Witold Pilecki as a caring parent model from the Erik Erikson’s theory perspective
pdf

Keywords

parenthood
personal model
care
Witold Pilecki
Erik Erikson

How to Cite

Juroszek, W. (2023). Witold Pilecki as a caring parent model from the Erik Erikson’s theory perspective. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 53(1), 18-26. https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1168
Keywords

Abstract

The subject matter of the paper focuses on the figures of the Steadfast Soldiers as personal role models in upbringing towards higher values. In historical literature, there are many studies dedicated to the Steadfast Soldiers, whereas in psycho-pedagogical literature there have been only a few so far. It is the intention of the author of this paper to reinvigorate scholarly reflection on the educational implications of the biographies of the Steadfast. It is well known that Witold Pilecki, the most famous Steadfast Soldier, was an outstanding patriot. The aim of this paper is to show that he was also a model of a caring parent, inspiring emulation. The article refers to Erik Erikson’s theory of psychosocial development, with a particular focus on the virtue of care, which makes it possible to resolve the generativity-stagnation crisis typical for middle adulthood and helps to properly perform the task of raising offspring. According to Erikson, a truly caring parent continually develops a tendency to care about people (primarily their own offspring, but also people in general), objects and ideas. The virtue of care manifests itself by going beyond the needs of the self, by acting for the good of future generations, by being authentic. Care helps to cope with the stagnation manifested by excessive focus on oneself and resentment towards others. It has been shown that Witold Pilecki perfectly fulfilled Erikson’s listed criteria for genuine caring and is thus a personal role model in education for caring parenthood. The paper uses the biography method. Selected studies and source texts describing Pilecki’s life and activities were used, with a special focus on the memoirs of his daughter, Zofia Pilecka-Optułowicz. She portrayed Witold Pilecki as a parent caring for his offspring and other people, a resourceful farmer vigorously engaged in agricultural production and a man devoted to the idea of helping others, selflessly striving to make it a reality.

https://doi.org/10.34766/fetr.v53i1.1168
pdf

References

Bakiera, L., Harwas-Napierała, B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Denek, K. (2010). Wartości jako źródło edukacji. (W:) K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. Michałowski (red.), Dziecko w świecie wartości. Aksjologiczne barwy dziecięcego świata, 19-40. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Erikson, E. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Erikson, E. (2012). Dopełniony cykl życia. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Gajderowicz, M. (2018). Przekaz prawdy historycznej o obozach koncentracyjnych jako element wychowania patriotycznego. Biografistyka Pedagogiczna, 1, 101-112. https://doi.org/10.36578/BP.2018.03.07

Jankowska, M. (2010). Miłość ojcowska w wychowaniu dziecka.Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 4(4), 45-55.

Jankowska, M. (2017). Sposoby rozwiązania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju E. H. Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 32(4), 45-64.

Juroszek, W. (2022). General Fieldorf „Nil” as a personal model in upbringing towards maturity. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 4(52), 43-53.

Kostkiewicz, J. (2020). Child and family as proletarians of the educational ideology of bolshevik marxism in the critical reflection of polish humanists from the period 1917-1939. Polska Myśl Pedagogiczna, 6, 17-38. https://doi.org/10.4467/24504564PMP.20.002.12236

Maj, A. (2006). Jan Paweł II wzorem osobowym wychowania ku wartościom. (W:) K. Chałas (red.), Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, 65-84. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Nowak, A. (2022). Polska i Rosja. Sąsiedztwo wolności i despotyzmu X-XXI wieku. Kraków: Biały Kruk.

Okoń, W. (2007). Słownik Pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Olbrycht, K. (2014). O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ostrowska, W., Stachurska, E. (2017). Od Wydawcy. (W:) W. Ostrowska, E. Stachurska (red.), Mój ojciec. Wspomnienia, 11-13. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.

Pawłowicz, J. (2017). Żołnierz niezłomny, patriota, człowiek …Szkic o bohaterze. (W:) W. Ostrowska, E. Stachurska (red.), Mój ojciec. Wspomnienia, 15-60. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.

Pilecka–Optułowicz, Z. (2017). Zastanawiam się, czy wiedział, że ma tak mało czasu. (W:) W. Ostrowska, E. Stachurska (red.), Mój ojciec. Wspomnienia, 61-160. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.

Pilecki, W. (2016). Raporty z Auschwitz. Kraków: Wydawnictwo AMDG.

Płużański, T. (2015). Rotmistrz Pilecki i jego oprawcy. Warszawa: Wydawnictwo Fronda.

Rynio, A. (2018). Patriotic education in the teaching of God’s Servant – Cardinal Stefan Wyszyński, Studia Theologica Versaviensia, 2, 145-160.

Sabat, K. (2016). Prośba o ułaskawienie źródłem do biografii Żołnierzy Wyklętych. Biografistyka Pedagogiczna, 1, 275-289. https://doi.org/10.36578/BP.2016.01.17

Sabat, K. (2018). Nauczyciel wobec upowszechniania wiedzy o Żołnierzach Wyklętych. Biografistyka Pedagogiczna, 1, 113-131. https://doi.org/10.36578/BP.2018.03.08

Sękowski, M. (2022). Attitude toward death from the perspective of Erik Erikson’s of psychosocial ego development. Journal of Death and Dying, 84(3), 935-957. https://doi.org/10.1177/0030222820921604

Strembska-Kozieł, M. (2022). Pedagogia świętości w ujęciu Edyty Stein. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 17-33. https://orcid.org/0000-0002-6999-3632

Szulakiewicz, W. (2015a). Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Szulakiewicz, W. (2015b). Badania historyczne w pedagogice. Konteksty źródłowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Witkowski, L. (2015). O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wójtowicz, M. (2020). Idea cybernieśmiertelności a struktura bytu ludzkiego. Logos i Ethos, 52, 135-149. https://doi.org/10.14746/TIM.2022.31.1.1

Wróblewska, H. (2021). Myślenie według świata wartości. Przestrzenie dialogu pedagogów serca. Biografistyka Pedagogiczna, 1, 230-246. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.23

Wysocki, W. (2013). Rotmistrz Witold Pilecki 1901-1948. Warszawa: Wydawnictwo RYTM.

Żaryn, J. (2020). Własna i niepodległa, czyli o Polakach walczących o swoją ojczyznę. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.

Żaryn, J. (2022). Kościół i naród. Lata trwogi, lata nadziei.Kraków: Biały Kruk.

Żywczok, A. (2021). Odwaga, dzielność, męstwo oraz ich przeciwieństwa. O odkrywaniu dziedzictwa mistrza Wincentego Kadłubka. Biografistyka Pedagogiczna, 2, 53-80. https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.49

Downloads

Download data is not yet available.