Social work as a category of Polish social pedagogy
pdf (Język Polski)

Keywords

pedagogical discourse, social pedagogy, social work, complementarity

How to Cite

Lisowska, K., & Łojko, M. (2020). Social work as a category of Polish social pedagogy. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 42(2), 395-405. https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.251
Keywords

Abstract

The currents of reflection on social work and the directions of thinking in social pedagogy clearly intertwine, creating a close relationship that should be analyzed on many levels. In the practice of social work, theoretical inspirations are constantly sought in the thoughts of social educators. In turn, social pedagogy shows interest in social work as an important area of social practice, not only subjecting it to theoretical review, but also seeking in the content of social activities inspiration of own research. The relationships between currents in pedagogical theories and concepts of social work have remained very close for years because they share a common reflection on the social sense of actions and change projects. Hence, it is right to say about the permeability and complementarity of these two perspectives. Social pedagogy as a theoretical and practical science develops at the intersection of many sciences, including biological, philosophical and social sciences thanks to its own point of view. As a result, he significantly expands his scope of interest to the environmental conditions of human upbringing. In contemporary social pedagogy, the position of social work remains special: it is through social work that various pedagogical theories have often acquired social significance, were a social test, and it is also an important cognitive task and practical challenge for social pedagogy. Due to the subject of his interest, he can be used to construct social work models.
Based on the assumption that the relationships between currents in pedagogical theories and concepts of social work are very close, the article discusses the specificity of social work in relation to traditions and comparisons with contemporary assumptions of social pedagogy.

https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.251
pdf (Język Polski)

References

Brenk, M. (2007). Praca socjalna w pedagogice społecznej Heleny Radlińskiej

(w:) W. Jamrożek, K. Ratajczak, D. Żołądź-Strzelczyk (red.), Ad novum fructum.

Z okazji jubileuszu poznańskich historyków wychowania, 85-94, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Czarnecki, P. (2012). Pedagogika społeczna. Podstawowe pojęcia i definicje, Społeczeństwo

i Edukacja, 1, 389-415.

De Robertis, C. (1998). Metodyka działania w pracy socjalnej, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

Gołuch-Pach, J., Środowiska wychowawcze i ich rola w pracy społecznej, pobrane z: https://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5694 (pobrano: 12.05. 2020).

Kadela, K., Kowalczyk, J. (2014). Standardy pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Wrzos.

Kamiński, A. (1972). Funkcje pedagogiki społecznej: praca socjalna i kulturalna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kamiński, A. (1976), Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej w pracy socjalnej, Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ.

Kamiński, T. (2000). Praca socjalna jako działalność zawodowa, Seminare, 16, 431-448.

Kantowicz, E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Kantowicz, E. (2013). Edukacyjne wymiary profesjonalizacji pracy socjalnej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Paedagogia-Psychologia, vol. XXVI, 1–2 SECTIO J, 133-146.

Kargulowa, A., Kargul, J. (1990). W poszukiwaniu paradygmatu pedagogiki społecznej, Forum Oświatowe, t. 2, 1 (3), 71-78.

Kawula, S. (1983). Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie.

Kawula, S. (1990). Współczesny sens pedagogiki społecznej, Forum Oświatowe, t. 2, 1 (3), 84-95.

Leparczyk, I., Badura, J. (1987). Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa: Warszawa-Łódź: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Lipczyński, A. (2011). Nauki społeczne i humanistyczne w kształceniu w kierunku profesjonalizmu pracy socjalnej, za: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Balogova4/subor/lipczynski.pdf [pobrano:10.05. 2020]

Mańka, J. (2015). Diagnozowanie problemów społecznych. Przemoc w rodzinie, Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.

Marynowicz-Hetka, E. (1996). Praca socjalna i jej aktualne wymiary, (w:) E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Pedagogika społeczna i praca socjalna. Przegląd stanowisk i komentarze, 155-169, Warszawa: Wydawnictwo „Interart”.

Matyjas, B. (2003). Zakres kompetencji pracownika socjalnego w kontekście nowych wyzwań, (w:) , K. Marzec-Holka (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, 249-256. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Mikołajewicz, W. (1999). Praca socjalna jako działanie wychowawcze. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

Mikulski, J. (2005). Związki pracy socjalnej z polityka i pedagogiką społeczną, Polityka Społeczna, 8, 15-19.

Pacholski, M., Słaboń A. (2010). Słownik pojęć socjologicznych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Przecławska, A., Theiss, W. (1999). Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Radziewicz-Winnicki, A. (1985). Paedagogica societatis: przedmiot, zadania a współczesność. Katowice: Uniwersytet Śląski.

Radziewicz-Winnicki, A. (1990). Uwagi o aktualnej sytuacji polskiej pedagogiki społecznej, Forum Oświatowe, t. 2, 1 (3), 96-105.

Radziewicz-Winnicki, A. (1995). Pedagogika społeczna. Głos w dyskusji, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 3-7.

Radziewicz-Winnicki, A. (2008). Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sroczyński, W. (2007). Pedagogika społeczna czy/a środowiskowa? Kultura i Edukacja, 2, 60-69.

Szatur-Jaworska, B. (1995), Teoretyczne podstawy pracy socjalnej, (w:) T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna, 106-123, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Theiss, W. (2018). Edukacja i zaangażowanie Sto lat pedagogiki społecznej w Polsce (1908–2008). Wprowadzenie, Pedagogika Społeczna, 2 (68), 9-34.

Trempała, E. (1969). Integracja podstawowych środowisk wychowawczych a rezultaty pracy pedagogicznej szkoły, Warszawa: PWN.

Trempała, E. (1995). Geneza, ewolucja, stan i prognozy pedagogiki społecznej, Rocznik Pedagogiczny, t. 18, 67-97.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r., poz. 163).

Weber, E. (2014). Efektywność pracy socjalnej w środowisku lokalnym, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie, 69, 107-118.

Wódz, K. (1998). Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

Wroczyński, R. (1974). Pedagogika społeczna, Warszawa: PWN.

Zalewski, D. (2005). Opieka i pomoc społeczna. Dynamika instytucji, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Downloads

Download data is not yet available.