Formy okazywania miłości w relacjach z najbliższymi osobami a poczucie samotności u młodych dorosłych
pdf (English)

Słowa kluczowe

młodzi dorośli
relacje
poczucie samotności
miłość

Jak cytować

Ryś, M., Agwu Kalu, F., Seroczyńska, K., & Tataj-Puzyna, U. (2023). Formy okazywania miłości w relacjach z najbliższymi osobami a poczucie samotności u młodych dorosłych. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 53(1), 101-111. https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1155
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Doświadczenie miłości oraz bliskie relacje to jeden z najważniejszych aspektów życia człowieka. W znacznym stopniu swoje istnieie człowiek definiuje w odniesieniu do innych osób, tworząc i podtrzymując zróżnicowane związki i relacje międzyosobowe. W tworzeniu prawidłowych relacji interpersonalnych istotną rolę odgrywa poczucie bycia kochanym przez najbliższe osoby. W procesie tym ważna jest zgodność oczekiwanych i otrzymywanych form przekazu miłości. Celem badania była weryfikacja założenia o istnieniu zależności między formami okazywania miłości a poczuciem samotności w grupie młodych dorosłych. Metody: W badaniu zastosowano Kwestionariusz Formy Ekspresji Miłości (FOREM), autorstwa M. Ryś i współpracowników oraz Skalę Samotności R-UCLA, polską adaptację narzędzia Russella, Peplau’a i Cutrony, opracowaną przez M. Kwiatkowską, R. Rogozę oraz K. Kwiatkowską. Badania młodych dorosłych zostały przeprowadzone internetowo. W badaniu wzięły udział 73 kobiety oraz 73 mężczyzn. Najmłodsza osoba badana była w wieku 18 lat, najstarsza w wieku 34 lat (Maks. = 34). Średni wiek osób badanych wyniósł niecałe 24 lata (M = 23,99). Wyniki: Wyniki analizy korelacji z użyciem współczynnika Tau-b Kendalla okazały się istotne statystycznie w przypadku związków wszystkich podskal poczucia samotności oraz wyniku ogólnego tej zmiennej, z rozbieżnością pomiędzy oczekiwaną a otrzymywaną formą miłości w zakresie pomocy oraz czasu. Wszystkie istotne statystycznie korelacje były dodatnie, co oznacza, że im większa jest rozbieżność pomiędzy oczekiwaną a otrzymywaną formą miłości, tym wyższe jest poczucie samotności. Najsilniejszą istotną statystycznie zależnością okazała się korelacja wymiaru pomoc z wymiarem belonging and affiliation (Tau-b = 0,247; p < 0,01). Najsłabszą zaś – korelacja wymiaru czas z wymiarem social others (Tau-b = 0,131; p < 0,05). Wnioski: Wyniki badań wskazują na to, że młodzi dorośli nie doświadczają miłości w oczekiwanych formach dotyczących czułego dotyku, pomocy ze strony drugiej osoby oraz poświęcanego im czasu. Im większa jest rozbieżność pomiędzy oczekiwaną a otrzymywaną formą miłości, tym wyższe jest poczucie samotności młodych dorosłych.

https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1155
pdf (English)

Bibliografia

Achterbergh, L., Pitman, A., Birken, M., Pearce, E., Sno, H., Johnson, S. (2020). The Experience of Loneliness among Young People with Depression: A Qualitative Meta-Synthesis of the Literature. BMC Psychiatry 20(1), 415. https://doi.org/10.1186/s12888-020-02818-3

Ainsworth, M.D. S., Blehar, M.C., Waters, E., Wall S. (1978). Patterns of Attachments: A Psychological Study of the Strange Situation. New Jersey: Erlbaum, Hillsdale.

Bakiera, L., Obrębska, M. (2021). Blisko czy na dystans? Psychologiczne aspekty relacji międzyludzkich. Człowiek I Społeczeństwo, 51, 9–21. https://doi.org/10.14746/cis.2021.51.1

Bangee, M., Harris, R.A., Bridges, N., Rotenberg, K.J., Qualter, P. (2014). Loneliness and attention to social threat in adults: Findings from an eye-tracker study. Personality and Individual Differences, 63, 16–23.

Bednar, K.L. (2000). Loneliness and Self-Esteem at Different Levels of the Self. Honors Projects, 20. https://digitalcommons.iwu.edu/psych_honproj/20

Beutel, M.E., Klein, E.M., Brahler, E., Reiner, I., Junger, C., Michal, M., Tibubos, A.N. (2017). Loneliness in the general population: Prevalence determinants and relation to mental health. BMC Psychiatry, 17, 97.

