Abstrakt
W niniejszym artykule przedstawiono analizy związków między doświadczaniem agresji werbalnej i innych typów agresji oraz między doświadczaniem agresji werbalnej i podejmowaniem zachowań problemowych. Dane zebrano metodą ankietową wśród z 1086 młodych ludzi w wieku 13-14 lat. Stwierdzono istnienie statystycznie istotnego związku między występowaniem agresji werbalnej i innych typów agresji oraz pomiędzy agresją werbalną i zachowaniami problemowymi. Najsilniejszą korelację odkryto między doświadczaniem agresji werbalnej i agresji fizycznej oraz pomiędzy doświadczaniem agresji werbalnej i cyberagresji.
Bibliografia
• Baron, R. A., Richardson, D. R. (1994). Human aggression, New York: Plenum Press.
• Buss A. H. (1961). The psychology of aggression, New York: Wiley.
• Dominiak-Kochanek, D., Frączek, A., Konopka, K. (2012). Styl wychowania w rodzinie a aprobata agresji w życiu społecznym przez młodych dorosłych, Psychologia Wychowawcza, 1–2, 66–85.
• Frankowiak, J (2018). Cyberagresja wśród adolescentów - skala, charakter, uwarunkowania, Studia z Teorii Wychowania, 9(4), 237-257.
• Infante, D.A., Wigley, C.J. (1986). Verbal aggressivenessi: An interpersonal model and measure, Communication Mono-graphs, 53(1), 61– 69.
• Jessor, R. (1987). Problem-behavior theory, psychosocial development, and adolescent problem drinking, British Journal of Addiction, 82(4), 331–342.
• Jessor, R. (1998). New perspectives on adolescent risk behavior, (w:) R. Jessor (red.), New perspectives on adolescent risk behavior, Cambridge: University Press, 1–9.
• Kenrick, D.T. , Neuberg, S.L. Cialdini, R.B. (2002). Psychologia społeczna, Gdańsk: GWP.
• K m i e c i k - B a r a n , K. (1999). Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, Warszawa: PWN.
• Liberska, H., Matuszewska, M., (2007). Rodzinne uwarunkowania zachowań agresywnych młodzieży, Roczniki Socjologii Rodziny, t. XVIII, 187–200.
• Libiszowska-Żółtkowska, M. (2008). Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka, Warszawa: Difin.
• Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego (2010) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego, Dziennik Ustaw Nr 24, poz. 128.
• Ostaszewski, K., Rustecka-Krawczyk, A., Wójcik, M., (2011) Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów: klasy I–III, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
• Plopa, M., (2005). Psychologia rodziny, Kraków: Impuls.
• Ramírez, J.M., Andreu, J.M., Fujihara, T., Musazadeh, Z., Saini, S., (2007). Justification of aggression in several Asian and European countries with different religious and cultural background, International Journal of Behavioral Development, 31, 9–15.
• Szewczuk, W. (1985) (red.) Słownik psychologiczny, Warszawa: PWN.
• Vasquez, E.A., Ensari N.,Pedersen, W.C., Tan, R.Y., Miller, N. (2007). Personalization and differentiationas moderators of triggered displaced aggression towards out-group target, European Journal of Psychology, 37, 297–319.
• Wojciszke, B. (2000). Relacje interpersonalne, (w:) J. Strelaua (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, Gdańsk: GWP, 147-186.