Msza jako gatunek muzyki sakralnej w wychowaniu duchowym człowieka. Perspektywa personalistyczna
pdf

Jak cytować

Szymański, S. (2017). Msza jako gatunek muzyki sakralnej w wychowaniu duchowym człowieka. Perspektywa personalistyczna. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 30(2), 187-197. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/684
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

The theme undertaken in this article is oriented to show the meaning of mass
as a sacral species for spirituals upbringing understood from personalistic perspective.  It is to elicits the physical, psychological, social, cultural, spirituals unity of a man. Particularly, the spiritual development achieved on the spirituals upbringing path  is accented in the article.  Thus, it is necessary to reflect upon these matters, especially, that contemporary times “fruit” with multiplicitous of approaches to spirituals upbringing, spirituals development, the quality of sacra pieces of music which often do not enrich the man’s personality. That is why, the subject of analysis seems to be valid nowadays and is worth dealing with.

pdf

Bibliografia

Allport G. W. (1988). Osobowość i religia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Benedykt XVI. (2009). Bądźcie zwiastunami i świadkami nadziei. Przemówienie podczas spotkania z artystami, 21.11.2009. Data pobrania: 10.02.2017. https://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/speeches/2012/december/documents/hf_ben-xvi_spe_20121221_auguri-curia.html
Benedykt XVI. (2006). Deus Caritas Est. Data pobrania: 10.02.2017. https://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20051225_deus-caritas-est.html
Dąbek S. (1996). Twórczość Mszalna Kompozytorów Polskich XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Harnoncourt N. (1999). Dialog muzyczny. Warszawa: Fundacja „Ruch Muzyczny”.
Instrukcja Musicam Sacram. (1967). n. 4. Data pobrania: 10.02.2017. http://www.asmkrakow.pl/pliki/musicam_sacram.pdf
Jacobs A. (1993). Słownik muzyczny. Bydgoszcz: DELTA.
Kunowski S. (2000). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ostrowska K. (1998). Wokół rozwoju osobowości i systemu wartości. Warszawa: CM-PPP MEN.
Pawlak I. (2000). Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła. Lublin: POLIHYMNIA.
Ratzinger J. (2005). Nowa Pieśń dla Pana. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Rusiecki M. (2006). Religijność a dojrzałość osobowa człowieka (wyzwanie dla polskiego nauczyciela na III tysiąclecie), (w:) Kształcenie kandydatów na nauczycieli,
T. Gumała, T. Dyrda (red.), Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Rynio A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: KUL.
Szymańska M. (2016). Uczeń jako podmiot i przedmiot działalności nauczyciela,
(w:), Edukacja Elementarna. W teorii i praktyce, No.40. Vol. 11. Kraków: Akademia Ignatianum.
Wojtyła K. (2001). Miłość i odpowiedzialność. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.
Wojtyła K. (2000). Osoba i czyn. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##