Dwujęzyczność jako potencjalny sposób wzmacniania zasobów psychologicznych: pewności siebie i umiejętności wyrażania swoich emocji. Pozytywny rozwój poprzez naukę języka obcego – badania pilotażowe
pdf (English)

Słowa kluczowe

język obcy
dwujęzyczność
pozytywny rozwój
pewność siebie
psychologia pozytywna
przełączanie ram kulturowych

Jak cytować

Barłóg, M., & Krasoń, A. (2024). Dwujęzyczność jako potencjalny sposób wzmacniania zasobów psychologicznych: pewności siebie i umiejętności wyrażania swoich emocji. Pozytywny rozwój poprzez naukę języka obcego – badania pilotażowe. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 60(4), 50-57. https://doi.org/10.34766/fer.v60i4.1317
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Niniejszy artykuł porusza problematykę związku pomiędzy znajomością języka obcego i zjawiskiem przełączania ram kulturowych a wskaźnikami pozytywnego rozwoju i funkcjonowania w dorosłości. Dotychczasowe analizy badawcze koncentrowały się wokół zasobów psychologicznych sprzyjających nauce języka obcego, albo na psychologicznych korzyściach dwujęzyczności np. u dzieci emigrantów. Brakuje natomiast badań zogniskowanych wokół rozwoju zasobów psychologicznych na skutek płynnego porozumiewania się w kilku językach. Artykuł stanowi raport z badania przeprowadzonego w modelu mieszanym wśród 64 osób w wieku pomiędzy 18 a 49 rokiem życia (x = 22,19; sd = 5,27). Wyniki wskazują, że osoby badane posługując się językiem obcym w porównaniu do języka ojczystego, zauważają pozytywne różnice w poziomie nasilenia zasobów psychologicznych. Posługując się językiem obcym osoby badane obserwują większą pewność siebie, swobodę w wyrażaniu emocji i komunikowaniu się. Wzrost poczucia własnych kompetencji, pozytywny stosunek wobec samego siebie i budowanie więzi to fundamentalne wskaźniki pozytywnego rozwoju jednostki. W dyskusji wyników omówiono kluczowe implikacje praktyczne dla funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych.

https://doi.org/10.34766/fer.v60i4.1317
pdf (English)

Bibliografia

Abdul Kadir, N.B.Y., Mohd, R.H. (2021). The 5Cs of positive youth development, purpose in life, hope, and well-being among emerging adults in Malaysia. Frontiers in psychology, 12, 641876. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.641876

Arieli, S., Sagiv, L. (2018). Culture and problem-solving: Congruency between the cultural mindset of individualism versus collectivism and problem type. Journal of Experimental Psychology: General, 147(6), 789-814. https://doi.org/10.1037/xge0000444

Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (2006). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i Ska.

Barłóg, M. (2023). The theory of positive youth development – Polish adaptation of the PYD-SF and PYD-VSF questionnaires. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 53(1), 77-84.https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1146

Bloom, P. (2000). Language and thought: Does grammar makes us smart? Current Biology, 10(14), R516-R517. https://doi.org/10.1016/s0960-9822(00)00582-0

Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Wyd. 2. Warszawa: PWN.

Cheng, A.W., Rizkallah, S., Narizhnaya, M. (2020). Individualism vs. collectivism. (In:) B.J. Carducci, C.S. Nave, J.S. Mio, R.E. Riggio (eds.), The Wiley Encyclopedia of Personality and Individual Differences: Clinical, Applied, and Cross-Cultural Research, 287-297. New York: John Wiley & Sons Ltd. https://doi.org/10.1002/9781118970843.ch313

Costa, A., Foucart, A., Hayakawa, S., Aparici, M., Apesteguia, J., Heafner, J., Keysar, B. (2014). Yourmoralsdepend on language. PLoS ONE, 9(4). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0094842

