Building physical and emotional safety during early adolescence
PDF

Keywords

emotional safety
physical safety
development of children and adolescents
early adolescence

How to Cite

Nowacka–Dobosz, S., Pokorska, M., Gala–Kwiatkowska, A., & Wójcik, K. (2019). Building physical and emotional safety during early adolescence. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 37(1), 6-18. https://doi.org/10.34766/fetr.v1i37.18
Keywords

Abstract

An important point in the methodology of conducting educational classes is the safety of participants, both physical and emotional. The task of the teacher who conducts the classes is to build trust, emotional bond, as well as skilful teaching children to set their own boundaries. A child who lives with a sense of emotional and physical safety is more likely to experiment, experience and form relationships with others, which at later stages of his or her lives may result in better quality of social contacts. Such a child will become an adult who will be able to set boundaries, will not take actions that are good and safe for them and those that lead to the reduction of their social role. The introduction of the activities which provide students with the sense of safety, especially during early adolescence, should be a priority for the teacher-student relationships. The use of creative methods based on physical activity in education becomes a tool to support the development of students and build a sense of security.

https://doi.org/10.34766/fetr.v1i37.18
PDF

References

Bardziejewska M. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? (W:) A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 345–377). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Czochańska J. (1995), Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folum, Lublin.

Danielewska J. (2002), Agresja u dzieci – szkoła porozumienia. Warszawa: WSiP.

Demel M. (1989) O trzech wersjach teorii wychowania fizycznego. Ujęcie komplementarne. WFiS nr 2, Warszawa: AWF.

Grabowski H. (1999), Teoria Fizycznej Edukacji. Warszawa: WSiP.

Goddard S. (2004), Odruchy, uczenie i zachowanie. Klucz do umysłu dziecka. Wydawnictwo: Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów.

Hannaford C. (1998), Zmyślne ruchy które doskonalą umysł. Warszawa: Medyk.

Hill C. (2013), Komunikacja poprzez ruch. Ruch Rozwijający Sherborne. Dążenie do poszerzania perspektyw. Warszawa: Wydawnictwo CSW Arteer.

Matczak A. (2004), Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym, (w:) Harwas-Napierała

B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych (t. 3, s. 178- 202). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mazur R. (1998), Odruchy i ich znaczenie kliniczne, (w:) Podstawy kliniczne neObuchowska I. (2005), Adolescencja, (w:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka (t. 2, s. 163–201). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pękała A., Banaszkiewicz T. (2002), Wykorzystanie metody Rudolfa Labana w pracy z dziećmi sześcioletnimi, Prace naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, z. XI. Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2015), Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania, (w:) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania (t. 5, s. 1-61). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Piotrowski K., Wojciechowska J., Ziółkowska B. (2015), Rozwój nastolatka. Późna faza dorastania, (w:) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania (t. 6, s. 1-65). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Podemski R. Wendera M. (2001), Rozwój układu nerwowego i badania neurologiczne dziecka, (w:) Neurologia, R. Podemski, M. Wendera (red.), Wrocław: Wyd. Med. Urban J Partner.

Prusiński A. (2003) Neurologia praktyczna, Warszawa: PZWL. Przyrowski Z. (2012), Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. Warszawa: EMPIS.

Sadowska L. (2001), Zasady rehabilitacji metodą odruchowej lokomocji, (w:) Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, L. Sadowska (red.), Wrocław: Wyd. AWF.

Sharron H. (1994), Changing Children’s Minds. Birmingham: The Sharron Public Company.

Sherborne W (2012), Ruch Rozwijający dla dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sylva K., Lunt I. (1986), Child Development: A first course. Oxford: Blackwell.

Węcławik P. (1993), Historyczny zarys problemu jedności psychofizycznej człowieka i jego ujęcie w antropologii Maxa Schelera. Folia Philosophica, 11, 75-87.urologii, R. Mazur, W. Kozubski, A. Prusiński (red.), Warszawa: PZWL.

Downloads

Download data is not yet available.