Abstrakt
Wstęp: Analiza literatury poświęconej rozważaniom naukowym nad relacyjnym aspektem funkcjonowania rodzeństw, szczególnie tych, które znajdują się w okresie dorosłości pozwala sformułować wniosek, że są one stosunkowo mało licznie podejmowane przez badaczy. Zauważa się, że współcześnie można odnotować wzrost zainteresowania tą problematyką. Cele pracy odnosiły się do rozpatrzenia niektórych ograniczeń występujących w procesie prowadzenia badań psychologicznych nad subsystemem rodzeństwa oraz do zaprezentowania narzędzi służących do pomiaru psychologicznego jakości i dymensji relacji interpersonalnej rodzeństw.
Metoda: Wykorzystano metodę analizy treści publikacji z tego zakresu oraz przeprowadzono analizę porównawczą problematyki podjętej w kontekście badań psychologicznych nad relacyjnymi aspektami funkcjonowania rodzeństw.
Wyniki: Zaprezentowano pięć samoopisowych narzędzi kwestionariuszowych, które opracowano w latach 2014-2017 wraz z ich właściwościami psychometrycznymi: Kwestionariusz Relacji Dorosłego Rodzeństwa, Skalę Stosunków Familiarnych Dorosłego Rodzeństwa, Kwestionariusz Ty i Twoje rodzeństwo – Obecnie, Kwestionariusz Ty i Twoje rodzeństwo – Kiedyś oraz Kwestionariusz Relacji z Rodzeństwem.
Wnioski: Specyfika badań nad relacją interpersonalną w podsystemie rodzeństwa wiąże się ze świadomością metodologiczną wysokiej złożoności środowiska rodzinnego oraz ze znajomością wyjątkowości relacji rodzeństwa. Rozważenie przez badacza obu kwestii stwarza przestrzeń do poszukiwania nowych rozwiązań o charakterze metodologicznym.
Bibliografia
Adler, A. (1986). Sens życia. Warszawa: Wyd. PWN.
Ansbacher, H.L. & Ansbacher, R.R. (1956). The individual psychology of Alfred Adler. New York: Basic Book.
Biegler, R., Edward, L. & Kennair, O. (2016). Sisterly Love: Within-Generation Differences in Ideal Partner for Sister and Self. Evolutionary Behavioral Sciences, 10(1), 29-42. https://doi.org/10.1037/ebs0000060
Barbour, R. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. PWN.
Bouchard, G., Plamondon, A. & Lachance-Grzela, M. (2019). Parental intervention style, adult sibling conflicts: The mediating role of involvement in sibling bullying. Journal of Social, Personal Relationships, 36(8), 2585-2602. https://doi.org/10.1177/0265407518793227
Braun-Gałkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Dunn, J. (1983). Sibling relationships in early childhood. Child Development, 54(4), 787-811. https://doi.org/10.2307/1129886
Cicirelli, V.G. (1995). Sibling relationships across the life span. New York: Plenum.
Cierpka, A. (2003). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. (In:) A. Jurkowski (ed.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, 107-129, Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Fan, L.L., & Meng, W.J. (2022). The relationship between parental support and exposure to being bullied: Family belonging as a mediator. Social Behavior & Personality: An International Journal, 50(12), 1-8. https://doi.org/10.2224/sbp.12022
Feinberg, M.E., Solmeyer, A.R. & McHale, S.M. (2012). The Third Rail of Family Systems: Sibling Relationships, Mental and Behavioral Health and Preventive Intervention in Childhood and Adolescence. Clinical Child and Family Psychology Review, 15(1), 43-57. https://doi.org/10.1007/s10567-011-0104-5
Finzi-Dottan, R. & Cohen, O. (2010). Young Adult Sibling Relations: The Effects of Perceived Parental Favoritism and Narcissism. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied 145(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/00223980.2010.528073
Floyd, K. & Morman, M.T. (1998). The measurement of affectionate communication. Communication Quarterly, 46(2), 144-162. https://doi.org/10.1080/01463379809370092
Furman, W. & Buhrmester, D. (1985). Children’s perceptions of the qualities of sibling relationships. Child Development, 56(2), 448-461. https://doi.org/10.2307/1129733
Greszta, E., Ryś, M., Trąbicka, P. & Hofer-Buczkowska, L. (2020). Poczucie więzi ze współmałżonkiem a poziom stresu i wypalenie się sił psychicznych u rodziców dzieci z autyzmem. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 41(1), 340-358. https://doi.org/10.34766/fetr.v41i1.239
Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Irish, D.P. (1964). Sibling interaction: A neglected aspect of family life research. Social Forces, 42(3), 279-288. https://doi.org/10.2307/2575529
Janicka, I., & Cieślak, M. (2020). Satysfakcja seksualna i jej znaczenie w bliskich związkach emocjonalnych. Polskie Forum Psychologiczne, 25(4), 389-405. https://doi.org/10.14656/PFP20200401
Kądziołka, W. (2012). Dialog źródłem wychowania w rodzinie. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kosiol, M. (2015). Badanie relacji między rodzeństwem. Przegląd kwestionariuszy. Polskie Forum Psychologiczne, 20(1), 101-121.
