Otoczenie społeczne rodzin dzieci zdolnych
pdf

Słowa kluczowe

dziecko zdolne
potencjał zdolnościowy
wspierające działania rodziców

Jak cytować

Stańczak, M. (2021). Otoczenie społeczne rodzin dzieci zdolnych. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 45(1), 92-103. https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.709
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Towarzyszenie dziecku w procesie rozwoju jego potencjału zdolnościowego – od poziomu początkowego aż do wybitności – jest dużym wyzwaniem dla rodziny, która na poszczególnych etapach transformacji zdolności córki czy syna podejmuje zróżnicowane działania stymulujące i wspierające. Czynnikiem, który pomaga rodzicom sprostać temu zadaniu jest obecność innych osób.

Artykuł podejmuje temat społecznego otoczenia rodzin wychowujących dzieci zdolne, które w różnym zakresie i stopniu uczestniczy w codziennych zmaganiach rodziców, konstruujących ścieżki rozwojowe swoich dzieci.

https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.709
pdf

Bibliografia

AAgrosino, M. (2020). Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: PWN.

Cierpka, A. (2013). Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych, Warszawa: Eneteia.

Davidson, J.E. (2012). Is giftedness truly a gift?, Gifted Education International, 3 (28), 252-266, doi: http://dx.doi.org/10.1177/0261429411435051.

Flick, U. (2011). Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: PWN.

Freeman, J. (2013). The long-term effects of families and educational provision on gifted children, Educational and Child Psychology, 2 (30), 7-17, https://www.joanfreeman.com/pdf/ArticleECPJournalMay2013.pdf (dostęp: 8.01.2021).

Gwiazdowska-Stańczak, S., Sękowski, A.E. (2018). Rodzina uczniów zdolnych, Warszawa: Difin.

Kaźmierska, K. (red.) (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Kędzierska, H. (2012), Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskursu, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk: GWP.

Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Mendecka, G. (2019). Doświadczenia rodzinne jako czynnik rozwoju wybitnych twórców,Warszawa: Difin.

Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, Przegląd Socjologii Jakościowej, 3, 30-51, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume39/PSJ_13_3.pdf (dostęp: 10.12.20201).

Sęk, H., Cieślak, R. (2011). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne, (w:) H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, 11-28, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Silverman, L.K. (2013). Giftedness 101, New York: Springer.

Stańczak, M. (2019). Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Worrell, F.C. (2011). Rethinking Giftedness and Gifted Education: A Proposed Direction Forward Based on Psychological Science, Psychological Science in the Public Interest, 1 (12), 3–54, doi: http://dx.doi.org/10.1177/1529100611418056.

Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Worrell, F.C. (2015). Od tradycyjnych perspektyw na temat zdolności do psychologii rozwoju talentu: zmiana oparta na wiedzy psychologicznej, Psychologia Wychowawcza, 8, 20-30, doi: http://dx.doi.org/10.5604/00332860.1178580.

Witte, A.L., Kiewra, K.A., Kasson, S.C., Perry, K.R. (2015). Parenting Talent: A Qualitative Investigation of the Roles Parents Play in Talent Development, Roeper Review, 2 (37), 84-96, doi: http://dx.doi.org/10.1080/02783193.2015.1008091.

Worrell, F.C., Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Dixson, D.D. (2019). Gifted Students, Annual Review of Psychology, vol. 70, 551-576, doi: http://dx.doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102846.

Żmijski, J. (2013). Sieć jako fenomen społeczny naszych czasów, (w:) D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, 29-45, Warszawa: Wolters Kluwer.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##