A sense of satisfaction with life in adolescents and young adults of different psychological gender
pdf (English)

Jak cytować

Wołpiuk-Ochocińska, A., & Marmola, M. (2017). A sense of satisfaction with life in adolescents and young adults of different psychological gender. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 30(2), 84-95. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/677
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Satisfaction with life is an important part of human’s well-being.
It makes person happier and sometimes more efficient. In the article below authors present an issue of satisfaction with life in terms of gender and age.  Group and methods: The group of  543 adolescents and young adults aged 13-26 years was surveyed by SLSS Huebner Scale (Student's Life Satisfaction Scale) and Kuczynska’s Equality Psychological Inventory EPI. Results and conclusion: Results show that for women and men psychological androgyny appears to be associated with higher level of life satisfaction and belief in the possibility of carrying out the tasks of life.

pdf (English)

Bibliografia

Bańka A. (2005). Jakość życia a jakość rozwoju. Społeczny kontekst płci, aktywności i rodziny, (w:) A. Bańka (red.), Psychologia jakości życia. (, s. 11-78). Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
Bem S.L. (1974). The measurement of psychological androgyny. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42, s. 155-162.
Bem, S.L. (1994), Androgynia psychiczna a tożsamość płciowa, (w:) P.G. Zimbardo, L.R. Floyd (red.), Psychologia i życie. Warszawa.
Bem S.L. (2000): Męskość, Kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bem S., Lenney E. (1976). Sex-typing and avidance of cross-sex behavior. J. Pers. Soc. Psychol., nr 33, s. 48-54.
Czapiński J. (1994), Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Czapiński J. (2001), Szczęście – złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych, (w:) M. Kofta, T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czapiński J. (2004). Psychologiczne teorie szczęścia, (w:) J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. (s. 284-302). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Deligeorge, D. (2011). Gender inequity in the identification and participation in gifted programs. Unpublished master’s thesis. Northeastern Illinois University, Chicago, IL.
Huebner, E. S. (1991). Initial development of the Students' Life Satisfaction Scale. School Psychology International, 12, s. 231-240
Jyoti Prakash, Kotwal, Ryali, Kalpana Srivastava, P.S. Bhat, and R. Shashikumar, (2010). Does androgyny have psychoprotective attributes? A cross-sectional community-based study, Ind Psychiatry, J. Jul-Dec; 19(2), s. 119–124.
Kuczyńska, A. (1992). Inwentarz do oceny Płci Psychologicznej. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych,
Lipińska-Grobelny, A. (2008). Masculinity, femininity, androgyny and work stress, Medycyna Pracy; 59(6), s. 453–460.
Moscovitch, DA, Hofmann, SG, Litz, BT. (2005). The impact of self-construals on social anxiety: A gender-specific interaction. Pers Individ Dif., 38, s. 659–72.
Rapley, M. (2003). Quality of Life Research. A Critical Introduction. London: Sage Publication.
Reber, A. S. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Rosochacka-Gmitrzak M. (2010). Jakość życia, jakość pracy. Przyszły rynek pracy dla seniorów, (w:) D. Kałuża i P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów w XXI wieku. Ku aktywności. Łodź: Wydawnictwo Biblioteka.
Rostowska T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Impuls.
Silverman, L. K.(1993). Counseling the gifted and talented. Denver.
Świerżewska, D. (2010). Satysfakcja z życia aktywnych i nieaktywnych osób po 60. roku życia. Psychologia Rozwojowa, tom XV, nr 4, s. 89-99.
Timoszyk-Tomczak C., Bugajska B. (2013). Satysfakcja z życia a perspektywa czasowa w starości. Opuscula Sociologica, nr 2, s. 83-95.
Tolan, S. S. . (2012). Sex and the highly gifted adolescent. Counseling and Guidance.
Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##