Bowlby, J. (1969). Attachment and Loss: Attachment (Volume I). London: The Hogarth Press.

Bowlby, J. (1980). Attachment and Loss: Loss, Sadness and Depression (Volume III). London: The Hogarth Press.

Borucka, A., Ostaszewski, K. (2012). Czynniki i procesy resilience wśród dzieci krzywdzonych. Dziecko Krzywdzone, 3(40), 7-26.

Borucka, A., Pisarska, A. (2012). Koncepcja resilience – czyli jak można pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. (W:) Nowe wyzwania w wychowaniu i profilaktyce. Materiały konferencyjne, 82-96, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Chapman, G. (2018). 5 języków miłości. Kraków: Wydawnictwo Esprit.

Cudak, S. (2014). Wybrane aspekty wewnątrzrodzinnych uwarunkowań osamotnienia dziecka. Łódź: Społeczna Akademia Nauk.

Dąbkowska, M. (2019). Doświadczenie wykorzystania seksualnego w dzieciństwie a odczucie samotności w dorosłości. (W:) K.M. Wasilewska-Ostrowska (red.). Różne oblicza samotności. Konteksty pedagogiczne. 109-121, Warszawa: Difin SA.

Digital: Poland (2022) https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland (access: 30.12.22).

Dołęga, Z. (2003). Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empiryczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Dołęga, Z. (2006). Samotność jako stan psychiczny – samotność jako cecha psychologiczna. (W:) P. Domeracki, W. Tyburski (red.), Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne. 253-276, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Dołęga, Z. (2020a). Biedy i bogactwo samotności: studium psychologiczne. Warszawa: Difin SA.

Dołęga, Z. (2020b). Poczucie samotności jako moderator przebiegu kryzysów sytuacyjnych, rozwojowych i egzystencjalnych. Psychologia Rozwojowa, 25(3), 89-99.

Domeracki, P. (2009). Zła samotność. W kręgu malistycznych koncepcji samotności. (W:) M. Jaranowski, R. Wiśniewski (red.), Koncepcje i problemy filozofii zła, 139-164. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Dubas, E. (2000). Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dubas, E. (2006). Samotność – uniwersalny „temat” życia ludzkiego i wychowania. (W:) P. Domeracki, W. Tyburski (red.), Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, 329-349. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Dudziak, U. (2013). Budowanie więzi małżeńskiej, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 3(15), 58-69.

Fardghassemi, S., Joffe, H. (2021). Young Adults, Experience of Loneliness in London’s Most Deprived Areas. Frontiers in Psychology 12(May), 660791. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.660791

Fromm, E. (2007). O sztuce miłości. Poznań: REBIS.

Gardiner, C., Geldenhuys, G., & Gott, M. (2016). Interventions to reduce social isolation and loneliness among older people: An integrative review. Health & Social Care in the Community, 26, 147–157.

Gorbacewicz, B. (2015). Poczucie własnej wartości a formy okazywania miłości u małżonków. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 3(23), 59-78.

Groarke, J.M., Berry, E., Graham-Wisener, L., McKenna-Plumley, P.E., McGlinchey, E.,Armour, Ch. (2020). Loneliness in the UK during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional results from the COVID-19 Psychological Wellbeing Study. PLoS ONE, 15(9).e0239698. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239698

Kosowski, P., Mróz, J. (2020). Ocena komunikacji a poczucie samotności i satysfakcji z życia w czasie pandemii. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(42), 214–226.

Harris, R.A., Qualter, P., & Robinson, S.J. (2013). Loneliness trajectories from middle childhood to pre-adolescence: impact of perceived health and sleep disturbance. Journal of Adolescence, 36, 1295–1304.

Heinrich, L.M., Gullone, E. (2006). The clinical significance of loneliness: A literature review. Clinical Psychology Review, 26, 695-718.

Holt-Lunstad,J., Smith, T.B., Baker, M., Harris, T., & Stephenson, D. (2015). Loneliness and social isolation as risk factors for mortality: A meta-analytic review. Perspectives in Psychological Science, 10, 227–237.

Jakuta, M. (2012). Zagubieni w tłumie – poczucie osamotnienia u współczesnej młodzieży. Resocjalizacja Polska, 3, 399-410.

