Abstract
The outbreak of war between Ukraine and Russia motivates us to consider how to preserve dignity in situations where life is under threat. Such a question is particularly relevant in the context of the war’s proximity to Poland, a bordering nation to both Russia and Ukraine. War means human tragedies, so it becomes important to have behavioural models for extremely dramatic situations. It is worth being reminded of heroes who had stayed true to their ideals even in the face of death. August Emil Fieldorf „Nil”, a leader in the Polish anti-Nazi resistance movement, was one such hero as he had been killed by the Soviet regime’s collaborators after WWII. The General was a Polish patriot who sacrificed his life for his homeland. What is most striking in his biography is his heroism. This qualifies him as a perfect personality model in upbringing towards higher values. In this paper it has been shown that August Emil Fieldorf, a Steadfast Soldier, is a mature personal model, which can motivate the young generation to follow him. Maturity has been defined with a personality approach according to Zdzisław Chlewiński, using the three following criteria: considering a man as a person, autonomy in thinking, ability to assess own motivations. It has been analysed how to motivate the youths to follow the General regarding the maturity. It has been demonstrated that the General’s example may motivate if we use one of the three following upbringing strategies proposed by Marian Nowak: dissonance, witnessing, stimulation.The author has used Fieldorf’s biographies. It has been emphasized that the process of forming his personality had been very dynamic and lasted his whole life. The author claims that the Chlewiński’s concept may be used to select the next mature personal models.
References
Bakiera, L., Harwas-Napierała, B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Chlewiński, Z. (1991). Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność, Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W Drodze”.
Ciostek, M. (2018). Jak mówić o patriotyzmie czasu wojny? Możliwości doboru tekstów na poziomie licealnym, Biografistyka Pedagogiczna, 1, 133-142. https://doi.org/10.36578/BP.2018.03.09
Denek, K. (2010). Wartości jako źródło edukacji. (W:) K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. Michałowski (Red.), Dziecko w świecie wartości. Aksjologiczne barwy dziecięcego świata, 19-40, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gajderowicz, M. (2018). Przekaz prawdy historycznej o obozach koncentracyjnych jako element wychowania patriotycznego, Biografistyka Pedagogiczna, 1, 101-112. https://doi.org/10.36578/BP.2018.03.07
Gogacz, M. (1999). Pedagogika chrześcijaństwa jako religii krzyża i zmartwychwstania. (W:) A. Rynio (Red.), Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane, 59-67, Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli.
Kukołowicz, T. (1998). Alternatywne ujęcia pedagogiki personalistycznej. (W:) B. Śliwerski (Red.), Pedagogika alternatywna – dylematy teorii i praktyki, 43-46, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kurczab-Redlich, K. (2014). Wowa, Wołodia, Władimir, Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal.
Maj, A. (2006). Jan Paweł II wzorem osobowym wychowania ku wartościom. (W:) K. Chałas (Red.), Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, 65-84, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Mierzwiński, Z. (1990). Generałowie II Rzeczypospolitej, Warszawa: Wydawnictwo Polonia.
Nowak, A. (2022a). Polska i Rosja. Sąsiedztwo wolności i despotyzmu X-XXI wieku, Kraków: Biały Kruk.
Nowak, A. (2022b). Pierwsza zdrada zachodu. 1920 – zapomniany appeasement, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Okoń, W. (2007). Słownik Pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Oldham, J., Morris, L. (2014). Twój psychologiczny autoportret. Dlaczego czujesz, kochasz, myślisz, postępujesz właśnie tak, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Pilecka-Optułowicz, Z. (2017). Mój ojciec. Wspomnienia, Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
Płużański, T. (2015). Rotmistrz Pilecki i jego oprawcy, Warszawa: Wydawnictwo Fronda.
Roszkowski, W. (2019). Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej, Kraków: Biały Kruk.
Roszkowski, W. (2020). Bunt barbarzyńców. 105 pytań o przyszłość naszej cywilizacji, Kraków: Biały Kruk.
Rynio, A. (2012). Pedagogiczne przesłanie błogosławionego Jana Pawła II gwarantem tożsamości pedagogiki chrześcijańskiej. (W:) A. Rynio, K. Braun, A. Lendzion, D. Opozda (Red.), Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania, 57-76, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rynio, A. (2018). Patriotic education in the teaching of God’s Servant – Cardinal Stefan Wyszyński, Studia Theologica Versaviensia, 2, 145-160.
Sabat, K. (2018). Nauczyciel wobec upowszechniania wiedzy o Żołnierzach Wyklętych, Biografistyka Pedagogiczna, 1, 113-131. https://doi.org/10.36578/BP.2018.03.08
Sala, W. (2022). Andrzej Szyja. Budowniczy. Miał godną podziwu siłę zmiany świata, Chrzanów: Klub Inteligencji Katolickiej w Katowicach.
Strąk, K. (2008). August Emil Fieldorf 1895-1953. (W:) J. Warzecha (Red.), 11 Dzielnych Ludzi. W 90 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, 101-109, Warszawa: Zakład Poligraficzny S-Print.
Śliwerski, B. (2015). Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Witkowski, H. (1984). Kedyw okręgu warszawskiego Armii Krajowej w latach 1943-1944, Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Wróblewska, H. (2021). Myślenie według świata wartości. Przestrzenie dialogu pedagogów serca, Biografistyka Pedagogiczna, 1, 230-246. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.23
Wywiał, P. (2013). Generał August Emil Fieldorf „Nil” (1895-1953), Kraków: Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
Zachenter, A. (2018). Generał „Nil”, Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej, 3, 105-121.
Zwoliński, A. (2015). Wychowanie do patriotyzmu, Labor et Educatio, 3, 355-375.