Abstrakt
Autorka artykułu zwraca uwagę na znaczenie katedry Notre Dame w Paryżu jako charakterystycznego znaku (m. in.: sacrum, dobra, piękna, gotyku, średniowiecza, chrześcijaństwa) w procesie komunikacji. Przedstawia różne sposoby postrzegania paryskiej świątyni w kontekście historii, religii i sztuki. Charakteryzuje oddziaływanie budowli na podróżników, artystów zarówno malarzy, jak i pisarzy, a także współczesnych projektantów związanych z przemysłem kultury i wzornictwem użytkowym. Następnie identyfikuje pożar katedry jako doświadczenie traumatyczne. Ujawnia nowe praktyki kulturowe i działania artystyczne, które powstały pod wpływem obrazu świątyni w ogniu. Na koniec przybliża różne interpretacje zniszczenia obiektu w odniesieniu do wiary, chrześcijańskich tradycji Francji i kultury Europy.Bibliografia
Bartlett R. (2006), Panorama średniowiecza, tł. E. Romkowska, Warszawa: Arkady SA.
Bauer J. (2008), Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, Warszawa: PWN.
Białonowska M. (2007), Musee National du Moyen Age w Paryżu w kontekście zainteresowań kulturą średniowiecza w drugiej połowie XVIII i w XIX wieku we Francji, (w:) Muzealnictwo, nr 48, s. 235-250.
Białostocki J. (1976), Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, (w:) Pięć wieków myśli o sztuce, J. Białostocki (red.), s. 239-247, Warszawa: PWN.
Białostocki J. (1985), Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, Warszawa: PWN.
Borngässer B. (2008), Katedry i kościoły: najpiękniejsze budowle sakralne z siedemnastu stuleci, przeł. B. Szymańska, A. Krupina, Warszawa: Parragon Books.
Bracons J. (1993), Klucze do świata gotyku, tł. B. Zakręs, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Czermińska M. (2005), Gotyk i pisarze. Topika opisu katedry, Gdańsk: Słowo-Obraz-Terytoria.
Duby G. (1986), Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, przeł. K. Dolatowska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Eco U. (2006), Sztuka i piękno w Średniowieczu, przeł. M. Kimula, M. Olszewski, Kraków: Znak.
Eliade M. (1974), Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, (w:) Święty obszar i sakralizacja świata, M. Eliade red.), przeł. A. Tatarkiewicz, s. 49-85. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Forstner D. (2001), Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa: PAX
Gemra A. (2008), Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, Wampir i Monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Hani J. (1994), Symbolika świątyni chrześcijańskiej, przeł. A. Q. Lavique, Kraków: ZNAK
Huizing J. (1992), Jesień Średniowiecza, przeł. T. Brzostowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Janion M. (2007), Gorączka romantyczna, Gdańsk: Słowo-Obraz-Terytoria.
Katedra (1997), Słownik kultury chrześcijańskiej, N. Lemaitre (red.), przeł. T. Szafrańska, s. 146, Warszawa: PAX
Koch W. (1996), Style w architekturze, Warszawa: Świat Książki.
Le Goff J. (1970), Kultura średniowiecznej Europy, tł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa: PWN.
Lis-Turlejska M. (1998), Traumatyczny stres. Koncepcje i badania, Warszawa: Instytutu Psychologii PAN
Lis-Turlejska M. (2005), Traumatyczne zdarzenia i ich skutki psychiczne, Warszawa: Instytutu Psychologii PAN
Majdańska U. (2006), Metaforyka w tekstach rocka gotyckiego i muzyki okołogotyckiej, Męcina Mała: Wydawnictwo Na Rzekach ART
Panofsky E. (1971), Architektura gotycka i scholastyka, (w:) Studia z historii sztuki, J. Białostocki (oprac.), s. 33-65, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Radny A. (2011), Wpływ traumy na psychikę. Psychoterapia ofiary, Annales Academiae Medicae Stetinensis, tom 57, nr I, s. 106-119.
Sagner K. (2006), To warto wiedzieć o sztuce: Gotyk, tł. P. Taracha, Warszawa: Świat Książki.
Simson O. (1989), Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa: PWN.
Sinko Z. (1978), Gotyk i ruiny w wyobraźni literackiej epoki Oświecenia (Anglia - Polska), Przegląd Humanistyczny, tom 22, nr 9, s. 23-43.
Świerkocki M. (2003), Magia gotycyzmu, (w:) Gotycyzm i groza w kulturze, G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik (red.), s. 9-10, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Tatarkiewicz W. (1988), Dzieje sześciu pojęć, wyd. 4, Warszawa: PWN.
Netografia:
Ks. Marek Bernacki o pożarze Notre-Dame: „to znak od Boga. Francjo, obudź się!” (online)
https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,ks-marek-bernacki-o-pozarze-notre-dame-to-znak-od-boga-francjo-obudz-sie,wia5-3266-40392.html (dostęp: 30.07.2019)
Emi/ wus, P. Gliński: jesteśmy gotowi wspomóc Francję przy odbudowie katedry Notre-Dame (w:) Dzieje.pl (online) https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/p-glinski-jestesmy-gotowi-wspomoc-francje-przy-odbudowie-katedry-notre-dame (dostęp: 08.06.2019)
Jóźwiak M., Czy pożar katedry Notre Dame to znak od Boga? (online)
https://misyjne.pl/czy-pozar-katedry-notre-dame-to-znak-od-boga/ (dostęp: 30.07.2019)
Kołowacik S., „O północy w Paryżu” Artystyczny Paryż (online)
https://opolnocywparyzu.pl/notre-dame-de-paris-victor-hugo/ (dostęp: 08.06.2019)
mjend, Pożar w Notre-Dame – znak i przestroga dla Francji i świata? (online)
http://www.pch24.pl/pozar-w-notre-dame---znak-i-przestroga-dla-francji-i-swiata-,67639,i.html#ixzz5vC7mereZ (dostęp: 30.07.2019)
Notre Dame art (online) https://mymodernmet.com/notre-dame-art/ (dostęp: 09.06.2019)
The Notre-Dame Cathedral in Art (1460–1921) (online)
https://publicdomainreview.org/collections/the-notre-dame-cathedral-in-art-1460-1921/ (dostęp: 09.06.2019)