The importance of dialogical relation in developing communication competences of pedagogy students
pdf (Język Polski)

Keywords

dialog
communication competences
pedagogy

How to Cite

Kupiec, H. (2020). The importance of dialogical relation in developing communication competences of pedagogy students. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 42(2), 77-91. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.266
Keywords

Abstract

The article contains theoretical considerations about the importance of a dialogical relation in developing communication competences in the process of pedagogical education. In this text, the differences and interrelationships between the concepts of dialogue and the concept of communication were analyzed. The possibilities of creating dialogical relations in the educational space of the university as well as ways of developing communication skills in the process of academic education were also presented. The conducted analyzes indicate that in pedagogical student’s education despite of their undoubted advantages and benefits, their communication skills are rarely developed by establishing a dialogical relationship with them. In overcoming, barriers related to the domination of traditional forms of teaching, planted in the behavioral paradigm of education, it is useful to use activating methods described in the article in classes implemented in the humanist paradigm.

https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.266
pdf (Język Polski)

References

Bobrowska-Jabłońska, K. (2003), Znaczenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w kształceniu w SGH - raport z badań, „E-mentor” nr 2 ; http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/2/id/17

Buber, M. (1992), Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa: Pax.

Czerska, B. (2010), Kompetencje komunikacyjne w kształceniu pedagogów – projekt zajęć, (w:) Sujak A, Skulicz D., Paradygmat akademickiego kształcenia pedagogów, Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dyjak A. (2013), Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków: Wyd. „Impuls”.

Frydrychowicz S. (2009), Sposoby ujmowania kompetencji komunikacyjnej – jej geneza i rozwój w perspektywie sytuacji komunikacyjnej, Psychologia Rozwojowa, tom 14, nr 2, s. 13–28.

Gadacz, T. (2015), Pięć koncepcji dialogów, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 2, (236), s. 75-91.

Gara J. (2012), Socjopatologia wychowania – upozorowanie i fikcyjność, Resocjalizacja Polska, nr 3, s. 213-226.

Gara, J. (2008), Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków: Wyd. WAM

Habermas, J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Herman, J. L. (1998), Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk: Wyd. GWP

Hymes, D. (1986), On communicative competence (w:) Sociolinguistcs, J.B. Pride, J. Holmes, (red.), Penguin Books, Harmonsworth, s. 269–293.

Janiak, A.M. (2016), Poziomy kompetencji komunikowania się studentów Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego UAM w Kaliszu, (w:) Kompetencje interpersonalne w przestrzeni szkoły, W. Heller, A. M. Janiak, (red.), Poznań-Kalisz, s. 51-67.

Jankowska, D. (2015), Pedagogiczna interpretacja dialogu, „Meritum” Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny, nr 2, (37), s. 2-9.

Jankowska, D. (2018), Dialog mimo wszystko. Studia z Teorii Wychowania, t. IX, nr 2, (23), s. 61-78.

Jankowska, D. (2019), Jutro dialogu edukacyjnego – rozumienie dialogu i jego znaczenia w procesie kształcenia przyszłych pedagogów (w:) Pedagogika dialogu. Pomiędzy w intersubiektywnej przestrzeni edukacji, J. Gara, D. Jankowska, E. Zawadzka, (red.), Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Karłyk-Ćwik, A.(2009), Kompetencje pedagogów w pracy z nieletnimi agresorami, Toruń: Wyd. „Akapit”.

Kreft, D. (2011), Dialog podstawą więzi międzyludzkiej w filozofii Bubera i Bartha, (w:) Dialog. Idea i doświadczenie, S. Kruszyńska, K. Bembennek, I. Krupecka, (red.), Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.

Kupiec H. (2017), Rozmowa indywidualna z wychowankiem w placówce resocjalizacyjnej, (w:) Resocjalizacja osób niedostosowanych i wykluczonych społecznie, R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, Piechowicz M., (red.), Gdańsk: Wyd. „Dyfin”, s. 181-199.

Kupiec, H. (2015), Dialogiczność w kształceniu pedagogicznym studentów resocjalizacji, Pedagogika Szkoły Wyższej, nr 2, (18), s. 157-177.

Kwaśnica R. (2003), Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, (w:) Pedagogika – podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski, (red.), t. 2., Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Małachowska, E. (2017), Kompetencje komunikacyjne wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, (w:) Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie, I. Mudrecka, (red.), Warszawa: Wyd. „Pedagogium”.

Marek, L. (2012), Od próżnowania do rozwoju osobowego. Wolnoczasowa aktywność studentów, Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

McCroskey J., Richmond V. P. (1996), Fundamentals of human communication. An interpersonal perspective. Prospect Heights, Illinois: Waveland

Moroz, J. (2015), Czy dialog sokratejski może być konstruktywistyczny?, Pedagogika Szkoły Wyższej, Szczecin, nr 2, (18), s. 69-78.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. (2008), Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa.

Niermayer R. (2009), Umiejętności osobiste. Jak je rozwinąć i wykorzystać w pracy?, Warszawa

Oleś P., Batory A., Buszek M., Chorąży K., Dras J., Jankowski T., Kalinowska I., Kubała D., Parzych J., Sadowski S., Sosnowska K., Talik W., Wróbel M. (2010), Wewnętrzna aktywność dialogowa i jej psychologiczne korelaty, Czasopismo psychologiczne, Tom 16, nr 1, s. 124.

Oleś P., Puchalska-Wasyl M. (2012), Dialog z samym sobą, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Pennbaker, J.W., Smyth, J.M. (2016), Terapia przez pisanie, Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sanger D., Moore-Brown B., Magnuson G., Svoboda N. (2001), Prevalence of language problems among adolescent delinquents: A closer look, Communication Disorders Quarteriy, nr 23, s. 108-125

Śnieżyński, M. (1998), Zarys dydaktyki dialogu, Kraków: Wyd. PAT,

Śnieżyński, M. (2008), Sztuka dialogu, teoretyczne założenia a szkolna i akademicka rzeczywistość, Kraków: Wyd. Akademii Pedagogicznej.

Wojnarska, A. (2013), Kompetencje komunikacyjne nieletnich, Lublin: Wyd. UMCS.

Wróblewska, W. (2013), Postawy studentów wobec działalności w kołach naukowych, Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 17 (2), s. 121-132.

Downloads

Download data is not yet available.