Abstrakt
Celem artykułu jest omówienie problematyki występowania depresji u dzieci i młodzieży oraz jej wpływu na system rodzinny. Analizie zostały poddane w szczególności objawy i rodzaje depresji występującej u dzieci i młodzieży, jej wpływ na funkcjonowanie rodziny oraz zastosowanie terapii i psychoedukacji w celu poprawy funkcjonowania systemu rodzinnego. Dodatkowo przybliżono problem działania polskiej psychiatrii dziecięcej, której oddziaływania są niezbędne do uzyskania efektów leczenia oraz do ochrony życia młodych ludzi borykających się z depresją.
Bibliografia
Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, N. (2018). Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Birmaher, B., Arbelaez, C., Brent, D. (2002). Course and outcome of child and adolescent major depressive disorder, Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 11 (3), 619–637, https://doi.org/10.1016/S1056-4993(02)00011-1.
Bomba, J. (1982). Depresja dzieci i młodzieży. Analiza kliniczna, Psychiatria Polska, 1-2 (16), 25-30.
Bomba, J. (2007). Depresja młodzieńcza, (w:) I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci
i młodzieży, 363-378, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Bomba, J., Modrzewska, M. (2006). Prospektywne badanie depresji u młodzieży w fazie dorastania, Psychiatria Polska, 4, 683-693.
Bomba, J. (2009). Spojrzenie na depresję z perspektywy psychoterapii, Psychoterapia, 1 (148), 35-42.
Colom, F. (2011). Keeping therapies simple: psychoeducation in the prevention of relapse in affective disorders, The British Journal of Psychiatry, 5 (198), 338-340, doi: https://doi.org/10.1192/bjp.bp.110.090209.
Grabski, B., Mączka, G., Dudek, D. (2007). The role of psychoeducation in the complex treatment of bipolar disorder, Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 3, 35–41.
Hammen, C. (2006). Depresja, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Januszewska, E. (2020). Depresja, osamotnienie a przeżyta trauma u dzieci, (w:) E. Chodźko, K. Talarek (red.), Wyzwania i problemy społeczeństwa w XXI wieku, tom I, 97-117, Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL
Kalinowska, S., Nitsch, K. , Duda, P., Trześnikowska-Drukała, B., Samachowiec, J. (2013). Depresja u dzieci i młodzieży – obraz kliniczny, etiologia, terapia, Analles Academiae Medicae Steinenis - Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie, 1 (59), 26-32.
Kępiński, A. (2014). Melancholia, Kraków: Wydawnictwo PWN.
Kołodziejek, M. (2008). Depresja u dzieci i młodzieży: podstawy teoretyczne, psychoterapia poznawczo behawioralna, Psychoterapia, 2 (145), 15-33.
Krupa, B. (2013). Samotność – znak czasu, (w:) Z.B. Gaś (red.), Człowiek na rozdrożu. Zrozumieć, aby pomóc, 95-112, Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press.
McCauley, E., Pavlidis, K., Kendall, K. (2001). Developmental precursors of depression: the child and the social environment, (in:) I.M. Goodyer (ed.), The depressed child and adolescent, 46–78, Cambridge: Cambridge University Press.
Michalska-Leśniewicz, M., Gruszczyński, W. (2010). Czynniki psychologiczne w depresji, Psychiatria, 3 (7), 95-103.
Modrzejewska, R., Bomba, J. (2006a). Porównanie rozpowszechnienia depresji w populacji 13-letniej młodzieży krakowskich szkół średnich w latach 1984-2001, Psychiatria Polska, 3, 469-479.
Modrzejewska, R., Bomba, J. (2006b). Porównanie rozpowszechnienia depresji w populacji 10-letnich dzieci krakowskich szkół podstawowych w latach 1984 i 2001, Psychiatria Polska, 3, 1118-1128.
Modrzejewska R., Bomba J. (2010). A comparative study of adolescent depression among high school pupils in a large Polish city, Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 2, 17–22.
Przybylska, K. (2016). Depresja chorobą cywilizacyjną XXI wieku – leczenie farmakologiczne a psychoterapia, (w:) M. Maciąg, B.A. Nowak (red.), Choroby cywilizacyjne i społeczne XXI w. – przegląd i badania, 136-143, Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL
Raczkowski, A. (2017). Depresja dzieci i młodzieży – zjawisko i perspektywa pomocy, Wychowanie w rodzinie XIV, 2, 315-329, doi: https://doi.org/10.23734/wwr20172.315.329.
Rabe-Jabłońska, J. (2007). Zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży, (w:) I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, 363-378, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Radziwiłłowicz, W. (2010). Depresja u dzieci i młodzieży. Analiza systemu rodzinnego, ujęcie kliniczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ryś, M. (2020). Poczucie osamotnienia jako symptom naszych czasów (w:) Z.B. Gaś (red.), Mistrzowie psychologii wobec wyzwań współczesności, 17-51, Lublin: Wydawnictwo Innovatio Press.
Tomaszewska, H. (2012). Młodzież rówieśnicy i nowe media. Społeczne funkcje technologii komunikacyjnych w życiu nastolatków, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Segal, H. (2005). Wprowadzenie do teorii przywiązania Melanie Klein, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sęk, H. (2008). Psychologia kliniczna, tom 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stallard, P. (2008). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań: Zysk i S-ka.
Wendołowska, A. (2017). Depresja adolescentów w świetle teorii przywiązania, Psychoterapia, 2 (181), 87-102.