Derakhshan, A. (2022). Revisiting research on positive psychology in second and foreign language education: Trends and directions. Language Related Research, 13(5), 1-43. http://doi.org/10.52547/LRR.13.5.2

Dervishi, E., Canollari-Baze, A., Wiium, N. (2024). Developmental assets as predictors of Albanian adolescents’ life satisfaction. Revista de Psicologia, 42(1), 174-208. https://doi.org/10.18800/PSICO.202401.007

De Stefani, E., De Marco, D. (2019). Language, gesture, and emotional communication: An embodied view of social interaction. Frontiers in Psychology, 10, 2063. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02063

Dylman, A.S., Zakrisson, I. (2023). The effect of language and cultural context on the BIG-5 personality inventory in bilinguals. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1-14. https://doi.org/10.1080/01434632.2023.2186414

Fabbro, F., Fabbro, A., Crescentini, C. (2022). The nature and function of languages. Languages, 7(4), 303. https://doi.org/10.3390/languages7040303

Feenstra, J.S. (2015). Summer Camp and Positive Youth Development: Program With Romanian Youth. The Physical Educator, 72, 185-199. https://doi.org/10.18666/TPE-2015-V72-I5-5743

Geldhof, G.J., Bowers, E.P., Boyd, M.J., Mueller, M., Napolitano, C.M., Schmid, K.L., Lerner, J.V., Lerner, R.M. (2014). Creation and validation of short and very short measures of PYD. Journal of Research on Adolescence, 24, 163-176. https://doi.org/10.1111/jora.12039

Gross J.J. (2008). Emotion regulation. (In:) M.Lewis, J.M. Haviland-Jones, L. Feldman Barret (eds.), Handbook of emotions, 497-513, New York: The Guilford Press.

Guban-Caisido, D.A.D. (2020). Self-esteem and Language Learning: empirical evidences from the past two decades. TLEMC (Teaching and Learning English in Multicultural Contexts), 4(2), 95-106.

Holt N.L. (2016). Positive youth development through sport. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Holt N.L., Deal C.J., Pankow, K. (2020). Positive Youth Development Through Sport. (In:) G. Tenenbaum, R.C. Eklund (eds.), Handbook of Sport Psychology, Fourth Edition, 429-446, New Jersey: John Wiley& Sons.

Hong, Y.Y., Chiu, C.Y., Kung, T.M. (1997). Bringing culture out in front: Effects of cultural meaning system activation on social cognition. Progress in Asian Social Psychology, 1, 135-146.

Imai, M., Kanero, J., Masuda, T. (2016). The relation between language, culture, and thought. Current Opinion in Psychology, 8, 7077. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2015.10.011

Jensen, T.W. (2014). Emotion in languaging: Languaging as affective, adaptive, and flexiblebehavior in socialinteraction. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00720

Kreitler, C.M., Dyson, K.S. (2016). Cultural frame switching and emotion among Mexican Americans. Journal of Latinos and Education, 15(2), 91-96. https://doi.org/10.1080/15348431.2015.1066251

Lerner, R., Lerner, J., Almerigi, J., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S., Naudeau, S., Jelicic, H., Alberts, A., Ma, L., Smith, L., Bobek, D., Richman-Raphael, D., Simpson, I., Di Denti, Christiansen, E., von Eye, A. (2005). Positive Youth Development, participation in Community Youth Development Programs, and Community Contributions of Fifth-Grade Adolescents: Findings From the First Wave Of the 4-H Study of Positive Youth Development, Journal of Early Adolescence, 25(1), 17-71. https://doi.org/10.1177/0272431604272461

Lesiak-Bielawska, E.D. (2019). Sondaż diagnostyczny w badaniach nad rolą różnic indywidualnych w procesie akwizycji językowej. Neofilolog, 34, 195-204. https://doi.org/10.14746/n.2010.34.17

Marian, V., Kaushanskaya, M. (2004). Self-construal and emotion in bicultural bilinguals. Journal of Memory and Language, 51(2), 190-201. https://doi.org/10.1016/j.jml.2004.04.003

