Pedagogiczne wyzwania w kontekście przesunięcia socjalizacyjnego i wpływu nowych technologii na zmiany w mózgu młodego człowieka
PDF

Słowa kluczowe

nowe technologie
młodzież
socjalizacja

Jak cytować

Sokołowska, D. (2019). Pedagogiczne wyzwania w kontekście przesunięcia socjalizacyjnego i wpływu nowych technologii na zmiany w mózgu młodego człowieka. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 37(1). https://doi.org/10.34766/fetr.v1i37.54
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Zjawisko wszechobecności nowych technologii zaowocowało stworzeniem środowiska, które nieustannie wpływa na zachowania i relacje młodych ludzi. Wskutek tak rozumianego procesu uspołeczniania z pierwszego miejsca wyparte zostały tradycyjne instytucje jak rodzina czy szkoła, oddając to pole podmiotom dostarczającym popkulturowych treści. Jednocześnie wpływ nowych technologii nie pozostaje obojętny dla mózgu młodego człowieka, który reaguje zarówno na dostarczane bodźce technologiczne, jak i na brak dotychczas naturalnych dla człowieka zachowań. W obliczu zachodzących zmian tak w otoczeniu, jak i w mózgu, zasadne jest podjęcie wyzwania do kreowania rzeczywistości pedagogicznej w sposób zgodny z dostarczaną wiedzą o potencjale i sposobach reagowania młodych ludzi. Konieczne i naglące wydaje się przełożenie wiedzy na praktykę, by spełniać wobec młodzieży rolę przewodników i tym samym, nie zaniedbać ich rozwoju.

https://doi.org/10.34766/fetr.v1i37.54
PDF

Bibliografia

Aamodt S., Wang S., (2010), Welcome to your brain, München: DTV.

Bauer J., (2008), Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, Warszawa: PWN.

Bauman Z., (2007), Płynne życie, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman Z., (2007), Życie w płynnej nowoczesności, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman Z., (2011), 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Chudy W., (1996), Ku kodeksowi etyki dziennikarskiej, Los, s. 30-31.

Chudy W., (1997), Etos środków masowego przekazu w perspektywie norm, (w:) Norma dobrego obyczaju w mediach audiowizualnych, s. 11-19, Warszawa: KRRiTV.

Dowey J., (1988), Jak myślimy, Warszawa: PWN.

Eliott A., Katagiri M., Sawai A., (2012), Japan: Theoretical Avenues and the Japonese New Individualist Path, Journal for the Teory of Social Behaviour, 42(4), 425-443.

Eysemck H. M., (2003), Podpatrywanie umysłu, Gdańsk: GWP.

Giedd J.N., (2015), Zadziwiający mózg nastolatka. Świat Nauki, nr 7, s. 24-29.

Goleman D., (2007), Inteligencja emocjonalna, Poznań: Media Rodzina.

Hüther G., (2009), Die Ausbildung von Metakompetenzen und Ich-Funktionen während der Kindheit (w:) Neurodidaktik. Grundlagen und Vorschläge für gehirngerechtes Lehren, H. Ulrich (ed.), 99-108, Weinheim und Basel. Beltz Verlag.

Hüther G., Hauser U., (2014), Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.

Jackson M., (2009), Distracted: The Erosion of Attention and the Coming Dark Age, Amherst: Prometheus Books.

Jan Paweł II, (1993a), Prawa i obowiązki dziennikarza, (w:) Nauczanie papieskie V (1982) 1, Poznań: Pallotinum.

Jan Paweł II, (1993b), Służba w środkach społecznego przekazu wymaga poszukiwania prawdy, (w:) Nauczanie papieskie V (1982) 2, Poznań: Pallotinum.

Kahneman D., Slovic P., Tversky A., (1982), Judgment under uncertainty: heuristics and biases, New York: Cambridge University Press.

Korczak J., (2012a?), Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka.

Korczak J., (2012b?), Prawo dziecka do szacunku, Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka.

Kordziński J., (2018), Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwer.

Korte M., (2010), Wie kinder heute lernen, München: DVA.

Kosyrz Z., (2009), Cerowanie niepowodzeń muzyką, (w:) Człowiek w sieci zniewolonych dróg, Z. Kosyrz (red.), s. 40-45, Warszawa: Wydawnictwo Pedagogium.

Kosyrz Z., (2009), Stereotypy psychopedagogiczne, (w:) Człowiek w sieci zniewolonych dróg,

Z. Kosyrz (red.), s. 276-290, Warszawa: Wydawnictwo Pedagogium.

Koś A., (2006), Językowa przemoc mediów, (w:) Media i władza. Demokracja, wolność przekazu i publiczna debata w warunkach globalizacji mediów, P. Żuk (red.), s. 187-199, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kozłowski M., (2006), Czy media kłamią?, (w:) Media i władza. Demokracja, wolność przekazu i publiczna debata w warunkach globalizacji mediów, P. Żuk (red.), s. 294-300, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Largo R., (2002), Kinderjahre, München: Piper Verlagi.

