Abstract
The concept of a Catholic family can be explained by its membership in the Church, as well as by its relationship with the sacraments (with God's grace), etc. Its vocation is the community of life of a woman and a man (communio personarum), formed by a sacramental marriage and having children. Such a community enjoys normative (canonical) care and promotion in the legal order of the Catholic Church. This is particularly important when the Magisterium of the Church comes into contact with gender ideology, or secular culture in general (and this is the status quo of the issue). The author of the analysis indicated the most important elements that (in his opinion) are of particular importance for this confrontation. He analyzed in particular those aspects which in the doctrine of the Church are called crisis ones. The aim was to show in what direction the canonical defense of faith, morality, spiritual good, etc. goes (or should go, from the point of view of Catholic ethics). It was about situations where a party practicing the Catholic faith wants to enter into marriage with an unbaptized person or with a notorious apostate faith, i.e. a formal apostate, etc. Here, the Church, apart from the traditional guarantee of faith, demands something more, being (due to the emerging threats of losing faith by a practicing nupturient) reluctant to mixed relationships and similar.
References
Brzeziński, M. (2014). Kanoniczne aspekty płci i transseksualizmu. Ius Matrimoniale, 25(2), 89-103.
Congregazione per la Dottrina della Fede. (2003). “Notificazione” circa alcuni risvolti canonici riguardanti i casi di transessualismo. Notiziaro CEI, 1, 35-36.
Dullak, K. (2020). Przygotowanie do małżeństwa mieszanego w świetle Dekretu Ogólnego Episkopatu Polski z 8.10.2019 roku. Prawo Kanoniczne, 63(1), 93-111, https://doi.org/10.21697/pk.2020.63.1.05
Dybowska, E. (2018). Transformacja pojęcia rodzina we współczesnym dyskursie interdyscyplinarnym. (W:) B. Sieradzka-Baziur (red.), Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, 9-34, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Ignatianum.
Franciszek. (2016). Adhortacja apostolska Amoris laetitia, Rzym: Libreria Editrice Vaticana.
Frąszczak, M. (2021). Okoliczności wyłączające zawarcie małżeństwa w Kodeksie Prawa Kanonicznego z roku 1983. Kościół i Prawo, 23(10/2), 167-180. https://doi.org/10.18290/kip21102.11
Fryska, Z. (2010). Niesakramentalne związki małżeńskie a powołanie do wspólnoty eklezjalnej i małżeńskiej (praca magisterska), Lublin: KUL, (from:) https://www.academia.edu/10714582/Niesakramentalne_zwi%C4%85zki_ma%C5%82%C5%BCe%C5%84skie_a_powo%C5%82anie_do_wsp%C3%B3lnoty_eklezjalnej_i_ma%C5%82ze%C5%84skiej (access: 14.11.2022).
Gajda, P.M. (2000). Prawo małżeńskie Kościoła Katolickiego. (W:) Cz. Noworolnik (red.), Academica, Tarnów: BIBLOS.
Gołębiowska, A. (2012). Homoseksualizm jako przyczyna nieważności małżeństwa według orzecznictwa Roty Rzymskiej i Trybunałów Kościelnych. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 23, 31-47.
Góralski, W. (2020). Niezdolność do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich wynikających ze skierowania małżeństwa ku dobru małżonków oraz wykluczenie tego dobra. Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum.
Grężlikowski, J. (2009). Wpływ formalnego aktu wystąpienia z Kościoła katolickiego na zawarcie małżeństwa kościelnego. Studia Wrocławskie, 12, 131-145.
Jan Paweł II. (1981). Adhortatio apostolica Familiaris consortio. Roma: Libreria Editrice Vaticana.
Janczewski, Z. (2016). Udzielanie komunii św. osobom rozwiedzionym? Analiza adhortacji „Amoris laetitia” papieża Franciszka, Prawo Kanoniczne, 59(2), 41-58.
Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK). (1994). Poznań: Pallottinum.
KEP–Konferencja Episkopatu Polski. (2019). Dekret ogólny o przeprowadzaniu rozmów kanoniczno-duszpasterskich z narzeczonymi przed zawarciem małżeństwa kanonicznego, (from:) http://pliki.diecezja.lublin.pl/prawo-KEP/Dekret_o_rozmowach_kanonicznych_z_narzeczonymi_8-10-2019.pdf (access: 15.06.2022).
KEP. (1989). Instrukcji Episkopatu Polski o przygotowaniu do zawarcia małżeństwa w Kościele katolickim, (from:) https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/kkbids/malzenstwo113121989.html (access: 13.06.2022).
