Transgresja twórcza a style zachowania i przywiązania u studentów
pdf

Jak cytować

Ślaski, S. (2017). Transgresja twórcza a style zachowania i przywiązania u studentów. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 30(2), 65-83. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/676
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

The research aimed to characterize transgressive people in the creative sphere proposed on the basis of J. Kozielecki's theory (2001). Creative transgression among students and working people co-exists positively with some styles of behavior in Strzalecki's (2003) and attachment styles according to Ames et al. (2011). Conversely, the differences between the two groups are in favor of students in creative transgression and some styles of behavior, but differences in attachment styles are lacking.

pdf

Bibliografia

Amabile, T. M. (1983). The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 357-376.
Ames, M. E., Pratt, M. W., Pancer, S. M., Wintre, M. G., Polivy, J., Birnie-Lefcovitch, S., Adams, G. (2011). The moderating effects of attachment style on students’ experience of a transition to university group facilitation program. Canadian Journal of Behavioural Science, 43, 1–12.
Bandura, A., Caprara, G. V.,Regalia C. (2001). Sociocognitive self-regulatory mechanisms governing transgressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 1, 125-135.
Bartholomew, K., Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 2, 226-244.
Batey, M., Furnham, M. (2006). Creativity, intelligence, and personality: A critical review of the scattered literature. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 4, 355-429.
Bruner, J. S. (1978). Poza dostarczone informacje. Warszawa: PWN.
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: PWN.
Dąbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: PIW.
Eysenck, H. J. (1993). Creativity and personality: Suggestions for a theory. Psychological Inquiry, 4, 147–178.
Feeney, B. C., Van Vleet, M. (2010). Growing through attachment: The interplay of attachment and exploration in adulthood. Journal of Social and Personal Relationships, 27, 226-234.
Feist, G. J. (1998). A meta-analysis of the impact of personality on scientific and artistic creativity. Personality and Social Psychological Review, 2, 290–309.
Fromm, E. (1996). Zdrowe społeczeństwo. Warszawa: PIW.
Joy, S. P. (2008). Personality and creativity in art an writing: Innovation, motivation, psychoticism and (male)adjustment. Creativity Research Journal, 3, 262-277.
Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Warszawa: APS.
Kim, K. H., Shim, J. Y., Hull, M. (2009). Korean concepts of giftedness and the self-perceived characteristics of students selected for gifted programs. Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts, 3, 104-111.
Kozielecki, J. (2009). Psychotransgresjonizm – zarys nowego paradygmatu,
(w:) J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii, (s. 330-348). Gdańsk: GWP.
Kozielecki, J. (2004). Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. Warszawa: Żak.
Kozielecki, J. (2002). Teoria czynności a psychotransgresjonizm, (w:) I. Kurcz,
D. Kądzielowa (red.), Psychologia czynności, (s. 20-33). Warszawa: Scholar.
Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Warszawa: Żak.
Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.
Kozielecki, J. (1983). Działania transgresyjne: przekraczanie granic samego siebie. Przegląd Psychologiczny, 3, 505-517.
Ledzińska, M. (2004). W poszukiwaniu powiązań między inteligencją i osobowością, (w:) A. E. Sękowski (red.), Psychologia zdolności, (s. 15-29). Warszawa: PWN.
Łączyk, M. (2009). Środowisko wychowawcze a osobowość twórcza – diagnoza uwarunkowań postaw twórczych studentów na podstawie badań własnych, (w:) S. Popek, R.E. Bernacka, A M. Zawadzka (red.), Psychologia twórczości (193-205). Lublin: UMCS.
Makel, M. C. (2009). Help us creativity researches, you’re our only hope. Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts, 3, 38-42.
Marszał, M. (2015). Mentalizacja w kontekście przywiązania. Warszawa: Difin.
Maslow, A. H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: PAX.
Mikulincer, M., Shaver, P. R, Rom, E. (2011). The effects of implicit and explicit security priming on creative problem solving. Cognition and Emotion, 25, 519-531.
Müller, A. (1929). Kunstfehler in der Beratungstechnik (Technical errors in child training advice). Internationale Zeitschrift für Individual Psychologie, 7, 204-206.
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
Nosal, C. S. (1986). Mózg, prawdopodobieństwo i transgresja. Studia Filozoficzne, 3, 17-27.
Nowak, A. (2010). Transgresja twórcza i zachowania ochronne a style zachowania i style przywiązania wobec partnera wśród kobiet. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem S. Ślaskiego.
Piaget, J. (2006). Jak sobie dziecko wyobraża świat. Warszawa: PWN.
Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych – Podręcznik. Warszawa: VIZJA PRESS & IT.
Popek, S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: UMCS.
Prabhu, V., Sutton, C., Sauser, W. (2008). Creativity and certain personality traits: Understanding the mediating effect of intrinsic motivation. Creativity Research Journal, 1, 53-66.
Pufal-Struzik, I. (2006). Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
Sękowski, A. E. (2009). Wybitne zdolności – wyjątkowość czy codzienność? Czasopismo Psychologiczne, 2, s. 267-276.
Stasiakiewicz, M. (2004). Proces twórczy jako zdobywanie kompetencji działania, (w:) S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce, (s. 169-178). Lublin: UMCS.
Strzałecki, A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa: UKSW.
Strzałecki, A. (1996). Styl twórczego zachowania: model ogólny i jego zastosowania. Studia z Psychologii, 7, 159-182.
Strzałecki, (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Wrocław: Ossolineum.
Studenski, R. (2006). Skłonność do ryzyka a zachowania transgresyjne, (w:) M. Gosz-czyńska, R. Studenski (red.), Psychologia zachowań ryzykownych. Warszawa: Żak.
Ślaski, S. (2017). Style przywiązania do partnera i przyjaciół a cechy osobowości
u kobiet współuzależnionych. Polskie Forum Psychologiczne, w recenzji.
Ślaski, S., Jastrzębski, J. (2014). The Bartholomew Measure of Attachment (BMA). Niepublikowany maszynopis.
Ślaski, S. (2012). Motywacyjno-osobowościowe wyznaczniki zachowań transgresyjnych
i ochronnych. Warszawa: UKSW.
Ślaski, S. (2010). Zachowania transgresyjne – próba psychologicznego pomiaru. Przegląd Psychologiczny, 53, s. 401-416.
Świderska, J. (2010). Właściwości psychometryczne testu LiZA badającego rodzaje zachowań transgresyjnych. Niepublikowana praca magisterska przygotowana pod kierunkiem prof. E. Aranowskiej.
Tryjarska, B. (2012). Style przywiązania partnerów a tworzenie bliskich związków
w dorosłości, (w:) B. Tryjarska (red.), Bliskość w rodzinie: więzi w dzieciństwie
a zaburzenia w dorosłości, (s. 185-217). Warszawa: Scholar.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##