The role of delayed echolalia in the communication process of children with autism spectrum disorders
pdf (Język Polski)

Keywords

autism spectrum disorder, echolalia, communications

How to Cite

Lew-Koraleiwcz, A. (2020). The role of delayed echolalia in the communication process of children with autism spectrum disorders. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 42(2), 186-198. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.276
Keywords

Abstract

Dysfunctions in the communication process are one of the basic symptoms of autism spectrum disorders. Quantitative, qualitative and pragmatic language deficits affect most people with ASD. One of the characteristic problems is echolalia, which can be immediate, deleyed or functional. The aim of the article is to analyze the function of deleyed echolalia in a group of children with ASD. The ethnographic method was used in the research process conducted in the qualitative strategy. Based on the analyzes to which the statements of people with autism were subjected, it can be concluded that deleyed echolalia can perform communication functions and constitute a basis for the development of further language skills.

https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.276
pdf (Język Polski)

References

Błeszyński J.J. (2009). Czy echolalia w autyzmie jest problemem komunikacyjnym? (w:) B. Winczura (red.) Autyzm, Na granicy zrozumienia, 101-108 Kraków, Impuls

Bobkowicz-Lewartowska L. (2014). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków: Impuls

Creswell J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wyd. UJ

Danon-Boileau L. (2006). Children without language: From Dysphasia to Autism, Oxford-New York: Oxford University Press

Frith U. (2016). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk: GWP

Gladfelter A., VanZuiden C. (2020). The Influence of Language Context on Repetitive Speech use in Children with Autism Spectrum Disorder, American Journal of Speech-Language Pathology 29 (1), 327-334

Golysheva M. D. (2019) A Review on Echolalia in Childhood Autism, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, nr 333, 200-204

Gomes E., Pedroso F. S. (2007). Language in autism (w:) L. B. Zhao (red.), Autism Research Advanced, 121-136, New York: Nova Science Publisher

Grabias S. (2007). Język, poznanie, interakcja, (w:) T. Woźniak, A. Domagała (red.), Język. Interakcja. Zaburzenia mowy. Metodologia badań, 355- 377, Lublin: Wyd. UMCS

Kielar-Turska M. (2016). Sprawności językowe i komunikacyjne a inne funkcje psychiczne, (w:) S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii teorii i praktyki, 70-86, Gdańsk: Harmonia

Kopańska M. (2014). Komunikacja dziecka z autyzmem, (w:) D. Baczała, J. J. Błeszyński (red.), Komunikacja w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie, Toruń: Wyd. UMK 123-168

Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne, Lublin: Wyd. UMCS

Kupisiewicz M. (2013). Słownik pedagogiki specjalnej, Warszawa: PWN

Lim H. A. (2012). Developmental Speech-Language Training through Music for Children with Autism Spectrum Disorder. Theory and Clinica Application, London-Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers

Pąchalska M., MacQueen B. D. (2009). Mózg i pragmatyka, (w:) Ł. Domańska, A. R. Borkowska (red.), Podstawy neuropsychologii klinicznej, 195-231, Lublin: Wyd. UMCS

Pisula E. (2010). Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk: Harmonia

Prelock P. A., Paul E., Allen E.M. (2011). Evidence-Based Treatments in Communications for Children with Autism Spectrum Disorder, (w:) B. Reichow, P. Doehring, D.V. Cicchetti, F. R. Volkmar (red.) Evidence-Based Practices and Treatments for Children with Autism. 93-169, New York: Springer Science Business Media

Roberts J. M. A. (2014). Echolalia and language development in children with autism (w:) J. Arciuli R. Brock (red.) Communication in Autism, 55 – 74, Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins Publishing Company

Smereka T. (2009). Język a myślenie. Terapia osób z zaburzeniami mowy, Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego

Stiegler L. N. (2015). Examining the Echolalia Literature: Where Do Speech-Language Pathologists Stand?, American Journal of Speech-Language Pathology, 24, 750–762

Sundberg M. (2015). VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii, Warszawa: Fundacja Scolaris

icd.who.int/en [dostęp: 02.06.2020]

Downloads

Download data is not yet available.