Jaworska, I., Lubiejewski, P., Wójtowicz, N. (2019). Formy okazywania miłości a komunikacja interpersonalna u młodych dorosłych. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1(37), 95-108.

Karbowa, M. (2012). Samotność w świetle teorii przywiązania. Studia Psychologiczne, 50(1), 27-38.

Kemp, S. (2020). Digital Global Poland 2020, https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland (access: 3.12.2022).

Kornaszewska-Polak, M. (2016). Poczucie przywiązania i osamotnienia w relacjach małżeńskich. Roczniki Pedagogiczne, 2(42), 214-226.

Kosowski, P., Mróz, J. (2020). Ocena komunikacji a poczucie samotności i satysfakcji z życia w czasie pandemii. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 3(23), 59-78.

Kossowska, M., Letki, N., Zaleśkiewicz, T., Wichary, S. (2020). Człowiek w obliczu pandemii. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań w warunkach kryzysu zdrowotnego. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.

Krupa, B. (2013). Samotność – znak czasu. (W:) Z.B. Gaś (red.), Człowiek na rozdrożu. Zrozumieć, aby pomóc, 95-112. Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press.

Kwiatkowska, M.M., Rogoza, R., Kwiatkowska, K. (2018). Analysis of the psychometric properties of the revised UCLA loneliness scale in a Polish adolescent sample. Current Issues in Personality Psychology, 6(2), 164-170.

Louis, A., Pitman, A., Birken, M., Pearce, E., Sno, H., Johnson, S. (2020). The Experience of Loneliness among Young People with Depression: A Qualitative Meta-Synthesis of the Literature. BMC Psychiatry, 20(1), 415. https://doi.org/10.1186/s12888-020-02818-3

Luthar, S.S., Brown, J.P. (2007). Maximizing resilience through diverse levels of inquiry: prevailing paradigms, possibilities and priorities for the future. Development and Psychopathology, 19, 931-955.

Madsen, K.R., Holstein, B.E., Damsgaard, M.T., Rayce, S.B., Jespersen, L.N., & Due, P. (2019). Trends in social inequality in loneliness among adolescents 1991–2014. Journal of Public Health, 41, e133–e140.

Maes, M., Qualter, P., Vanhalst, J., Van den Noortgate, W., & Goossens, L. (2019). Gender differences in loneliness across the lifespan: A meta-analysis. European Journal of Personality, 33, 642–654.

Mastalski, J. (2007). Samotność globalnego nastolatka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Norona, J.C., Tregubenko, V., Boiangiu, S.B., Levy, G., Scharf, M., Deborah, P., Welsh, D.P., Shulman, S. (2017). Changes in rejection sensitivity across adolescence and emerging adulthood: Associations with relationship involvement, quality, and coping, Journal of Adolescence, 1, 96-106.

Nowland, R., Talbot, R., & Qualter, P. (2018). Influence of loneliness and rejection sensitivity on threat sensitivity in romantic relationships in young and middle-aged adults. Personality and Individual Differences, 131, 185–190. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.04.047

NSPCC, Child Line (2017). Loneliness: A key concern for thousands of children. (from:) https://www.nspcc.org.uk/what-we-do/news-opinion/loneliness-key-concern-thousands-children/ (access: 27.07.2019).

Ołdakowska-Jedynak, U., Ryś, M., Sztajerwald, T. (2021). The importance of mental resilience against loneliness during the COVID-19 pandemic in dialysis patients. Wiadomości Lekarskie, 74 (7), 1758-1762.

Oleś, M. (2006). Psychologiczna charakterystyka dzieci o wysokim i niskim poczuciu osamotnienia. Roczniki Psychologiczne, 9(1), 121-140.

ONS, (2018). Loneliness–What characteristics and circumstances are associated with feeling lonely?. (from:) https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/wellbeing/articles/lonelinesswhatcharacteristicsandcircumstancesareassociatedwithfeelinglonely/2018-04-10 (access: 27.07.2019).

Rembowski, J. (1992). Samotność. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.

Rostowski, J. (1987). Zarys psychologii małżeństwa. Psychologiczne uwarunkowania dobranego związku małżeńskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Ryś, M. (2009). Rola fides et ratio w sytuacjach trudnych. (W:) J. Krokos, M. Ryś (red.), Czy rozum jest w konflikcie z wiarą?, 249-260, Warszawa: Wydawnictwo Jana Pawła II.