Mahadzirah, M., Morliyati, M., Azman, M.A.N. (2014). Positive Youth Development and Life Satisfaction among Youths. Journal of Applied Sciences, 14(21), 2782-2792. https://doi.org/10.3923/JAS.2014.2782.2792

Malewski, M. (2023). Badania mieszane w naukach społecznych – o konstruowaniu metodologicznej prawomocności. Edukacja, 2(165), 17-30. https://doi.org/10.24131/3724.230202

Matsumoto, D., Yoo, S.H., Nakagawa, S. (2008). Culture, emotion regulation, and adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 94(6), 925-937. https://doi.org/10.1037/0022-3514.94.6.925

Minami, M. (2005). Bilingual narrative development in English and Japanese – a form/function approach. (In:) J. Cohen, K.T. McAlister, K. Rolstad, J. MacSwan (eds.), ISB4: Proceedings of the 4th International Symposium on Bilingualism, 1634-1649. Cascadilla Press.

Newman T.J., Lower-Hoppe L.M., Burch M., Paluta L.M. (2020). Advancing positive youth development-focused coach education: contextual factors of youth sport and youth sport leader perceptions. Managing Sport and Leisure, 1-15. https://doi.org/10.1080/23750472.2020.1766760

Orejudo, S., Balaguer, Á., Osorio, A., de la Rosa, P.A., Lopez-del Burgo, C. (2021). Activities and relationships with parents as key ecological assets that encourage personal positive youth development. Journal of Community Psychology, 50(2), 896-915. https://doi.org/10.1002/JCOP.22689

Ostaszewski K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Perlovsky, L. (2009). Language and emotions: Emotional Sapir-Whorf hypothesis. Neural Networks, 22(5-6), 518-526.https://doi.org/10.1016/j.neunet.2009.06.034

Pope, C. (2020). Multicultural body-based cultural frame switching: A dance/movement therapy approach. Body, Movement and Dance in Psychotherapy, 15(4), 222-235. https://doi.org/10.1080/17432979.2020.1802334

Ramírez-Esparza, N., Gosling, S.D., Benet-Martínez, V., Potter, J.P., Pennebaker, J.W. (2006). Do bilinguals have two personalities? A special case of cultural frame switching. Journal of Research in Personality, 40(2), 99-120. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2004.09.001

Rice K., Girvin H., Primak S. (2014). Engaging Adolescent Youth in Foster Care through Photography. Child Care in Practice, 20(1), 37-47. https://doi.org/10.1080/13575279.2013.847054

Rubio, F. (2021). Self-esteem and foreign language learning: An Introduction. (In:) F. Rubio (ed.), Self-esteem and foreign language learning, 2-12, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.

Shek, D.T.L., Leung, H. (2013). Positive youth development, life satisfaction, and problem behaviors of adolescents in intact and non-intact families in Hong Kong. Frontiers in Pediatrics, 1. https://doi.org/10.3389/FPED.2013.00018

Sheppes, G., Suri, G., Gross, J.J. (2015). Emotion regulation and psychopathology. Annual Review of Clinical Psychology, 11(1), 379-405. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-032814-112739

Wang, Y., Derakhshan, A., Zhang, L.J. (2021). Researching and practicing positive psychology in second/foreign language learning and teaching: the past, current status and future directions. Frontiers in Psychology, 12, 731721. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.731721

West, A.L., Zhang, R., Yampolsky, M.A., Sasaki, J.Y. (2018). The potential cost of cultural fit: Frame switching undermines perceptions of authenticity in Western contexts. Frontiers in Psychology, 9, 2622. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02622

West, A.L., Muise, A., & Sasaki, J.Y. (2021). The cost of being “true to yourself” for mixed selves: Frame switching leads to perceived in authenticity and downstream social consequences for Biculturals. Social Psychological and Personality Science, 12(5), 829-838. https://doi.org/10.1177/1948550620944049

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##