Evaluation of perinatal care as a study of women after miscarriage
pdf (Język Polski)

Keywords

miscarriage
loss of a child
quality of perinatal care
assessment of perinatal care by women after miscarriage

How to Cite

Kornas-Biela, D. (2020). Evaluation of perinatal care as a study of women after miscarriage. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 43(3), 334-352. https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.309
Keywords

Abstract

For the vast majority of women, miscarriage is a very difficult life experience, related to
a hospital stay and contacts with the health service, which also exposes women to the consequences of iatrogenic complications. The patient's rights and, at the same time, the hospital's obligations with regard to medical care and monitoring the women's satisfaction with the quality of this care were formulated in the Regulation of the Polish Minister of Health, which came into force on January 1, 2019. The purpose of this article is to show that questionnaire surveys on the women’s assessment of the hospital care received, and thus compliance with the patient's rights, is psychologically safe for them and does not contribute to the aggravation of the psychological trauma, as long as certain psychological and ethical rules are followed. Moreover, such assessment may even have a psychotherapeutic significance.

https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.309
pdf (Język Polski)

References

Abboud, L., Liamputtong, P. (2005). When pregnancy fails: coping strategies, support networks and experiences with health care of ethnic women and their partners, Journal of Reproductive and Infant Psychology, 23 (1), 3-18. https://doi.org/10.1080/02646830512331330974.

Barton-Smoczyńska, I. (2015). O dziecku, które odwróciło się na pięcie, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.

Beisert, M. (1993). Psychologiczne skutki zaburzeń w pełnieniu małżeńskiej funkcji prokreacyjnej, (w:) E. Bielawska–Batorowicz, D. Kornas-Biela (red.), Z zagadnień psychologii prokreacji, 117-143, Lublin: Redakcja Wydawnicza KUL.

Bellhouse, C., Temple-Smith, M.J., Bilardi, J.E. (2018). "It's just one of those things people don't seem to talk about..." women's experiences of social support following miscarriage: a qualitative study, BMC Womens Health Journal, 18 (1), 176. https://doi.org/10.1186/s12905-018-0672-3.

Berth, H., Puschmann, A.K., Dinkel, A., Balck, F. (2009). The trauma of miscarriage – factors influencing the experience of anxiety after early pregnancy loss [Article in German], Psychotherapie, Psychosomatik, medizinische Psychologie, 59 (8), 314-320. https://doi.org/10.1055/s-2008-1067540.

Białek, K.I., Malmur, M. (2020). Risk of post-traumatic stress disorder in women after miscarriage, Medical Studies/Studia Medyczne, 36 (2), 134-141. https://doi.org/10.5114/ms.2020.96794.

Bielan, Z., Machaj, A., Stankowska, I. (2010). Psychoseksualne konsekwencje straty dziecka w okresie ciąży i porodu, Seksuologia Polska, 8 (1), 41-46.

Bielawska-Batorowicz, E. (2006). Psychologiczne aspekty prokreacji, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.

Bielawska-Batorowicz, E. (2014). Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki dla rodziny, (w:) I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, 411-436, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bielawska-Batorowicz, E., (2012). Strata ciąży i jej następstwa dla kobiety, stosunku do macierzyństwa, relacji z partnerem i kolejnym dzieckiem, (w:) E. Dmoch-Gajzlerska, I. Barton-Smoczyńska (red.), Przegrane narodziny. Strata ciąży w aspekcie psychologicznym, socjologicznym, medycznym i etycznym, 23-42, Warszawa: Oficyna Wydawnicza WUM.

Bubiak, A., Bartnicki, J., Knihnicka-Mercik, Z. (2014). Psychologiczne aspekty utraty dziecka w okresie prenatalnym, Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 4 (1), 69-78.

Chazan, B. (1999). Medycznie chronione macierzyństwo: profilaktyka niepowodzeń macierzyńskich, (w:) D. Kornas-Biela (red.), Oblicza macierzyństwa, 163-177, Lublin: Redakcja Wydawnicza KUL.

Chazan, B. (2001). Dylematy ojcostwa, (w:) D. Kornas-Biela (red.), Oblicza ojcostwa, 269-283, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Chazan, B. (2013). Nieudane rodzicielstwo – współczucie dla rodziców, szacunek dla ciała dziecka, (w:) J. Dziedzic, P. Guzdek (red.), Od bólu po stracie do nadziei życia. Pogrzeb dziecka poronionego, 207-214, Kraków: Uniwersytet Papieski JP II w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe.

Chazan, B. (2010). Lekarz wobec poronienia, (w:) C. Klahs (red.), Poronienie. Zrozumieć rodziców po stracie, Poznań: Wydawnictwo W Drodze.

Dudziak, U. (2013). Sytuacja rodziców doświadczających śmierci dziecka przed urodzeniem, (w:) J. Dziedzic, P. Guzdek (red.), Od bólu po stracie do nadziei życia. Pogrzeb dziecka poronionego, 175-198, Kraków: Uniwersytet Papieski JP II w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe.