Ryś, M. (2016). Miłość jako podstawa wspólnoty małżeńskiej. Ujęcie psychologiczne. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, Wydanie Specjalne, 3(27), 57-74.

Ryś, M. (2020a). Poczucie osamotnienia jako symptom naszych czasów. (W:) Z.B. Gaś (red.), Mistrzowie psychologii wobec wyzwań współczesności, 17-51, Lublin: Wydawnictwo Naukowe WSEI Innovatio Press.

Ryś, M. (2020b). Poczucie własnej wartości w relacjach interpersonalnych u osób wzrastających w różnych systemach rodzinnych, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Ryś, M., Greszta, E., Grabarczyk, K. (2019). Intelektualna, emocjonalna i działaniowa bliskość małżonków a ich gotowość do rozwiązywania konfliktów oraz przebaczania, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(38), 221-254.

Ryś, M., Greszta, E., & Śledź, K. (2020). Poczucie, że jest się osobą kochaną a język komunikacji u młodych dorosłych. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 42(2), 47-76. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.316

Ryś, M., Tataj-Puzyna, U. (2021), Życie i miłość są silniejsze od śmierci. Znaczenie postawy szacunku wobec życia w budowaniu cywilizacji miłości. (W:) E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk, K. Martynowska (red.) Oblicza życia, 196-216. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.

Ryś, M., Tataj-Puzyna, U. (2022), System rodziny pochodzenia a poczucie własnej wartości oraz poczucie osamotnienia u młodych dorosłych. (W:) P. Brudek, D. Mącik, D. Kuncewicz (red.) Psychologia kliniczna. W trosce o godność człowieka, 587-618. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Sabey, A.K., Rauer, A.J., Haselschwerdt, M.L., Volling, B. (2018). Beyond ‘Lots of Hugs and Kisses’: Expressions of Parental Love From Parents and Their Young Children in Two-Parent, Financially Stable Families. Family Process, 57(3), 737–51. https://doi.org/10.1111/famp.12327

Sahin-Bayraktar, H.G, Seven, S. (2022). The interrelationship of attachment style, sense of loneliness, and social dissatisfaction in children aged 60-72 months. Current Psycholo­gy, 41, 3751-3759. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s12144-020-00888-w

Schore, J.R., Schore, A.N. (2008). Modern Attachment Theory: The Central Role of Affect Regulation in Development and Treatment. Clinical Social Work Journal, 36(1), 9–20. https://doi.org/10.1007/s10615-007-0111-7

Shorter, P., Turner, K., Mueller-Coyne, J. (2022). Attachment style’s impact on loneliness and the motivations to use social media. Computers in Human Behavior Reports, 7, 100212. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2022.100212

Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Śliwak, J., Brzeziński, M., & Zarosińska, D. (2019). Religijne zmaganie się a poczucie osamotnienia u podopiecznych hospicjów. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 38(2), 365-394. https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.86

Śliwak, J., Reizer, U., Partyka, J. (2015). Poczucie osamotnienia a przystosowanie społeczne. Studia Socialia Cracoviensia, 1(12), 61-78.

Śliwak, J., Zarzycka, B., Dziduch, A. (2001). Typ samoświadomości a poczucie osamotnienia. Przegląd Psychologiczny, 54, 3, 245-246.

Szafrańska, K. (2017). Problematyka samotności i poczucie osamotnienia młodzieży, wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Resocjalizacja Polska, 13, 193-210.

Wasilewska-Ostrowska, K. (2013). Samotność emocjonalna – jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży. Wychowanie na co Dzień, 10-11(241-242), 17-21.

Wasilewska-Ostrowska, K. (2018). Chroniczna samotność jako czynnik ryzyka zachowań autodestrukcyjnych wśród młodzieży. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(3), 63-74.

Wojciszke, B. (2018). Psychologia miłości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wojnarska, A., Korona, K. (2017). Poczucie osamotnienia a nieprzystosowanie społeczne. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 28, 175-191.

Wyczesany, J. (2001). Samotność młodzieży w kontaktach z rodzicami i nauczycielami. (W:) R. Kwiecińska, M.J. Szymański (red.), Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacja a wychowaniem. Kraków: Akademia Pedagogiczna.

Von Soest, T., Luhmann, M., & Gerstorf, D. (2020). The development of loneliness through adolescence and young adulthood: Its nature, correlates, and midlife outcomes. Developmental Psychology, 56(10), 1919-1934.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##