Postawa twórcza i skłonność do ryzyka u studentów jako ważne predyktory aktywności ukierunkowanej na przekraczanie granic
pdf

Jak cytować

Pufal-Struzik, I. (2017). Postawa twórcza i skłonność do ryzyka u studentów jako ważne predyktory aktywności ukierunkowanej na przekraczanie granic. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 30(2), 38-50. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/674
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

The ability to make creative transgressions through which people cross the social, material, and symbolic boundaries, and intend to go beyond what they possess and who they are (Kozielecki, 1987), is particularly valuable in today's dynamically changing world. Creative activities contribute to the development of society as well as to the personal development of young people who are open to novelty and change, and are ready to take controlled risks. The article presents the results of the research on selected personal features (co-occurrence of creative attitude and risky tendencies) among students (n = 217), which largely determine the willingness to undertake transgressive activities. Two standardized tools were used: Creative Behaviour Questionnaire KANH by S. Popek and Multifactor Risky Behaviour Scale by R. Studenski. The research has shown significant positive correlations between the indicators of creative attitudes (nonconformity and heuristic behaviour) and students’ risk-orientation ratios. It has been confirmed that readiness for creative activities, such as taking open, indeterminate and uncertain tasks, is accompanied by the willingness to take risks which may be considered on the one hand as a threat and on the other hand as an opportunity.

 

 

 

pdf

Bibliografia

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna, Poznań: Zysk i S-ka.
Bernacka E.R. (2005), Osobowościowy mechanizm konformizmu i nonkonformizmu – specyfika funkcjonowania i przejawy w zachowaniu, Psychologia Rozwojowa, tom 10, nr 2, s. 73–82.
Bańka A. (2004), Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej, „Chowanna”, XLVIII (LXI), tom 2, Nr 23, s. 9–32.
Bańka A., (2005), Proaktywność w karierze. Podstawy teoretyczne, konstrukcja i analiza czynnikowa Skali Zachowań Proaktywnych w Karierze, Poznań – Warszawa: Print B – Instytut Rozwoju Kariery.
Fabes A., Eisenberg J., (1993). Pobudzenie emocjonalne a gniewne i agresywne zachowanie, (W:) Socjalizacja a agresja (s. 103–121), A. Frączek (Red.), Warszawa: PAN.
Friedman R. S., Förster J. (2001), The effects of promotion and prevention cues on creativity, Journal and Personality and Social Psychology, vol 81, nr 6, s. 1001–1013.
Hamer D., Copeland P., (1999), Geny a character, Warszawa: Wydawnictwo CIS.
Karwowski M., (2009), Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Kozielecki J., (2001), Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kozielecki J., (1997), Transgresja i kultura, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kozielecki J., (1987), Transgresyjna koncepcja człowieka: analiza psychologiczna, Warszawa: PWN.
Kuziak K., (2011), Pomiar ryzyka przedsiębiorstwa. Modele pomiaru i ich ryzyko, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Mendecka G. (2005), Twórczość a rozwój człowieka w biegu życia, Psychologia Rozwojowa, tom 10, nr 4, s. 23–34.
Nęcka E., (2001), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Patrick, M. S., Covin, J. R., Fulop, M., Calfas, K., Lovato, C., (1997), Health risk behaviors among California college students, Public Health, nr 6 (43), s. 265–272.
Pearson, P.H. (1970), Relationships between global and specified measures of novelty-seeking, Journal of Consulting and Clinical Psychology, nr 34, s. 199–204.
Popek S., (1988), Zdolności i uzdolnienia twórcze – podstawy teoretyczne, (w:) Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, S. Popek (red.), (s. 9–39), Warszawa: WSiP.
Popek S., (2000), Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Popek S., (2001), Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Pufal-Struzik I. (2015). Jakie są główne cechy osobowości ludzi twórczych? (w:) Kreatywność. Pytania i odpowiedzi, I. Pufal-Struzik, Z. Okraj (red.), (s. 29–37), Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Richards, R. (1994). Creativity and bipolar mood swings: Why the association?, (w:) Creativity and affect, M.P. Shaw, M.A. Runco (red.), (s. 44–72), Norwood, NJ: Ablex.
Sadowski S., (2008). Znaczenie proaktywności jako intencjonalnego działania w planowaniu i realizacji kariery zawodowej młodych ludzi, (w:) O przekraczaniu granic własnych ograniczeń – z perspektywy psycho-transgresjonizmu, (s. 137–143), I. Pufal–Struzik (red.), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Schuldberg D. (2000-2001), Six subclinical spectrum in normal creativity, Creative Research Journal, Vol. 13, nr. 1, s. 5–16.
Sternberg, R. J., Lubart, T. I., (1995). Defying the crowd: Cultivating creativity in
a culture of conformity, New York: The Free Press.
Studenski R., (2006), Wieloczynnikowa Skala Zachowań Ryzykownych (WSZR). Podręcznik. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski.
Strzałecki A., (1989), Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Studenski R. (2004), Płeć a podejmowanie ryzyka, Przegląd Psychologiczny, tom 47, nr 2, s. 147–156.
Studenski R., (2004), Ryzyko i ryzykowanie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski.
Szmidt K., (2015). Czym jest kreatywność i dlaczego dotyczy ludzi, nie rzeczy? Próba odpowiedzi na pytanie pierwsze, (w:) Kreatywność. Pytania i odpowiedzi,
I. Pufal–Struzik, Z. Okraj (red.), (s. 15–27), Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Tyszka T., (2001), Przedsiębiorczość i ryzyko, (w:) Przedsiębiorstwo na przełomie wieków, (s. 143–144), B. Godziszewski, M. Haffer, M. Stankiewicz (red.), Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Wosińska W., (1985), Kierowanie ludźmi w świetle psychologii społecznej. Warszawa–Kraków–Katowice: PWNS.
Yates, J. Frank (Red), (1992), Risk-taking behavior. Oxford, England: John Wiley & Sons.
Zaleśkiewicz T. (2001), Beyond Risk Seeking and Risk Aversion: Personality and the Dual Nature of Economic Risk Taking, European Journal of Personality, nr, 15, s. 105–122.
Zaleśkiewicz T., (2005), Przyjemność czy konieczność. Psychologia spostrzegania
i podejmowania ryzyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Żelazna-Jochim D., (2015), Identyfikacja oczekiwań studentów wobec uczelni wyższej skutecznym narzędziem ograniczenia ryzyka jej zamknięcia – analiza przypadku na przykładzie filii Uniwersytetu Łódzkiego w Tomaszowie Mazowieckim, (w:) Współczesne organizacje wobec wyzwań zarządzania ryzykiem – aspekty poznawcze, K.Z. Kapuścińska, S. Lachiewicz, M. Matejun (red.), (s. 143–155), Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##