Wpływ samooceny jednostki na jej zachowania transgresyjne i samoaktualizujące
pdf

Jak cytować

Łyszkowicz, I., Markowicz, P., & Michalak, P. (2017). Wpływ samooceny jednostki na jej zachowania transgresyjne i samoaktualizujące. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 30(2), 51-64. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/675
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

The purpose of the article is to verify the associations between constructs such as self-esteem, transgressions and self-actualisation behaviors. Theoretical assumptions are conntected with the: Rosenberg's self-assessment concept, transgresive actions of Ślaski, Kozielecki's theory and also self-actualisation behaviors of Unchast. In the own research the following tools were used: SES − Rosenberg's Self-Esteem Scale, LiZA Questionnaire − Behavior List and Questionnaire Styles Self-actualisation −  KSAS. The study involved 143 adults.  The analyzes showed that there are relationships of different strengths among all the variables included in the hypotheses. Self-Esteem has been associated with transgressive behaviors (spiritual, social, and protective transgressions) as well as self-actualisation styles, without assertive manipulation. The correlation between transgression and self-actualization also have been shown. The strength of the bond depended on the transgressive behavior and the style of self-actualization.

 

pdf

Bibliografia

Baumeister, R. F., Campbell, J. D., Krueger, J. I., Vohs, K. D. (2003). Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 1(4), s. 1-44.
Benedikt, A. (2003), Asertywność jako proces skutecznej komunikacji, Wrocław: Wydawnictwo Astrum, s. 51-58
Blascovich, J., Tomaka, J. (1991). Measures of self-esteem, (w:) J.P. Robinson, P.R. Shaver, L. S. Wrightsman (red.)., Measures of personality and social psychological attitudes. Volume 1: Measures of social psychological attitudes (s. 115-160). Cambridge: Academic Press.
Dąbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: PIW.
Drabik, L., Kubiak-Sokół, A., Sobol, E., Wiśniakowska, L. (2006). Słownik języka polskiego PWN. (s. 1048). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fromm, E. (1996). Zdrowe społeczeństwo. Warszawa: PIW.
Hauziński, A. (2013). Psychologiczne mechanizmy procesu przejścia z edukacji zawodowej do pracy. Kultura i Edukacja, 1(94), s. 169-188.
Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kozielecki, J. (2004). Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kofta, M., Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości, (w:) J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki tom 2 (s. 561-600). Gdańsk: GWP.
Łaguna M., Lachowicz-Tabaczek K., Dzwonkowska I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody. (s. 8-10). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Malara B. i in (2010), Rozpowszechnienie zaburzeń odżywiania wśród młodzieży w wybranych miastach województwa śląskiego, (w:) Probl Hig Epidemiol, Katowice, s. 388-392.
Maslow, A. (1971). The farther reaches of human nature. New York: The Viking Press.
Maslow, A. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: IW Pax.
Maslow, A. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: IW Pax.
Puchała W. (2009) Poziom kontroli własnego działania u młodzieży w zależności od jej samooceny oraz poczucia umiejscowienia kontroli, (w:) Psychologia rozwojowa, tom 14, nr 3, s. 41-51. Warszawa.
Rosenberg, M. (1965). Society and adolescent self-image. New York: Princeton University Press.
Szewczyk, W. (2014). Transgresja – czy człowiek potrafi siebie przekraczać? Teologia i moralność, 2(16), s. 155-165.
Ślaski, S. (2010). Zachowania transgresyjne – próba psychologicznego pomiaru. Przegląd Psychologiczny, 4(53), s. 401-416.
Ślaski, S. (2012). Motywacyjno-osobowościowe wyznaczniki zachowań transgresyjnych i ochronnych. Warszawa: PWN.
Świderska, J. (2014). Osobowościowe uwarunkowania osób twórczych i trans-gresyjnych, (w:) E. Topolewska, E. Skimina, S. Skrzek (red.), Młoda Psychologia. Warszawa: Liberi Libri
Schülz, A. (2005). Samoocena a strategie interpersonalne, (w:) J.P. Forgas (red.), Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych. Gdańsk: GWP.
Strzałecki, A. (2000).,,Model stylu twórczego zachowania się” jako wskaźnik pozycji społecznej uczniów w grupie. Forum Psychologiczne, 2(5), s. 160-171.
Szkiłądź, H. (1995). Transgresja, (w:) M. Szymczak (red.), Słownik języka polskiego PWN (t. 3, s. 486). Warszawa: PWN.
Uchnast, Z. (2000). Style aktualizacji siebie, (w:) J. Makselon, B. Soiński (red.), Człowiek przełomu tysiącleci. Problemy psychologiczne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Uchnast, Z. (2010). Psychologia samoaktualizacji: podejście organizmiczne i synerge-tyczne, (w:) A. Tokarz (red.), Pamięć, osobowość, osoba. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wosik-Kowala, D. (2007). Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##