Dziedzic, J. (2013). Wsparcie psychologiczno-pastoralne w przeżywaniu żałoby po stracie dziecka, (w:) J. Dziedzic, P. Guzdek (red.), Od bólu po stracie do nadziei życia. Pogrzeb dziecka poronionego, 153-174, Kraków: Uniwersytet Papieski JPII w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe.

Farren, J, Jalmbrant, M, Falconieri, N., et al. (2020). Posttraumatic stress, anxiety and depression following miscarriage and ectopic pregnancy: a multicenter, prospective, cohort study, American Journal of Obstetrics and Gynecology, 222 (367), e1-22. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2019.10.102.

Galewicz, W. (2009). O etyce badań naukowych, Diametros, 19, 48-57.

Geller, P.A., Psaros Ch., Kornfield, S.L. (2010). Satisfaction with pregnancy loss aftercare: Are women getting what they want?, Archives of Women s Mental Health, 13 (2), 111-24. https://doi.org/10.1007/s00737-010-0147-5.

Geller, P.A., Psaros, Ch., Kerns, D. (2006). Web-based resources for health care providers and women following pregnancy loss, Journal of Obstetric, Gynaecologic and Neonatal Nursing, 35 (4), 523-532. https://doi.org/10.1111/j.1552-6909.2006.00065.x.

Gersz, A. (2018). Największy koszmar w życiu musiały przeżyć w toalecie. Kobiety, które poroniły, przełamują tabu. 21.10.2018. https://natemat.pl/252269,poronienie-nie-powinno-byc-tabu-kobiety-chca-o-tym-mowic. [dostęp: 25.03.2020].

Guzdek, P. (2017). Rozpoznaj swoje dziecko we mnie… Rzecz o poronieniu samoistnym dziecka i jego pogrzebie, Kraków: Wydawnictwo Scriptum.

Guzewicz, M. (2014). Psychologiczne i społeczne konsekwencje utraty dziecka w wyniku poronienia, 1, 15-27.

Kleszcz-Szczyrba, R. (2011). Czynniki utrudniające przebieg żałoby po stracie dziecka w okresie prenatalnym – rozważania teoretyczne, (w:) B. Bereza, M. Ledwoch (red.), O jakości życia z perspektywy człowieka zdrowego i chorego, Tom 2. Lublin: Wydawnictwo CPPP Scientific Press.

Kleszcz-Szczyrba, R. (2014). Witraże w ciemności, czyli o przedwczesnej śmierci dziecka. Książka niosąca światło, Katowice: Wydawnictwo Księgarnia św. Jacka.

Kleszcz-Szczyrba, R., Gałuszka, A. (red.) (2016). Utrata i żałoba - teoria i praktyka, Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Kodeks etyczno-zawodowy psychologa. (1992). Warszawa: PTP.

Kornas-Biela, D. (1993). Potrzeby rodziców po stracie dziecka w okresie okołoporodowym, (w:) E. Bielawska-Batorowicz, D. Kornas-Biela (red.), Z zagadnień psychologii prokreacji, 61-75, Lublin: Redakcja Wydawnicza KUL.

Kornas-Biela, D. (1996). Psychologiczne problemy poradnictwa genetycznego i diagnostyki prenatalnej. Lublin: TN KUL.

Kornas-Biela, D. (2009). Pedagogika prenatalna. Nowy obszar nauk o wychowaniu, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kornas-Biela, D. (1999). Niespełnione macierzyństwo: psychologiczna sytuacja matek po poronieniu, (w:) D. Kornas-Biela (red.), Oblicza macierzyństwa, 179-200, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Kornas-Biela, D. (2005). Psychodynamic approach to procreation failure, (w:) N. Gozdek, M. Sygit (red.), Health Promotion. Theoretical and Practical Aspects, 187-194, Lublin: Wydawnictwo WERSET.

Kornas-Biela, D. (2018). Niepomyślna diagnoza prenatalna wyzwaniem dla rodziców, personelu medycznego oraz społeczeństwa, (w:) W. Sinkiewicz, R. Grabowski (red.), Wyzwania i zagrożenia bioetyczne XXI, 149-180, Bydgoszcz: Bydgoska Izba Lekarska, Komisja Bioetyczna.

Łuczak, J., Pisarski, T. (1991). Stan psychiczny kobiet w ciąży po dwóch i więcej niepowodzeniach położniczych, Ginekologia Polska, supl. 2, 264-267.

Łuczak-Wawrzyniak, J., Czarnecka-Iwańczuk, M., Bukowska, A., Konofalska N. (2010). Wczesne i późne psychologiczne skutki utraty ciąży, Ginekologia i Położnictwo, 81, 374-377.

