Childhood and adolescent depression - the course, treatment and impact on the family system
pdf (Język Polski)

Keywords

depression
children
adolescents
family system

How to Cite

Kolendo, N., & Wronka, H. (2021). Childhood and adolescent depression - the course, treatment and impact on the family system. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 45(1), 158-166. https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.461
Keywords

Abstract

The article focuses on the problem of depression in children and adolescents and its impact on the family system. The analysis concerns in particular the symptoms and types of depression occurring in children and adolescents and its impact on family functioning. The article also highlights the use of therapy and psychoeducation to improve the functioning of the family system. In addition, the problem of the operation of Polish child psychiatry, the impact of which is necessary to achieve treatment effects and to protect the lives of young people struggling with depression, was discussed.

https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.461
pdf (Język Polski)

References

Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, N. (2018). Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Birmaher, B., Arbelaez, C., Brent, D. (2002). Course and outcome of child and adolescent major depressive disorder, Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 11 (3), 619–637, https://doi.org/10.1016/S1056-4993(02)00011-1.

Bomba, J. (1982). Depresja dzieci i młodzieży. Analiza kliniczna, Psychiatria Polska, 1-2 (16), 25-30.

Bomba, J. (2007). Depresja młodzieńcza, (w:) I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci

i młodzieży, 363-378, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Bomba, J., Modrzewska, M. (2006). Prospektywne badanie depresji u młodzieży w fazie dorastania, Psychiatria Polska, 4, 683-693.

Bomba, J. (2009). Spojrzenie na depresję z perspektywy psychoterapii, Psychoterapia, 1 (148), 35-42.

Colom, F. (2011). Keeping therapies simple: psychoeducation in the prevention of relapse in affective disorders, The British Journal of Psychiatry, 5 (198), 338-340, doi: https://doi.org/10.1192/bjp.bp.110.090209.

Grabski, B., Mączka, G., Dudek, D. (2007). The role of psychoeducation in the complex treatment of bipolar disorder, Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 3, 35–41.

Hammen, C. (2006). Depresja, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Januszewska, E. (2020). Depresja, osamotnienie a przeżyta trauma u dzieci, (w:) E. Chodźko, K. Talarek (red.), Wyzwania i problemy społeczeństwa w XXI wieku, tom I, 97-117, Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL

Kalinowska, S., Nitsch, K. , Duda, P., Trześnikowska-Drukała, B., Samachowiec, J. (2013). Depresja u dzieci i młodzieży – obraz kliniczny, etiologia, terapia, Analles Academiae Medicae Steinenis - Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie, 1 (59), 26-32.

Kępiński, A. (2014). Melancholia, Kraków: Wydawnictwo PWN.

Kołodziejek, M. (2008). Depresja u dzieci i młodzieży: podstawy teoretyczne, psychoterapia poznawczo behawioralna, Psychoterapia, 2 (145), 15-33.

Krupa, B. (2013). Samotność – znak czasu, (w:) Z.B. Gaś (red.), Człowiek na rozdrożu. Zrozumieć, aby pomóc, 95-112, Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press.

McCauley, E., Pavlidis, K., Kendall, K. (2001). Developmental precursors of depression: the child and the social environment, (in:) I.M. Goodyer (ed.), The depressed child and adolescent, 46–78, Cambridge: Cambridge University Press.

Michalska-Leśniewicz, M., Gruszczyński, W. (2010). Czynniki psychologiczne w depresji, Psychiatria, 3 (7), 95-103.

Modrzejewska, R., Bomba, J. (2006a). Porównanie rozpowszechnienia depresji w populacji 13-letniej młodzieży krakowskich szkół średnich w latach 1984-2001, Psychiatria Polska, 3, 469-479.

Modrzejewska, R., Bomba, J. (2006b). Porównanie rozpowszechnienia depresji w populacji 10-letnich dzieci krakowskich szkół podstawowych w latach 1984 i 2001, Psychiatria Polska, 3, 1118-1128.

Modrzejewska R., Bomba J. (2010). A comparative study of adolescent depression among high school pupils in a large Polish city, Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 2, 17–22.

Przybylska, K. (2016). Depresja chorobą cywilizacyjną XXI wieku – leczenie farmakologiczne a psychoterapia, (w:) M. Maciąg, B.A. Nowak (red.), Choroby cywilizacyjne i społeczne XXI w. – przegląd i badania, 136-143, Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL

Raczkowski, A. (2017). Depresja dzieci i młodzieży – zjawisko i perspektywa pomocy, Wychowanie w rodzinie XIV, 2, 315-329, doi: https://doi.org/10.23734/wwr20172.315.329.

Rabe-Jabłońska, J. (2007). Zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży, (w:) I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, 363-378, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Radziwiłłowicz, W. (2010). Depresja u dzieci i młodzieży. Analiza systemu rodzinnego, ujęcie kliniczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ryś, M. (2020). Poczucie osamotnienia jako symptom naszych czasów (w:) Z.B. Gaś (red.), Mistrzowie psychologii wobec wyzwań współczesności, 17-51, Lublin: Wydawnictwo Innovatio Press.

Tomaszewska, H. (2012). Młodzież rówieśnicy i nowe media. Społeczne funkcje technologii komunikacyjnych w życiu nastolatków, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Segal, H. (2005). Wprowadzenie do teorii przywiązania Melanie Klein, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sęk, H. (2008). Psychologia kliniczna, tom 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Stallard, P. (2008). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań: Zysk i S-ka.

Wendołowska, A. (2017). Depresja adolescentów w świetle teorii przywiązania, Psychoterapia, 2 (181), 87-102.

Downloads

Download data is not yet available.