Co-Occurrence of Multiple Motivation Forms in Implementation of a Positive Development Programme of Interpretive Artists
pdf (Język Polski)

How to Cite

Aneta. (2018). Co-Occurrence of Multiple Motivation Forms in Implementation of a Positive Development Programme of Interpretive Artists. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 36(4), 253-272. Retrieved from https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/491
Keywords

Abstract

The author of the article discusses issues pertaining to the share of multiple forms of motivation in implementation of a positive development programme. Relying on a holistic approach to the studies on development and functioning of man it was assumed that the subjective well-being may be the measure of fulfilment of a positive development programme. In accordance with the premises of the theory of the system of needs and the concept of psycho-transgression, it was also speculated that polymotivation is typical for man's activities. Behaviour focused on well-being is dynamised by multiple types of motivation of transgressive nature, including: hubristic motivation, motivation of sense and purposefulness of life and self-efficiency motivation. What is more, the share of self-concept clarity in implementation of a typical development programme was also verified. The study results show that efficiency of undertaken activities is the measure not only of the strength of motivation, but also the consistency of knowledge about oneself. To verify the presented hypotheses, a group of interpretive artists was examined: 38 dancers (63.3%) and 22 musicians (36.7%) (N=60), hired in renowned operatic theatres in Poland. All respondents completed a Well-Being Questionnaire (WBQ), Power Motivation Scale Questionnaire (PMSQ), Generalised Efficiency Scale Questionnaire, Self-Concept Clarity Scale Questionnaire and Multi-Dimensional Life Stances Questionnaire (MLSQ). The received results show that the share of individual types of motivation of transgressive nature and the self-concept clarity differs on the account of the nature of the examined well-being.

pdf (Język Polski)

References

Amabile T.M., Hill, K. G., Hennessey, B. A., Tighe, E. M. al. (1994). The Work preference Inventory: Assessing intrinsic and extrinsic motivational orientations. Journal of Personality and Social Psychology, 66, s. 950-967.

Appelt, K., Wojciechowska, J. (2002). Zadania i role społeczne w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Bandura, A. (2008). Reconstrual of “free will” from the agentic perspective of social cognitive theory, (w:) Are we free? Psychology and free will, red. John Baer, Jeames Kaufman i Roy Baumeister, 86-127. Oxford: Oxford University Press.

Bartnicka-Michalska, A. (2015). Wizerunek artysty interpretującego: między sprawnością a zaburzeniem. Perspektywa psychologiczna. Albo albo. Problemy psychologii i kultury, 1, s. 105-115.

Bartnicka-Michalska, A. (2017). Struktura motywacji artystów interpretujących. Seminare t. 38, 3, s. 143-156.

Bille, T., Bryld, C., Fjællegaard, B., Frey, B., Steiner, L. (2013). Happiness in the arts_International evidence on artists’ job satisfaction. Economics Letters, 121, 1, s. 15-18.

Campbell, J. D., P. D., Heine, S. J., Katz, I. M., Lavallee, L. F., Lehman, D. R. (1996). Measurement, Personality Correlates, and Cultural Boundaries. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1, s. 141-156.

Cieślińska, J. (2013). Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry kierowniczej placówek oświatowych. Studia Edukacyjne, 27, 95-112.

Czapiński J. (1992), Psychologia szczęścia: Przegląd badań i zarys teorii cebulowej. Poznań: Oficyna Wydawnicza Academos.

Czapiński, J. (2012). Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: „dół góra” i „góra-dół”, (w:) J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Diener, E., Biswas-Diener, R. (2010). Szczęście. Odkrycie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa.

Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia. Warszawa: Rebis.

Florida, R. (2004). The rise of creative class. New York: Basic Book.

Frankl, V. E. (1984). Homo Patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Goodwin, F. K, Jamison, K. R. (2007). Manic-Depressive Illness: Bipolar Disorders and Recurrent Depression, 2nd Edition. University Press Oxford.

Gurba, E. (2011). Wczesna dorosłość, (w:) J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 287-311). Warszawa: PWN.

Huflejt-Łukasik, M. (2010). Ja i procesy samoregulacji: różnice między zdrowiem a zaburzeniami psychicznymi. Warszawa: Scholar.

Huflejt-Łukasik, M., Bąk, W., Styła, R., Klajs (2015). Zmiany w Ja w toku psychoterapii. Roczniki Psychologiczne, 18 (3), 433-448.

Juczyński, Z. (2009). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.

Karwowski, M. (2014). Creative mindsets: Measurement, correlates, consequences. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(1), 62-70.

Keyes C.L.M., Waterman, M.B. (2003), Dimensions of well-being and mental health in adulthood, (w:) M. Bornstein, L. Davidson, C.L.M. Keyes and K.A. Moore (red.), Well being: Positive development across the life course, 477–497. London: Lawrence Erlbaum Associaty.