KEP. (2020). Stanowisko Konferencji Episkopatu Polski w kwestii LBGT+, (from:) https://info.wiara.pl/files/20/08/28/609063_ZDfi_EpiskopatuPolskiwkwestiiLGBT.pdf (access: 12.11.2022).
Kodeks Prawa Kanonicznego (KPK/83). (1984). Poznań: Pallottinum.
Kongregacja Doktryny Wiary. (1966). Dokument Matrimoni sacramentum Acta Apostolicae Sedis, 58, 235-239.
Krajczynski, J. (2019). Amicus Plato, sed magis amica veritas. Duszpasterstwo małżeństw mieszanych. Prawo Kanoniczne, 62(3), 127-148, https://doi.org/10.21697/pk.2019.62.3.06
Majer, P. (2019). Czy adhortacja „Amoris laetitia” zmieniła kanon 915? Prawo Kanoniczne, 62(4), 91-111, https://doi.org/10.21697/pk.2019.62.4.04
Olczyk, M. (2021). Moralne aspekty homoseksualizmu w świetle wypowiedzi Magisterium Kościoła po Soborze Watykańskim II. Verbum Vitae, 39(1), 369-396, https://doi.org/10.31743/vv.11574
Pryba, A. (2014). Polska rodzina katolicka a rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Uwagi na marginesie raportu Rodzina bogactwem (dobrem) dla społeczeństwa. Teologia i Moralność, 15(1), 37-51, https://doi.org/10.14746/TIM.2014.15.1.2
Salij, J. (2016). Czy do ważnego zawarcia sakramentalnego małżeństwa potrzebna jest wiara? (W:) P. Kroczek (red.) Znaczenie wiary dla małżeństwa: w kierunku zmiany prawa, 107–118. (Annales Canonici Monographiae, 4). Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII. http://dx.doi.org/10.15633/9788374385220.07
Sobczak, A. (2002). Aktualna dyscyplina Kościoła wobec małżeństw mieszanych i im podobnych, (from:) http://mateusz.pl/rodzina/as-mm.htm (access: 3.12.2022).
Sokołowski, J. (2013). Instytucja rodziny w prawie kanonicznym. Studia nad Rodziną, 17(1), 291-313.
Sowiński, J. (2019). Niezdolność do zawarcia małżeństwa spowodowana zaburzeniami identyfikacji płciowej. Biuletyn Stowarzyszenia Kanonistów Polskich, 29(32), 149-184, https://doi.org/10.32077/skp.2019.32.1-9pl
Stawniak, H. (2019). Problematyka przeszkody niemocy płciowej i tzw. „zmiany płci” w kontekście Dekretu ogólnego KEP z dnia 26 listopada 2019 roku. Prawo Kanoniczne, 64(2) 85-115, https://doi.org/10.21697/pk.2021.64.2.04
Strzelczyk, G. (2016). Niespójność katolickiej doktryny o sakramencie małżeństwa. Studia Teologii Dogmatycznej, 2, 106-119, https://doi 10.15290/std.2016.02.07
Szczygielski, K. (2014). Konkubinat jako źródło małżeńskiej przeszkody przyzwoitości w prawie kanonicznym, Miscellanea Historico-Iuridica, 8(2), 149-166, https://doi.org/10.15290/mhi.2014.13.02.09
Sztychmiler, R. (2016). Sakramentalność małżeństwa w perspektywie prawnokanonicznej. Studia Teologii Dogmatycznej, 2, 86-105, https://doi.org/10.15290/std.2016.02.06
Szymczak, J. (2002). Definicje rodziny. Studia nad Rodziną, 11(2), 151-165.
Świerczek, A. (2013). Wolne związki w świetle nauczania Kościoła o małżeństwie, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława BM.
Tykfer, M. (2018). „Amoris laetitia”. Rozeznawać we wspólnocie, (from:) https://magazynkontakt.pl/amoris-laetitia-rozeznawac-we-wspolnocie (access: 10.05.2022).
Wąsik, W. (2013). Symulacja zgody małżeńskiej jako przyczyna nieważności małżeństwa w prawie Kościoła łacińskiego. Kieleckie studia Teologiczne, 12, 215-153.
Yasteremyskyy, A. (2018). „Wolne Związki” w świetle adhortacji Amoris laetitia. Wynik uwarunkowań czy wyzwanie duszpasterskie? Ateneum Kapłańskie, 171(1), 123-132.
Ziółkowska, K. (2018). Ochrona rodziny w prawie kanonicznym i w polskim prawie pracy. Olsztyn: UMW.
Zubert, B.W. (2011). Ochrona rodziny w prawie Kościoła łacińskiego. Elżbieta Szczot. Lublin 2010 (recenzja). Prawo Kanoniczne, 53(3/4), 399-408.