Lawrence, K.C. & Adebowale, T.A. (2023). Adolescence dropout risk predictors: Family structure, mental health, and self-esteem. Journal of Community Psychology, 51(1), 120-136. https://doi.org/10.1002/jcop.22884
Lewandowska-Walter, A., Połomski, P. & Peplińska, A. (2017). Mediacyjna rola rodzicielskich stylów wychowawczych w związku liczby rodzeństwa z rozwojem osobowości i kompetencji społecznych w okresie wczesnej dorosłości. Polskie Forum Psychologiczne, 19(1), 50-70.
Lewandowska-Walter, A., Połomski & P., Peplińska, A. (2017a). Kwestionariusz Relacji z Rodzeństwem w okresie adolescencji KRR. (From:) https://pracowniatestow.pl/pl/p/Kwestionariusz-Relacji-z-Rodzenstwem-w-okresie-adolescencji-KRR/184 (access: 13.11.2023).
Marotta, A.K. (2015). The Relationship between Sibling Relationship Quality and Psychological Outcomes in Emerging Adulthood. https://doi.org/10.7916/D85T3JRG
Milevsky, A. (2005). Compensatory patterns of sibling support in emerging adulthood: Variations in loneliness, self-esteem, depression and life satisfaction. Journal of Social and Personal Relationships, 22(6), 743-755. https://doi.org/10.1177/0265407505056447
Minuchin, S. (1988). Relationship within the family: A systems perspective development. (In:) R.A. Hinde, J. Stevens-Hinde (eds.), Relationships within the families, 7-26. Oxford: Claredon Press.
Musiał, E. (2021). Nauczyciel w świecie VUCA – co to znaczy? (In:) D. Kaźmierczak, J. Ropski, O. Wasiuta, W. Zakrzewski, (eds.), Edukacja w świecie VUCA. Szanse, wyzwania, zagrożenia, 67-83. Kraków: Copyright by Authors & Wydawnictwo Libron.
Myers, S.A. (2015). Using Gold’s Typology of Adult Sibling Relationships to Explore Sibling Affectionate Communication. North American Journal of Psychology, 17(2), 301-310.
Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: Wyd. Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Noller, P. (2005). Sibling relationship in adolescence: Learning and growing together. Personal Relationship, 12(1), 1-22. https://doi.org/10.1111/j.1350-4126.2005.00099.x
Nymś-Górna, A. (2018). Znaczenie bliskości wśród rodzeństwa w aspekcie socjalizacyjnym oraz edukacyjnym. Podstawy Edukacji, 11, 147-158. https://doi.org/10.16926/pe.2018.11.09
Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych. Warszawa: Wyd. Vizja Press & IT.
Riggio, H.R. (2006). Structural features of sibling dyads and attitudes toward sibling relationships in young adulthood. Journal of Family Issues, 27(9), 1233-1254. https://doi.org/10.1177/0192513X06289103
Rittenour, C.E., Myers, S.A. & Brann, M. (2007). Commitment and Emotional Closeness in the Sibling Relationship. Southern Communication Journal, 72(2), 169-183. https://doi.org/10.1080/10417940701316682
Rocca, K.A. & Martin, M.M. (1998). The Relationship Between Willingness to Communicate and Solidarity with Frequency, Breadth, and Depth of Communication in the Sibling Relationship. Communication Research Reports, 15(1), 82-90. https://doi.org/10.1080/08824099809362100
Romm, K.F., Metzger, A., & Turiano, N.A. (2021). Parental Emotional Support and Health Problems: The Role of Social Support and Social Strain. Journal of Adult Development, 28(4), 319-331. https://doi.org/10.1007/s10804-021-09379-z
Rostowska, T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Impuls.