Klamut, R. (2010). Kwestionariusz Postaw Życiowych KPŻ. Podręcznik do polskiej adaptacji kwestionariusza Life Attitude Profile- Revised (LAP-R) Gary'ego T.Rekera. Pracownia Testów Psychologicznych.

Kocowski, T. (1991). Szkice z teorii twórczości i motywacji. Instytut Psychologii. Kraków: SAWW.

Kogan, N. (2002). Careera in the Performing Art: A Psychological Perspective. Creativity Research Journal, 14, 1, s. 1-16.

Kozielecki, J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”

Kozielecki, J. (2009) (red.). Nowe idee w psychologii. Psychologia XXI wieku. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kuś. G. (2016). Specyfika zarządzania kadrą wysoko wykwalifikowaną w organizacjach nastawionych na rozwój. Zeszyty Naukowe Uczelni Warszawskiej im. Marii Skłodowskiej-Curie, 3, 53, s. 225-257.

Kwiatek, P., Wilczewska, K. (2015). Czym jest, a czym nie jest psychologia pozytywna? Poszukiwanie paradygmatu. Seminare, 4, s. 135-145.

Majewska, J. (2013) (red.). Świadomość ruchu. teksty o tańcu współczesnym. Kraków: Korporacja HA!ART.

Markus, H., Wurf, E. (1987). The dynamic self-concept: A social psychological perspective. Annual Review of Psychology, 38, 299-337.

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Obuchowski, K. (1985). Adaptacja twórcza. Warszawa: KiW.

Oleś, P.K., Batory, A. (red.) (2008). Tożsamość i jej przemiany a kultura. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Oleś, P. (2012). Dialogowe funkcje Ja - implikacje dla zdrowia. Chowanna Tom specjalny, 47-65.

Piechota, A., Tokarz, A. (2014). Zastosowanie analizy konstytucji znaczenia (MCA) w badaniu motywacji do twórczości artystycznej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(1), 158-185.

Pilarska, A. (2012). Ja i tożsamość a dobrostan psychiczny. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Reykowski, J. (1986). Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość (Prosocial Motivation, Prosocial Attitudes and Personality), Warszawa: PWN.

Scholar, A., Miele, D. (2016). The role of metamotivation in creting task-motivation fit Motivation Science, 3, s. 171-197.

Schmidt, L.C., Frieze, I.H. (1997). A mediational model of power, affiliation and achievement motives and product Involvement. Journal of Business and Psychology. 11, 4, s. 425-446.

Soińska, L. (2002). Samoocena a realizacja celów życiowych w okresie dorosłości, (w:) Zagadnienia i role społeczne w okresie dorosłości, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Sotwin, W.(2010). Wola czyli dynamika umysłu. Warszawa: Wydawnictwo SWPS.

Strus, W. (2006). Poziom dojrzałości emocjonalnej a zachowania moralne. Studia Psychologica nr 6, s. 149-170.

Ślaski, S. (2017). Transgresja twórcza a style zachowania i przywiązania u studentów. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2, 30, s. 65-83.

Thomson, P., Jaque, V. (2012). Dissociation and the Adult Attachment Interview in artists and performing artists. Attachment & Human Development, Vol. 14, No. 2, 145–160.

Thomson, P., Jaque, V. (2015). Posttraumatic, stress disorder and psychopathology in dancers and athletes. Medical Problems of Performing Artists, 38(1), 32-39.

Thomson, P., Jaque, S. V. (2017). Creativity and the Performing Artist. 1st Edition. Behind the Mask. Academic Press.

Tokarz, A. (1998). Motywacja hubrystyczna i poznawcza jako dominanty systemu motywacji do pracy naukowej. Przegląd Psychologiczny 41, 1/2, s. 121 - 134.

Tokarz, A. (2005). O motywacji hubrystycznej. Kolokwia Psychologiczne 15, s. 197-215.

Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Waterman., A. (2005). When Effort Is Enjoyed: Two Studies of Intrinsic Motivation for Personally Salient Activities. Motivation and Emotion, 29, s. 165-188.

Wojciechowska, L. (2005). Teoria dobrostanu w badaniach rozwojowych nad rodziną: dobrostan w stadium pustego gniazda. Psychologia Rozwojowa, 10, 4, s. 35-45.

Wojciechowska, L. (2008). Syndrom pustego gniazda: Dobrostan matek usamodzielniających się dzieci. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN

Wojciechowska, L. (2016). Przyjaźń a subiektywny dobrostan psychiczny adolescentów. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, 1, s. 75-90.

Downloads

Download data is not yet available.