Dylematy bioetyczne w opiece nad kobietą ciężarną oczekującą na narodziny dziecka z niepełnosprawnością
pdf

Jak cytować

Sipowicz, K., & Pietras, T. (2018). Dylematy bioetyczne w opiece nad kobietą ciężarną oczekującą na narodziny dziecka z niepełnosprawnością. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 33(1), 190-201. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/595
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

The modern doctrine concerning the management of subjects with disabilities involves their full social inclusion. This doctrine implies full participation in the community of people with disabilities, including those who have the central nervous system damaged. Many of the anomalies resulting in damage to the brain can be detected in prenatal life. The parents need to be prepared to support the child with disabilities and taught to accept the situation by pointing to the value of the life of every human being. According to the paradigm of respecting life from the moment of conception to natural death, the pregnant woman and her family should receive psychological, pedagogical and instrumental support to provide their potentially disabled child with the optimal opportunities for development and ability to participate in social life as fully as possible.

 

pdf

Bibliografia

Baader G., Peter J. (red.) (2018), Public Health, Eugenik und Rassenhygiene in der Weimarer Republik und im Nationalsozialismus. Gesundheit und Krankheit als Vision der Volksgemeinschaft, Frankfurt am Main: Mabuse Verlag.
Becker von P. (2015), Der neue Glaube an die Unsterblichkeit: Transhumanismus, Biotechnik und digitaler Kapitalismus, Wien: Passagen Verlag.
Black E. (2004), Wojna przeciw słabym. Eugenika i amerykańska kampania na rzecz stworzenia rasy panów, przeł. Hanna Jankowska, Warszawa: Muza S.A.
Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (2012), Niepełnosprawność intelektualna- etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Boyd M.A. (2008), Psychiatric Nursing. Contemporary Practice, Philadelphia: Wolters
Broberg G., Roll-Hansen N. (red.) (2005), Eugenics and the Welfare State: Norway, Sweden, Denmark, and Finland, Chicago: Michigan State University Press.
Chesterton G.K. (2012), Eugenika i inne zło, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.
Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Czarnecki P. (2008), Dylematy etyczne współczesności, Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Diffin.
Czekanowski J. (1952), Antropologia a rasizm, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
De Barbaro B. (red.). (1999), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dong Z., Dong F., Yu X., Huang L., Jiang Y., Hu Z., Chen P., Lu C., Pan M. (2018). Excision of Nucleopolyhedrovirus Form Transgenic Silkworm Using the CRISPR/Cas9 System. Front Microbiol, 16;9:209, doi: 10.3389/fmicb.2018.00209.
Doudna J.A., Sontheimer E.J. (red.) (2014), Methods in Enzymology, Volume 546: The Use of CRISPR/cas9, ZFNs, TALENs in Generating Site Specific Genome Alterations, Amsterdam/Boston/Heidelberg/London/New York/Oxford/Paris/San Diego/San Francisco/ Singapore/Sydney/ Tokyo: Elsevier/Academic Press.
Ellger-Rüttgardt S. (2007), Geschichte der Sonderpädagogik: Eine Einführung, München: Ernst Reinhardt Verlag.
Fallaci O. (2017), List do nienarodzonego dziecka, Warszawa: Świat Książki.
Foa B. (2015), Imię cierpienia. Żałoba po aborcji dziecka, Poznań: Wydawnictwo W Drodze.
Foucault M. (1987), Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, przeł. H. Kęszycka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Fraenger W. (2012), Hieronim Bosch, przeł. B. Ostrowska, Warszawa: Arkady.
Gabbe S.G., Niebyl J.R., Leigh Simpson J., Landon M.B., Galan H.L., Jauniaux E.R.M., Driscoll D.A. (2014), Położnictwo. Ciąża prawidłowa i powikłana, wyd. I polskie, red. P. Oszukowski, R. Dębski, Warszawa: Elsevier Urban & Partner.
George R., Tollefsen, Ch. (2011), Embryo: A Defense of Human Life, Princeton: Witherspoon Institute.
Gesetz zur Verhütung erbkranken Nachwuchses, W: Reichsgesetzblatt, 1933, I, s. 529.
Głodkowska J. (2017), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gobineau de A. (1967), Essai sur l'inégalité des races humaines, Paris: Éditions Pierre Belfond.
Goldenberg H., Goldenberg I. (2006), Terapia rodzin, przeł. M. Łuczak, M. Młynarz, K. Siemieniuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Granat W. (1958), Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej, Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.
Hagemann A. (red.) (2000), Euthanasie im NS-Staat: Grafeneck im Jahr 1940, Stuttgart: LpB.
Hansmann O. (2015), Transhumanismus - Vision und Wirklichkeit: Ein problemgeschichtlicher und kritischer Versuch, Berlin: Logos Verlag.
