablets: general and technology education related findings. International Journal of Technology and Design Education, 29, 717-737. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9469-9
Papadakis, S., Kalogiannakis, M. (2020). A Research Synthesis of the Real Value of Self-Proclaimed Mobile Educational Applications. (In:) S. Papadakis, M. Kalogiannakis (eds.), Mobile Learning Applications in Early Childhood Education, 1-19. Warsaw: Information Science Reference.
Papadakis, S., Kalogiannakis, M., Zaranis, N. (2018) The effectiveness of computer and tablet assisted intervention in early childhood students’ understanding of numbers. An empirical study conducted in Greece. Education and Information Technologies, 23, 1849-1871. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9693-7
Rosenblatt, K. (2022). Elmo’s feud with a pet rock has consumed the internet, (from:) https://www.nbcnews.com/pop-culture/pop-culture-news/elmos-feud-pet-rock-consumed-internet-rcna11150 (access: 09.11.2022).
Schlesinger, M.A., Flynn, R.M., Richert, R.A. (2019). Do parents care about TV? How parent factors mediate us children’s media exposure and receptive vocabulary. Journal of Children and Media, 13(4), 395-414. https://doi.org/10.1080/17482798.2019.1627227
Shapiro, J. (2018). Digital play for global citizens. New York: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.
Weil, M. (2002). Harold Howe II dies at 84, (from:) https://www.washingtonpost.com/archive/local/2002/12/02/harold-howe-ii-dies-at-84/fc6d24e4-1dd0-439c-b5e9-8d35e9169abb (access: 05.10.2022).