Rozwój kreatywności studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking
pdf

Słowa kluczowe

metoda
design thinking
psychologia
studenci
pedagodzy

Jak cytować

Durkalevych, I. (2020). Rozwój kreatywności studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking . Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 44(4), 177-189. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.435
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

W artykule został podjęty problem nauczania oraz rozwoju kreatywności u studentów kierunków pedagogicznych. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi nauczycieli akademickich na konieczność wprowadzania zmian w proces edukacyjny poprzez wykorzystywanie nowych sposobów nauczania, m. in. metodą design thinking, która przyczynia się do rozwoju kompetencji kreatywnych kształcącej się jednostki.

W pierwszej części artykułu opisano i wskazano zalety metody design thinking dla rozwoju kreatywności studentów w odniesieniu do codziennej praktyki edukacyjnej (na przykładzie nauczania przedmiotu psychologii). Druga część artykułu zawiera uzasadnienie potrzeby stosowania tej metody w procesie edukacji szkoły wyższej w oparciu o opinie studentów.

Słowa kluczowe: metoda, design thinking, psychologia, studenci, pedagodzy

https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.435
pdf

Bibliografia

Blanchard, K., Johnson,S. (2019). Nowy jednominutowy menedżer (przekł. M.Witkowska). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.

Brown, B. (2013). Z wielką odwagą. Jak odwaga bycia wrażliwym zmienia to, jak żyjemy i kochamy, jakimi jesteśmy rodzicami i jak przywodzimy (przekład A. Owsiak). Warszawa: Laurum.

Brown, T. (2008). Design Thinking, Harvard Business Review, June, 1 - 10.

Cohen, R.M., Mule, L. (2019). Collaborative Pedagogy in a Design Thinking Education Course. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, Vol. 14, 29 - 42.

Coleman, M.C. (2016). Design thinking and the school library. Knowledge Quest, 44(5), 62 – 68, za: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1099478.pdf (dostęp: 28.03.2020).

Coutu, D.L. (2018). Odporność emocjonalna w praktyce. Trzy cechy osób, które się nie poddają. W: Odporność. Inteligencja emocjonalna. Seria „Harvard Business Review” (tłum. W. Usarzewicz). Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Dorst, K. (2011). The core of ‘design thinking’ and its application. Design Studies, Vol. 32 (6), 521 - 532.

Dym, C.L., Agogino, A.M., Eris, O., Frey, D.D., Leifer, L.J. (2005). Engineering Design Thinking, Teaching, and Learning. Journal of Engineering Education, January, 103 - 120.

Hunziker, D. (2018). Kompetencje bez tajemnic. Rozwijanie kompetencji to nie czary. (przeł. M.Guzowska). Warszawa: Dobra Literatura.

Kelly, T., Kelly, D. (2019). Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking (przekład A. Doroba). Warszawa: MT Biznes Sp. z o.o.

Kim, K.H. (2005). Can Only Intelligent People Be Creative? The Journal of Secondary Gifted Education, Vol. XVI, No 2/3, 57 - 66.

Kim, K.H. (2011). The Creativity Crisis: The Decrease in Creative Thinking Scores on the Torrance Tests of Creative Thinking, Creativity Research Journal, 23 (4), 285-295, za: http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2011.627805 (dostęp: 28.03.2020).

Leifer, L. G., Steinert, M. (2011). Dansing with Ambiguity: Causality Behavior, Design Thinking, and Triple-Loop-Learning, Information Knowledge Systems Management, 10, 151–173. DOI: 10.3233/IKS-2012-0191.

Luka, I.(2014). Design Thinking in Pedagogy. Journal of Education Culture and Society, 2, 63-74. DOI: 10.15503/jecs20142.63.74

Nęcka, E.(2003). Psychologia twórczości, Gdańsk: GWP.

Owen, C.L.(2005). Design Thinking. What is. Why It Is Different. Where It Has New Value. Institute of Design, Illinois Institute of Technology. a: https://www.id.iit.edu/wp-content/uploads/2015/03/Design-thinking-what-it-is-owen_korea05.pdf

Owen, C.L. (2017). Design Thinking: Notes on its Nature and Use, za: https://www.id.iit.edu/wp-content/uploads/2015/03/Design-thinking-notes-on-its-nature-and-use-owen_desthink071.pdf, (dostęp: 28.03.2020).

Robinson, K. (2016). Oblicza umysłu: ucząc się kreatywności (tłum. M. Mentel). Gliwice: Element.

Rudkin, B.I. (2015). Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy (tłum. K. Żarnowska). Gliwice: HELION.

Schein, E.H. (2019). Potęga dobrej komunikacji w zespole. O trudnej sztuce pokornego zadawania pytań (Przekład P.Zagórska). Warszawa: PWN.

Schein, E.H., Schein, P.A. (2019). Potęga relacji w zarządzaniu. O trudnej sztuce bycia pokornym liderem. (przekład P.Zagórska). Warszawa: PWN.

Schwartz, B. (2018). Dlaczego pracujemy (przekł. A.Rogozińska). Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.

Seppälä, E. (2017). Droga do szczęścia. Jak nauka o szczęściu pomoże ci osiągnąć sukces (przeł. K.Misiak). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II. Gliwice: HELION.

Trompenaars, F. (2012). Kultura innowacji. Kreatywność pracowników źródłem sukcesu firmy (tłum. A. Kwaśniewska). Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o.

Waloszek, G. (2012). Introduction to Design Thinking.SAP User Experience Community, September, 2012, za: https://experience.sap.com/skillup/introduction-to-design-thinking/(dostęp: 28.03.2020).

Чиксентмихайи, М.(2017). Креативность. Поток и психология открытий и изобретений. Москва: Карьера Прeсс / Csikszentmihalyi M. (1997), Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##