Maker, C., Ogden, J. (2003). The miscarriage experience: More than just a trigger to psychological morbidity, Psychology and Health, 18, 403-415. https://doi.org/10.1080/0887044031000069343.

Miernik, B. (2017). Poronienie samoistne jako doświadczenie rodzinne – psychopedagogiczne aspekty straty dziecka w okresie prenatalnym, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio., 1 (29), 257-266.

Murlikiewicz, M., Sieroszewski, P. (2013). Poziom depresji, lęku i objawów zaburzenia po stresie pourazowym w następstwie poronienia samoistnego, Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia, 6 (2), 93-98.

Napiórkowska-Orkisz, M., Olszewska, J. (2017). Rola personelu medycznego we wsparciu psychicznym kobiety i jej rodziny po przebytym poronieniu, Pielęgniarstwo Polskie,

(65), 529-536. https://doi.org/10.20883/pielpol.2017.72.

Nikcevic, A.V., Tunkel, S.A., Nicolaides, K.H. (1998). Psychological outcomes following missed abortions and provision of follow-up care, Ultrasound in Obstetrics and Gynecology, 11 (2), 123-128. https://doi.org/ 10.1046/j.1469-0705.1998.11020123.x.

Norton, W., Furber, L. (2018). An exploration of how women in the UK perceive the provision of care received in an early pregnancy assessment unit: an interpretive phenomenological analysis, British Medical Journal Open, 8 (8), e023579. https://doi.org/ 10.1136/bmjopen-2018-023579.

Petts, R.J. (2018). Miscarriage, religious participation, and mental health, Journal for the Scientific Study of Religion, 57 (1), 109-122. https://doi.org/10.1111/jssr.12500.

Rowlands, I.J., Lee, Ch. (2010). ‘The silence was deafening’: social and health service support after miscarriage, Journal of Reproductive and Infant Psychology, 28 (3), 274-286. https://doi.org/10.1080/02646831003587346.

Radford, E.J., Hughes, M. (2015). Women's experiences of early miscarriage: implications for nursing care. Journal of Clinical Nursing, 24 (11-12), 1457-1465. https://doi.org/10.1111/jocn.12781.

Sikora, K. (2014). Reakcje kobiet po stracie ciąży oraz zachowania partnerów, Ginekologia

i Położnictwo, Medical Project, 3 (33), 40-55.

Simmons, R.K., Singh, G., Maconochie, N., Doyle, P., Green, J. (2006). Experience of miscarriage in the UK: Qualitative findings from the National Women’s Health Study, Social Science and Medicine, 63 (7), 1934-1946. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2006.04.024.

Stadnicka, S.K., Bień, A., Gdańska, P., Piechowska, J. (2016). Poronienie i ciąża obumarła w aspekcie prawa – udział położnej w opiece nad pacjentką w sytuacji utraty ciąży. Journal of Education, Health and Sport, 6 (9), 379-390. https://doi.org/10.5281/zenodo.62008.

Stankiewicz, K. (2015). Rodzina wobec śmierci dziecka. Żałoba, kryzys, wsparcie społeczne. Paedagogia Christiana, 2 (36), 239-247. https://doi.org/10.12775/PCh.2015.035.

Stratton, K., Lloyd, L. (2008). Hospital-based interventions at and following miscarriage: literature to inform a research-practice initiative, Australian and New Zealand Journal of Obstetrics and Gynecology, 48 (1), 5-11. https://doi.org/10.1111/j.1479-828X.2007.00806.x.

Szymańska, M. (2008). Postawa lekarza wobec niepowodzeń położniczych, Białystok: Trans Humana.

Szymańska, M. (2011). Postawa lekarza w sytuacji niepowodzenia położniczego – aspekt zachowaniowy, Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia, 4 (2), 101-105.

Szymona-Pawłowska, K., Steuden, S. (2009). Doświadczenie zagrożenia utraty dziecka przez kobiety w sytuacji ciąży wysokiego ryzyka, (w:) S. Steuden, K. Janowski (red.), Psychospołeczne konteksty doświadczania straty, 41-57, Lublin: Wydawnictwo KUL.

The Belmont Report. Ethical Principles and Guidelines for the Protection of Human Subjects of Research, April 18, 1979. https://www.hhs.gov/ohrp/regulations-and-policy/belmont-report/read-the-belmont-report/index.html. [dostęp: 27.03.2020].

Walentynowicz-Moryl, K. (2016). Utrata ciąży jako wyzwanie dla kobiecości – analiza doświadczeń kobiet znajdujących się w sytuacji utrudnionej prokreacji, Rocznik Lubuski, 42 (1), 339-351.

Zbiór zasad i wytycznych pt. "Dobre obyczaje w nauce". 9.05.2000. http://ichf.edu.pl/Dobre_obyczaje_w_nauce.pdf. [dostęp: 27.03.2020].

Downloads

Download data is not yet available.