Rozwiązywanie konfliktów między dziećmi poprzez pojednanie w świetle doświadczeń wychowawcy placówki wsparcia dziennego
pdf

Słowa kluczowe

proces rozwoju społecznego dzieci
budowanie relacji
uczenie się poprawnego rozwiązywania konfliktów
porozumienie bez użycia siły fizycznej
negocjacje mediacje
inicjowanie aktu przeprosin

Jak cytować

Puszcz, P. (2016). Rozwiązywanie konfliktów między dziećmi poprzez pojednanie w świetle doświadczeń wychowawcy placówki wsparcia dziennego. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 26(2), 105-111. Pobrano z https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/756
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Within the process of children’s social development, developing the skill of building interpersonal relationships there is a necessity of facing conflicts. An important hypothesis in this article is the fact that in the life of both adults and children, the conflicts cannot be avoided. Therefore, it is necessary to solve them in a proper way. In case of the children, especially those originating from dysfunctional groups, who are at the same time cared for by daily support units, it is necessary to form the skill of reaching an agreement without using any physical force. It was demonstrated that some helpful tools for solving conflicts between the children are negotiations, mediation and following the principle of the so-called fair argument. Basing on the experience of working in the daily support unit, it was assumed that the most important aspect of the agreement reached between the children is reconciling, expressed in the form of apologising to one another. On the other hand, the principal aim of educational measures taken in the process of teaching the children to solve the conflicts is initiating the act of apology.

pdf

Bibliografia

Chełpa S., Witkowski T., (1999), Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Oficyna Wydawnicza UNUS.

Dziewiecki M., (2006), Psychologia porozumiewania się, Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.

Gasik H., (2010), Metody Rozwiązywania konfliktów w szkole, w: ore.edu.pl, (dostęp 13.06.2016r.).

Juroszek W., Muszyńska S., Pawłowska P., Szołtysik A. (2013), Percepcja ojców i matek przez studentów pod względem akceptacji, empatii i kongruencji, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 3(15), s.158-180.

Krzysteczko H., (2000), Pomoc w dojrzewaniu do miłości, małżeństwa i rodziny, Katowice: Wydawnictwo „Powiernik Rodzin”.

Kuźnik D., Kuźnik M., (2009), Pomocna dłoń, czyli interwencja kryzysowa w praktyce, Częstochowa: POMOC Wydawnictwo Misjonarzy Krwi Chrystusa.

Majewska A., Puszcz P. (2016), Świetlica specjalistyczna formą wsparcia rodziny w opiece i wychowaniu dziecka, w: www.silesia.edu.pl, Silesia Superior R. 5; z. 1, (dostęp 13.06.2016r.).

Narecki Z. (2015), Wartość przebaczenia i pojednania w pryzmacie nowoczesności, Pedagogika Ojcostwa, nr 10, s. 39-54.

Okoń W., (2001), Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Żak.

Polak K., (2010), Uczeń w sytuacji konfliktów szkolnych, w: Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież?, red. Danuta Borecka-Biernat, Warszawa: Wydawnictwo Difin, s. 24-39.

Słownik języka polskiego, t. 2, (1979), red. M. Szymczak, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Thomas-Cottingham A., (2007), Psychologia dla każdego, tłum. Joanna Maciąg, Warszawa: Wydawnictwo „Firma Księgarska”.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##