Theatrum canonizationis błogosławionych Alojzego Gonzagi i Stanisława Kostki, czyli o tym, jak sztuka opowiadała wiarę
PDF

Jak cytować

Kućko, W. (2019). Theatrum canonizationis błogosławionych Alojzego Gonzagi i Stanisława Kostki, czyli o tym, jak sztuka opowiadała wiarę. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 40(4), 221-245. https://doi.org/10.34766/fetr.v40i4.180
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Artykuł podejmuje mało znane w literaturze polskiej zagadnienie przebiegu kanonizacji dwóch błogosławionych jezuitów: Alojzego Gonzagi i Stanisława Kostki, która miała miejsce 31 grudnia 1726 r. w Rzymie, w czasie pontyfikatu Benedykta XIII. W związku z tym wydarzeniem, w bazylice św. Piotra została zainstalowana monumentalna scenografia, nazywana theatrum canonizationis, której celem było nie tylko podkreślenie wyjątkowości ceremonii, ale także pouczenie uczestników na temat cnót i zasług nowych świętych. W tekście zostają zanalizowane i krytycznie opracowane dwa główne źródła z 1726 r., opisujące kanonizację: Racconto istorico di quanto si è operato nella Canonizazione de’ i Due Santi S. Luigi Gonzaga e S. Stanislao Kostka della Compagna di Gesù… z Biblioteca Romana ed Emeroteca oraz Relazione delle cerimonie et Apparato della Basilica di S. Pietro nella canonizzazione…, na podstawie mikrofilmu z Biblioteki Narodowej w Warszawie.Słowa kluczowe: św. Stanisław Kostka, kanonizacja, theatrum canonizationis, św. Alojzy Gonzaga, Benedykt XIII

https://doi.org/10.34766/fetr.v40i4.180
PDF

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##