Honma K., Abe S., Endo T., Uno N., Oshimura M., Ohbayashi T. i wsp. (2018). Development of a multiple-gene-loading method by combining multi-integration system-equipped mouse artificial chromosome vector and CRISPR-Cas9. PLoS ONE 13(3): e0193642.
Kevles D.J. (1985), In the Name of Eugenics: Genetics and the Uses of Human Heredity, New York: Alfred A. Knopf.
Klann T.S., Black J.B., Gersbach C.A. (2018). CRISPR-based methods for high-throughput annotation of regulatory DNA. Curr Opin Biotechnol, 28;52:32-41. doi: 10.1016/j.copbio.2018.02.004.
Kozubek J. (2016), Modern Prometheus: Editing the Human Genome with Crispr-Cas9, Cambridge: Cambridge University Press.
Krause A. (2011), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kurzweil R. (2014), Menschheit 2.0. Die Singularität naht, Berlin: Lola Books GbR.
Leis M.J.S., Kabus A. (red.) (2014), Reader zum Transhumanismus, Norderstedt: Books on Demand.
Leszto S., Witusik A., Pietras T. (2013), Terapia pedagogiczna dorosłych w psychiatrii i w medycynie somatycznej, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.
Lilienthal G. (2003), Der »Lebensborn e. V.«. Ein Instrument nationalsozialistischer Rassenpolitik, Frankfurt am Main: Fischer Verlag.
Marek E. (2015), Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie.
Murray J.D., Anticevic A. (2017), Toward understanding thalamocortical dysfunction in schizophrenia through computational models of neural circuit dynamics. Schizophr Res. 180:70-77. doi: 10.1016/j.schres.2016.10.021
Nolan P. (2000), A History of Mental Health Nursing, Oxford: Nelson Thornes.
Rohrmann E. (red.) (2013), Aus der Geschichte lernen, Zukunft zu gestalten: Inklusive Bildung und Erziehung in Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft, Marburg: Tectum Verlag.
Russel B. (2000), Dzieje filozofii zachodu. I jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną do czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, przeł. T. Baszniak, A. Lipszyc, M. Szczubiałka, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Schmitz-Köster D., Vankann T. (2012), Lebenslang Lebensborn. Die Wunschkinder der SS und was aus ihnen wurde, München: Piper Verlag.
Schmuhl, H.-W. (1987). Rassenhygiene, Nationalsozialismus, Euthanasie. Von der Verhütung zur Vernichtung »lebensunwerten Lebens«, 1890-1945, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Schöll Ch. (2015), Tiergestützte Pädagogik und Therapie. Betrachtung unter bindungstheoretischen Gesichtspunkten, Hamburg: Diplomica Verlag GmbH.
Sipowicz K. (2016), Prześladowania religijne w Kraju Warty. Represje wobec Polaków i duchowieństwa polskiego a polityka wyznaniowa rządu III Rzeszy 1939-1945, Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn.
Sipowicz K., Najbert E., Pietras T. (2016), Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sipowicz K., Pietras T. (2017), Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Skałbania B. (2009), Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Ślipko T., Starowieyski M., Muszala A. (2010), Aborcja. Spojrzenie filozoficzne, teologiczne, historyczne i prawne, Kraków: Wydawnictwo Petrus.
Sorgner S.L. (2016), Transhumanismus - "die gefährlichste Idee der Welt"!, Freiburg/Basel/Wien: Herder Verlag.
Spicker P. (2014), Polityka społeczna – teoria, Warszawa: Centrum Rozwoju i Zasobów ludzkich.
Stevens M. (2014), Life in the Victorian Asylum: The World of Nineteenth Century Mental Health Care, Barnsley: Pen & Sword.
Thornicroft G., Tansella M. (2010), W stronę lepszej psychiatrycznej opieki zdrowotnej, przeł. M. Robson, E. Gatt, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Węgrzyn P., Borowski D., Wielgoś, M. (red.) (2015), Diagnostyka prenatalna w praktyce, Warszawa: PZWL.
Weingart P., Kroll J., Bayertz K. (1992), Rasse, Blut und Gene. Geschichte der Eugenik und Rassenhygiene in Deutschland, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
Werning R., Balgo R., Palmowski W., Sassenroth M. (2012), Sonderpädagogik: Lernen, Verhalten, Sprache, Bewegung und Wahrnehmung, München: Oldenbourg Verlag.
Witusik A., Leszto S., Podgórska-Jachnik D., Pietras T. (2015), Schizofrenia w kontekście nauk społecznych. Osoba chora na schizofrenię w obszarze zainteresowań pedagogiki specjalnej, Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Wódz K., Faliszek K. (red.) (2009), Aktywizacja, integracja, spójność społeczna. W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w obszarze polityki społecznej i pracy socjalnej, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Yamamoto T. (red.) (2015), Targeted Genome Editing Using Site-Specific Nucleases: ZFNs, TALENs, and the CRISPR/Cas9 System, Wiesbaden: Springer Verlag.
Zaremba Bielawski M. (2011), Higieniści. Z dziejów eugeniki, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##