Faith as an intellectual involvement according to Saint Thomas of Aquin
pdf (Język Polski)

Keywords

faith
virtue
theological virtue
intellectual virtue
act of faith

How to Cite

Irena. (2020). Faith as an intellectual involvement according to Saint Thomas of Aquin. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 44(4), 7-22. https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.457
Keywords

Abstract

Faith is a theological virtue, a divine virtue, it is a supernatural reality, not created by the natural powers of man. Theological virtues come from God, are produced by Him in the soul and have Him himself as their object (Giertych, 2012). St. Thomas claims that "faith is the efficiency of the mind which ignites in us eternal life and causes the intellect to allow what is not obvious" (STh II-II, q.4, a.1.). This approach of Thomas allows his students to recognize faith as an intellectual virtue. Throughout human history, difficulties have arisen in accepting God's Revelation and recognizing the First Truth as the highest Wisdom, Goodness and Love. Accepting "something" requires knowing beforehand. The subject of rationality of faith is still very relevant and dialogical, requiring a new reading of sources. A Christian in search of the truth, using the achievements of Saint Thomas, has reasons to consider faith as an act of reason. This article deals with the virtue of faith as both divine and intellectual. The path of faith opens the individual history of man to the autonomous action of God in his life and to his community life in the Church, because the profession of faith is both personal and communal. The dynamics of faith consists of hearing the word of God and obeying it, and this introduces man to a new rational and intellectual way of life, leading to the conscious development of virtues as gifts.

https://doi.org/10.34766/fetr.v44i4.457
pdf (Język Polski)

References

Bibliografia:

Giertych, W. (2012). Fides et actio, Warszawa: Wyd. Księży Marianów PROMIC.

Giertych, W. (2019a). Wiara a uczucia, Warszawa: Wyd. Giertych.

Giertych, W. (2019b). Wiara a wolność, Warszawa: Wyd. Giertych.

Goldberg, E. (2015). Jak umysł rośnie w siłę gdy mózg się starzeje, Warszawa: PWN.

Kamiński, S. (1981). Nauka i filozofia a mądrość, Summarium, 10 (30), 139-146.

Katechizm Kościoła Katolickiego (1994), Warszawa: Wydawnictwo Pallotinum.

Krokos, J. (2009). Racjonalność chrześcijańska, (w:) Czy rozum jest w konflikcie z wiarą, Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II.

Levering, M. (1989). Pismo Święte i Metafizyka Tomasz z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej, Toronto: Dominikańska Biblioteka Teologii.

Pesch, H.O. (1989). Christian Existence According to Thomas Aquinas, (w:) M. Levering (red.), Pismo Święte i Metafizyka Tomasz z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej, 53-98, Kraków: Dominikańska Biblioteka Teologii.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, (1982). Poznań – Warszawa: Wydawnictwo Pallotinum.

Praeambula fidei (w:) Encyklopedia PWN, za: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/praeambula-fidei;3961634.html (dostęp: 12.09.2020).

Przanowski, M. (2015). Powołanie chrześcijańskiego mędrca, (w:) M. Przanowski (red.), Święty Tomasz z Akwinu o Bogu, Studia Teologiczne, 28-51, Warszawa: Instytut Tomistyczny.

Romano, A. (2017). Wiara to akt rozumu, za: https://www.pch24.pl/romano-amerio--wiara-to-akt-rozumu-,48759,i.html, (dostęp: 12.09.2020).

Salij, J. (1982). Mądrość i głupota w refleksji św. Tomasza z Akwinu, Collectanea Theologica, 52, 4, 21-29.

Shanley, B. (2017). Tradycja Tomistyczna, t.VI, Warszawa: Instytut Tomistyczny.

Sieńkowski, M. (2019). Niewiara w rozumieniu św. Tomasza z Akwinu, Civitas et Lex, 2 (22) - za: http://www.uwm.edu.pl/elk/publikacje/wp-content/uploads/2019/07/06_Sienkowski-M.pdf , (dostęp: 12.09.2020).

Sokolowski, R.(2015). Bóg wiary i rozumu. Podstawy chrześcijańskiej teologii, Kraków: Wyd. Fundacja Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii.

Swieżawski, S. (1995). Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań: Wydawnictwo W Drodze.

Święty Tomasz z Akwinu (1960). Suma Teologiczna, Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.

Święty Tomasz z Akwinu, (1998). Kwestie dyskutowane o prawdzie (De veritate), 2 tom, Kęty: Wyd. Antyk.

Święty Tomasz z Akwinu, (2000). Traktat o cnotach, Kęty: Wyd. Antyk.

Święty Tomasz z Akwinu, (2003). Summa contra gentiles Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami innowiercami i błądzącymi, t. I, Poznań: Wydawnictwo W Drodze.

Torrel, J-P. (2003). Święty Tomasz z Akwinu Tomasz mistrz duchowy

Torrell, J-P. (2008). Tomasz z Akwinu – Człowiek i dzieło, Warszawa: Instytut Tomistyczny.

Włodek, Z. (2007). Wprowadzenie do Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami i innowiercami i błądzącymi, Poznań: Wydawnictwo W Drodze.

Zatwardnicki, S. (2017). Chalcedońska formuła „bez zmieszania i bez rozdzielenia” w świetle Międzynarodowej Komisji Teologicznej – rozprawa doktorska, Wrocław: Papieski Wydział Teologiczny, za: http://www.pwt.wroc.pl/pliki/zatwardnicki-rec-gozdz.pdf, (dostęp: 4.09.2020).

Zembrzuski, M. (2017). Donum intellectus według Bonawentury i Tomasza z Akwinu — podporządkowywanie rozumienia czy wnikanie w głębię?, Przegląd Tomistyczny, t. XXIII, 329-358.

Downloads

Download data is not yet available.