Abstrakt
Zarówno Święty Tomasz z Akwinu, jak i Święty Jan Paweł II, traktowali dążenie człowieka do prawdy jako jego powołanie. Tomasz namawiał do śmiałej ufności pokładanej w posługiwaniu się rozumem w teologii i do jasnej świadomości tego, czego od rozumu nie można wymagać. To, że rozum nie może udowodnić wiary nie znaczy, że jest bezsilny, przeciwnie Tomasz daje dowód niezachwialnego zaufania do zdolności wierzącego rozumu. Powołanie do poszukiwania wiary i rozumu w jedności prawdy nie jest łatwe, bo w kulturze wystąpiły braki i błędy wokół rozumienia prawdy w ogóle, prawdy o człowieku, jego wiary, możliwości poznania, które sięgają samego fundamentu. Istnieje ciągła potrzeba poszukiwania wciąż na nowo sensu i celu życia ludzkiego oraz jego wartości, poprzez uwierzenie w możliwość poznania prawdy osiąganej rozumem i dzięki rozumnej wierze. Jan Paweł II, za Tomaszem w encyklice Fides et Ratio chce pobudzić ludzką miłość do ukochania prawdy, która nie jest celem czysto teoretycznym, ale jest potrzebna człowiekowi do kierowania życiem. Celem artykułu jest ukazanie różnych trudności i rozwiązań w poszukiwaniu spójności między wiarą a rozumem oraz krótkie zasygnalizowanie konieczności uprzedniego poznania i zastosowania wiedzy z zakresu metafizyki, antropologii, teologii. Dla osiągniecia zamierzenia przedstawiono myśli św. Tomasza, którego dorobek stanowi zasadniczą część nauczania Kościoła, a dla wzmocnienia scholastycznych argumentów św. Tomasza posłużono się treścią współczesnej encykliki Jana Pawła II Fides et Ratio, który wskazuje na teksty Tomasza jako pomocne w dojrzewaniu ludzkiej wiedzy do pełni ludzkiej mądrości. Innym ważnym przesłaniem artykułu jest lepsze zrozumienie poruszanych problemów, które na nowo odczytane, wyodrębnione z obfitości treści, odpowiednio uzasadnione mogą odzyskać utraconą moc. Konstrukcja artykułu ułatwia analizę przedstawionego problemu w kontekście rozumienia integralnej antropologii.
Bibliografia
Benedykt XVI, (2010). Katecheza podczas audiencji generalnej dn. 2.06.2010, O’Osservatore Romano, 8/9/2010. (From:) https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/audiencje/ag_02062010.html (access: 03.09.2023).
Chesterton, G.K. (1959). Tomasz z Akwinu. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Chrostowski, W. (2003). Dyskusja panelowa wokół Fides et Ratio: Instytut Nauk Religijnych im. św. Tomasza z Akwinu, Kijów, 29 III 2003. Collectanea Theologica, 73(3), 217-220.
Dekret o formacji kapłańskiej, Optatam Totius, Sobór Watykański II, (1965). Rzym.
Gałuszka, T. (2021). Piękny Bóg, piękny człowiek. Poznań: Wyd. W Drodze.
Giertych, W. (2012). Fides et actio. Warszawa: Wyd. Księży Marianów PROMIC
Grochowska, I. (2018). Mądrość w drodze do prawdy. Koncepcja mądrości na podstawie Summy contra gentiles Tomasza z Akwinu. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 36(4), 109-123.
John Paul II, (1998). Encyklika Fides et Ratio. Watykan.
Katechizm Kościoła Katolickiego, (1994). Poznań: Wydawnictwo Pallotinum.
Krąpiec, M.A., Wiara. (In:) Powszechna Encyklopedia filozofii. (From:) http://www.ptta.pl/pef/pdf/w/wiara.pdf (access: 03.09.2023).
Krokos, J. (2009). Racjonalność chrześcijaństwa. (In:) J. Krokos, M. Ryś (eds.), Czy rozum jest w konflikcie z wiarą. W X rocznicę ogłoszenia encykliki Fides et Ratio, 39-55. Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II.
Legge, D. (2016). The Influences of the Dominican Order in the Middle Ages. Angelicum. Pontificia Studiorum Universitas a Sancto Thomas Aquinate in Urbe, 93(2). (From:) https://www.jstor.org/stable/e26392553, (access: 03.09.2023).
Levering, M. (2016). Pismo Święte i metafizyka Tomasza z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej. Kraków: Dominikańska Biblioteka Teologii.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, (1982). Poznań – Warszawa: Wydawnictwo Pallotinum.
Przanowski, M. (2015). Powołanie chrześcijańskiego mędrca. (In:) M. Przanowski (ed.), Tomasz z Akwinu o Bogu, Studia Teologiczne, 28-51. Warszawa: Instytut Tomistyczny.
Ratzinger, J. (2015). Głód Boga. Kazania z Pentling. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Shanley, B. (2017). Tradycja Tomistyczna, t. VI. Warszawa: Instytut Tomistyczny.
Sokołowski, R. (2015). Bóg wiary i rozumu. Podstawy chrześcijańskiej teologii. Kraków: Dominikańska Biblioteka Teologii.
Solecka-Karczewska, I. (2015). Zgodność rozumu i wiary w „Summa theologiae” Tomasza z Akwinu. Rocznik Tomistyczny, 4, 145-161.
Swieżawski, S. (1995). Tomasz na nowo odczytany. Poznań: Wydawnictwo W Drodze.
Thomas Aquinas, (1960). Suma Teologiczna. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.
Thomas Aquinas, (1998a). Kwestie dyskutowane o prawdzie (De veritate). Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Thomas Aquinas, (1998b). Traktat o człowieku, Summa Teologii. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Thomas Aquinas, (2003). Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej, t. I. Poznań: Wydawnictwo W Drodze.
Thomas Aquinas, (2018). Dysputa o prawdzie. Dysputy problemowe o prawdzie. Kwestia 1. A. Białek (transl.), M.A. Krąpiec, A. Maryniarczyk (acceptance of the translation), Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Thomas Aquinas, (2019). Wykład pacierza. Poznań: Wydawnictwo W Drodze.
Thomas Aquinas, (2023). Kwestie Quodlibetalne. Poznań: Wydawnictwo W Drodze.
Torrell, J-P. (2003). Tomasz z Akwinu Mistrz duchowy. Poznań: Wydawnictwo W Drodze.
Torrell, J-P. (2008). Tomasz z Akwinu – Człowiek i dzieło. Warszawa: Instytut Tomistyczny.
Włodek, Z. (2007). Wprowadzenie do Tomasza z Akwinu, Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej. Poznań: Wydawnictwo W Drodze.
Zdybicka, Z. (1999). Antropologiczny kontekst problematyki Boga w Fides et Ratio. Człowiek w Kulturze, 12, 191-208.