Rostowska, T. (2010). Psychospołeczne aspekty relacji interpersonalnych w podsystemie rodzeństwa bliźniąt monozygotycznych. (In:) T. Rostowska, B. Pastwa-Wojciechowska (eds.), Rozwój bliźniąt w ciągu życia. Aspekty biopsychologiczne, 101-122, Kraków: Impuls.
Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Shepherd, D., Goedeke, S., Landon, J., Chantry-Taylor, S.M. & Williams, J. (2021). The impact of sibling relationships on later-life psychological, subjective well-being. Journal of Adult Development, 28(4), 76-86. https://doi.org/10.1007/s10804-020-09350-4
Sinczuch, M. (2015). Grupa i rytuały. Zogniskowany wywiad grupowy jako metoda badawcza w środowisku wojskowym. (In:) B. Fatyga (ed.), Praktyki badawcze, 59-76. Warszawa: Pracownia Wydawnicza Andrzej Zabrowarny.
Slomkowski, C., Rende, R., Novak, S., Lloyd-Richardson E., Niaura, R. (2005). Sibling effects on smoking in adolescence: Evidence for social influence from a genetically informative design. Addiction, 100(4), 430-438. https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.2004.00965.x
Stocker, C.M., Lanthier, R.P. & Furman, W. (1997). Sibling relationships in early adulthood. Journal of Family Psychology, 11(2), 210-221. https://doi.org/10.1037/0893-3200.11.2.210
Stocker, C. M., Gilligan, M., Klopack, E. T., Conger, K. J., Lanthier, R. P., Neppl, T. K., O’Neal, C. W. & Wickrama, K. (2020). Sibling relationships in older adulthood: Links with loneliness, well-being. Journal of Family Psychology, 34(2), 175-185. https://doi.org/10.1037/fam0000586
Szymańska, P. (2016). An analysis of sibling relationship in adulthood: STQ–Now, Polish version. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 18(1), 55-64. https://www.doi.org/10.12740/APP/61610
Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Szymańska, P. (2020). A systemic approach to sibling functioning in childhood – a research review. Psychologia Wychowawcza, 59(17), 111-128. https://www.doi.org/10.5604/01.3001.0014.2653
Szymańska, P. (2021). The role of siblings in the process of forming life satisfaction among young adults – moderating function of gender. Current Psychology, 40, 6132-6144. https://www.doi.org/10.1007/s12144-020-00776-3
Szymańska, P. & Poraj-Weder, M. (2021). Retrospektywna ocena oddziaływań wychowawczych rodziców a jakość relacji z rodzeństwem w okresie dzieciństwa. Psychologia Wychowawcza, 62(20), 5-21. https://www.doi.org/10.5604/01.3001.0015.3805
Świętochowski, W. (2014). Rodzina w ujęciu systemowym. (In:) I. Janicka, H. Liberska (eds.). Psychologia rodziny, 21-45, Warszawa: PWN.
Treffers, P.D.A., Goedhart, A.W., Waltz, J.W. & Koudijs, E. (1990). The systematic collection of patient data in a center for child and adolescent psychiatry. British Journal of Psychiatry, 157, 744-748. https://www.doi.org/10.1192/bjp.157.5.744
Walęcka-Matyja, K. (2014). Psychometric properties of the polish adaptation of the Adult Sibling Relationship Questionnaire (ASRQ). Archives of Psychiatry and Psychotheraphy, 16(4), 77-88. https://doi.org/10.12740/APP/32460
Walęcka-Matyja, K. (2015). The Adult Sibling Familial Relationship Scale (ASFRS)- construction and psychometric properties. Preliminary report. Hellenic Journal of Psychology, 12(3), 172-189.
Walęcka-Matyja, K. (2016). The Polish short version of the Adult Sibling Relationship Questionnaire (ASRQ-SF): Preliminary Report. Hellenic Journal of Psychology, 13(2), 89-103.
Walęcka-Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Whiteman, S.D., McHale S.M. & Soli, A. (2011). Theoretical Perspectives on Sibling Relationships. Journal of Family Theory & Review, 3(2), 124-139. https://doi.org/10.1111/j.1756-2589.2011.00087.x