Abstrakt
Towarzyszenie dziecku w procesie rozwoju jego potencjału zdolnościowego – od poziomu początkowego aż do wybitności – jest dużym wyzwaniem dla rodziny, która na poszczególnych etapach transformacji zdolności córki czy syna podejmuje zróżnicowane działania stymulujące i wspierające. Czynnikiem, który pomaga rodzicom sprostać temu zadaniu jest obecność innych osób.
Artykuł podejmuje temat społecznego otoczenia rodzin wychowujących dzieci zdolne, które w różnym zakresie i stopniu uczestniczy w codziennych zmaganiach rodziców, konstruujących ścieżki rozwojowe swoich dzieci.
Bibliografia
AAgrosino, M. (2020). Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: PWN.
Cierpka, A. (2013). Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych, Warszawa: Eneteia.
Davidson, J.E. (2012). Is giftedness truly a gift?, Gifted Education International, 3 (28), 252-266, doi: http://dx.doi.org/10.1177/0261429411435051.
Flick, U. (2011). Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: PWN.
Freeman, J. (2013). The long-term effects of families and educational provision on gifted children, Educational and Child Psychology, 2 (30), 7-17, https://www.joanfreeman.com/pdf/ArticleECPJournalMay2013.pdf (dostęp: 8.01.2021).
Gwiazdowska-Stańczak, S., Sękowski, A.E. (2018). Rodzina uczniów zdolnych, Warszawa: Difin.
Kaźmierska, K. (red.) (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Kędzierska, H. (2012), Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskursu, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk: GWP.
Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Mendecka, G. (2019). Doświadczenia rodzinne jako czynnik rozwoju wybitnych twórców,Warszawa: Difin.
Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, Przegląd Socjologii Jakościowej, 3, 30-51, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume39/PSJ_13_3.pdf (dostęp: 10.12.20201).
Sęk, H., Cieślak, R. (2011). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne, (w:) H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, 11-28, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman, L.K. (2013). Giftedness 101, New York: Springer.
Stańczak, M. (2019). Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Worrell, F.C. (2011). Rethinking Giftedness and Gifted Education: A Proposed Direction Forward Based on Psychological Science, Psychological Science in the Public Interest, 1 (12), 3–54, doi: http://dx.doi.org/10.1177/1529100611418056.
Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Worrell, F.C. (2015). Od tradycyjnych perspektyw na temat zdolności do psychologii rozwoju talentu: zmiana oparta na wiedzy psychologicznej, Psychologia Wychowawcza, 8, 20-30, doi: http://dx.doi.org/10.5604/00332860.1178580.
Witte, A.L., Kiewra, K.A., Kasson, S.C., Perry, K.R. (2015). Parenting Talent: A Qualitative Investigation of the Roles Parents Play in Talent Development, Roeper Review, 2 (37), 84-96, doi: http://dx.doi.org/10.1080/02783193.2015.1008091.
Worrell, F.C., Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Dixson, D.D. (2019). Gifted Students, Annual Review of Psychology, vol. 70, 551-576, doi: http://dx.doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102846.
Żmijski, J. (2013). Sieć jako fenomen społeczny naszych czasów, (w:) D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, 29-45, Warszawa: Wolters Kluwer.