Levinson P., (1999), Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Łaszczyca P., (2016), Kuna w kurniku i biologia nauczania, czyli o tym, jak neurodydaktyka włącza się do sporu o szkołę, Przegląd Pedagogiczny, nr 1, s. 119-150.

Marcuse H., (1991), Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego (przekład S. Konopacki i in.), Warszawa: PWN.

Melosik Z., (2004), Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, (w:) Pedagogika, t. 2,

Z. Kwieciński,B. Śliwierski (red.), s. 68-91, Warszawa: PWN.

Melosik Z., (2013), Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Melosik Z., (2013), Młodzież i styl życia. Paradoksy pop-tożsamości, (w:) Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, Z. Melosik (red.), Poznań: Wolumin.

Melosik Z., (2015), Kultura popularna, pedagogika i młodzież, (w:) Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, J. Pyżalski (red.),

s. 31-42, Łódź: theQ studio.

Mlodinow L., (2012), The news unconscious and what it teaches us, London: Allen Lane.

Moravec H., (1988), Mind Children, London: Harvard Univesity Press.

Morawski D., (1996), Niezależność dziennikarza w służbie prawdzie i człowiekowi,

(w:) Dziennikarski etos, Z. Kobylińska, R.D. Grabowski (red.), s. 168–185, Olsztyn: Lux Mundi.

Newport C., (2016), Deep work rules for focused success in a distracted world, London: Piatkus.

Nowakowski P. T., (2002), Fast food dla mózgu czyli telewizja i okolice, Kraków: Maternus Media.

O’Shea M., (2005), The brain: a very short introduction, New York: Oxford University Press.

Pankowska K., (2013), Kultura, sztuka, edukacja w świecie zmian. Refleksje antropologiczno-pedagogiczne, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Pedagogika, t.1 i 2 ( 2005), Z. Kwieciński, B. Śliwierski (red.), Warszawa: PWN.

Popper K., (1996), Prawo dla telewizji, (w:) Telewizja. Zagrożenie dla demokracji, J. Condry,

K. Popper (red.), Warszawa: Wydawnictwo Marcin Król.

Punset E., (2012), El alma esta en el cerebro, Barcelona: Destino.

Ridley M., (2003), Nature via nurture. Genes, experience and what makes us human, London: Fourth Estate.

Rozporządzenie MEN z 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, (Dz. U z 2017, poz.356).

Sacks O., (2009), Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, Warszawa: Zysk i S-pa.

Shermer M., (2012), The believing brain, London: Constable&Robinson.

Spitzer H., (2007), Jak uczy się mózg, Warszawa: PWN.

Spitzer H., (2014), Cyfrowa demencja, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.

Spitzer M., (2007), Erfolgreich lernen in Kindergarten un Schule, film wyd. przez Bernd Urlich, Auditorium Netzwerk, Jokers Edition

Steward S., (2010), Culture and the Middle Class, Farnham: Ashgate Publishing Company.

Szahaj A., (2004), Zniewalająca moc kultury, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Śliwierski B., (2008), Jak zmieniać szkołę? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Toffer A., (1974), Szok przyszłości, Warszawa: PIW.

Tononi G., (2014), Phi. Un viaggio, dal cervello all'anima, Torino: Codice.

Wetulani J., (2011), Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków: Homini.

Wilson E., (2000), Socjobiologia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, Wybrane konteksty, (2015), J. Pyżalski (red.)., Łódź: theQ studio.

Znaniecki F., (1973), Socjologia wychowania, Warszawa: PWN.

Żarczyńska-Dobiesz A, Chomątowska B., (2016), Zarządzanie pracownikami z pokolenia paradoksów, Nauki o Zarządzaniu, nr 2, s. 196-206.

Żylińska M., (2013), Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Źródła internetowe:

http://www.dqinstitute.org/what-is-dq/ odczyt 18.02.2018.

http://cybersecforum.eu/…/cybersec_2017recommendations.pdf, odczyt 11.02.2018.

https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/millenials-pokolenie-x-y-z-i-baby-boomers-kim-sa-na-rynku-pracy/6e53lmr, odczyt 21.01.2019.

https://www.karierawfinansach.pl/baza-wiedzy/slownik-pojec/pokolenie-z-co-oznacza-pojecie-pokolenie-z, odczyt 1.02.2019.

https://sodexomotywacja.pl/blog/wszystko-co-musisz-wiedziec-o-pokoleniu-z-i-ich-motywacji-do-pracy/, odczyt 1.02.2019.

Anonim, Ile „neuro” i „dydaktyki” w neurodydaktyce?. Strona internetowa: http://neurobigos.pl/2015/03/27/ile-neuro-i-dydaktyki-w-neurodydaktyce/odczyt 20. 03.2016.

Prensky M, Digital Natives, Digital Immigrants, http://www.marcprensky.com/writing/ Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20igital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf,odczyt 8.01.2019.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##