Wiedza studentów trójmiejskich uczelni wyższych na temat fizjologii prokreacji oraz metod rozpoznawania płodności
pdf

Jak cytować

Targan, M., Świetlik, D., Kicińska , A., Kardasz , K., & Wierzba, T. (2018). Wiedza studentów trójmiejskich uczelni wyższych na temat fizjologii prokreacji oraz metod rozpoznawania płodności . Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 35(3), 55-69. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/516
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Promocja zdrowia prokreacyjnego powinna stanowić nieodłącznym element stosowanych powszechnie działań prozdrowotnych. Niepłodność stanowi narastający problem medyczny
i społeczny, a zaburzenia cyklu miesiączkowego i spermatogenezy dotyczą coraz większej populacji młodych kobiet i mężczyzn. Profilaktyka niepłodności opiera się przede wszystkim na znajomości podstaw funkcjonowania ludzkiej płodności oraz wpływających na nią czynników takich jak: czynniki środowiskowe, styl życia, dieta i podejmowane zachowania seksualne. Płodność, jako integralna składowa zdrowia ludzkiego, powinna być promowana w ramach programów polityki prozdrowotnej wśród młodzieży.

Studenckie Koło Naukowe „Fizjologia Płodności”, działające przy Katedrze i Zakładzie Fizjologii Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego przeprowadziło ankietę dotyczącą stanu wiedzy młodzieży szkół wyższych na temat zdrowia prokreacyjnego, fizjologii płodności i Metod Rozpoznawania Płodności. 811 studentów trójmiejskich uczelni wyższych, w tym Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, uzupełniło kwestionariusz ankiety online, składający się z 12 pytań. Dziesięć z nich sprawdzało wiedzę na temat fizjologii płodności oraz Metod Rozpoznawania Płodności. Pozostałe dwa pytania, skierowane wyłącznie do kobiet, dotyczyło własnego zdrowia prokreacyjnego. Okazało się, że podstawowa wiedza dotycząca fizjologii płodności oraz cyklu miesiączkowego jest niezadowalająca. Najbardziej niepokojący jest rozczarowujący poziom wiedzy pośród młodych mężczyzn, którzy już wkrótce będą pełnili rolę mężów i ojców, a także w grupie studentów uczelni medycznej, którzy będą w przyszłości udzielali porad pacjentom w wieku reprodukcyjnym. Wskazuje to na konieczność podejmowania działań edukacyjno- informacyjnych wśród młodzieży szkół średnich i wyższych w celu poprawy stanu wiedzy na temat płodności. Aby zwiększyć wiedzę oraz świadomość wśród przyszłych członków personelu medycznego, należałoby poszerzyć zakres oraz podwyższyć jakość nauczania na temat nowoczesnych MRP w toku studiów na uczelniach medycznych.

pdf

Bibliografia

Bączek G. i in. (2017), Knowledge and opinions of medical Staff on Natural Fertility Awareness Methods, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 32, 215-232.
Billings E., Westmore A. (1993), The Billings Method: Controlling fertility without drugs or devices, Leominster, Herefordshire, U.K.: Fowler Wright Books.
Bręborowicz G. (2015), Położnictwo i ginekologia, Warszawa: Wyd. PZWL.
Choi J. i in, (2010), Natural Family Planning: Physicians’ Knowledge, Attitudes, and Practice, Journal of Obstetrics and Gynaecology, 32, 673-678.
Danis, P. i in. (2017), Medical Students’ Knowledge of Fertility Awareness-Based Methods of Family Planning, Frontiers in Medicine, 4, Abstract, 65.
Ecochard R., Gougeon A. (2000), Side of ovulation and cycle characteristics in normally fertile women, Human Reproduction, 4, 752–755.
Frank-Herrmann P. i in. (2007), The effectiveness of a fertility awareness based method to avoid pregnancy in relation to a couple's sexual behaviour during the fertile time:
a prospective longitudinal study, Human Reproduction, 22, 5, 1310–1319.
Hilgers T. (2011), The new women’s health science of NaProTECHNOLOGY, Archives of Perinatal Medicine, nr 17, (s. 191-198).
Hilgers T. (2004), The Medical & Surgical Practice of NaProTechnology, Omaha: Pope Paul VI Institute Press.
Hilgers T., Stanford JB. (1998), Creighton Model NaProEducation Technology for avoiding pregnancy. Use effectiveness. The Journal of Reproductive Medicine, nr 43, (s. 495-502).
Hilgers T. i in. (1978), Natural family planning. I. The peak symptom and estimated time of ovulation. Obstetrics & Gynecology, 52, 575-582.
Jagielska G. i in. (2010), Zaburzenia miesiączkowania w jadłowstręcie psychicznym, Psychiatria Polska, tom XLIV, 2, 177-286.
Kanadys K. i in. (2010), Subiektywna ocena wiedzy młodzieży licealnej w zakresie fizjologii cyklu miesiączkowego kobiet, Problemy Pielęgniarstwa, 18, 292-298.
Kippley J., Kippley S. (1996) The art of Natural Family Planning, Cincinnati, OH: Couple to Couple League International.
Muzyczka i in. (2012), Wiedza studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie na temat płodności i metod planowania rodziny, (w:) Instytucja rodziny wczoraj i dziś : perspektywa interdyscyplinarna. T. 2 : społeczeństwo i kultura, J.K. Stępkowska (red.), (51-58), Lublin: Politechnika Lubelska.
Scarpa B. i in. (2006), Cervical mucus secretions on the day of intercourse: an accurate marker of highly fertile days, The European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 125, 72-78.
Stanford J. i in. (1999), Physicians’ Knowledge and Practices Regarding Natural Family Planning, Obstetrics & Gynecology, 94, 672-678.
Stanford J. i in. (2003), Vulvar mucus observations and the probability of pregnancy, Obstetrics & Gynecology, 101, 1285-1293.
Troszyński M. (2013), Rozpoznawanie płodności. Materiały edukacyjno-dydaktyczne dla nauczycieli NPR, pracowników służby zdrowia oraz zainteresowanych zdrowiem prokreacyjnym. Podręcznik. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli NPR.
Umławska W., Krzyżanowska M. (2009), Przebieg dojrzewania płciowego w wy-branych schorzeniach przewlekłych, Pediatric Endocrinology, Diabetology and Metabolism, 15, 3, 170-172.
WHO (1988), Natural Family Planning. A guide to provision of services, Geneva: World Health Organization.
WHO (2016), Selected Practice Recommendations for Contraceptive Use, Geneva: World Health Organization.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##