The SUPER-Z (Scheme for Ulterior Processing and Emotive Regulation of Zest) model – on the conflict between pleasure and gratification in personal development. A proposal for a new theoretical model
PDF (Język Polski)

Keywords

Uzależnienie behawioralne
edukacja seksualna
rozwój poznawczy
hierarchia potrzeb

How to Cite

Pietrachowicz, M. (2019). The SUPER-Z (Scheme for Ulterior Processing and Emotive Regulation of Zest) model – on the conflict between pleasure and gratification in personal development. A proposal for a new theoretical model. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 37(1), 334-367. https://doi.org/10.34766/fetr.v1i37.55
Keywords

Abstract

The present work introduces a new model, aimed at description and graphical display of motivation-emotive processes which regulate one's behaviour. It concentrates on the ulterior processes which take place between the two observables: adversity (situation, opportunity) and the outgoing consequence (behavioural and/or emotive response). The author hopes that it may prove beneficial to counseling and psychotherapy clients. Apart from its compact and educational form, or its qualitative dimension, it also has a quantitative dimension, which encompasses a simple operation allowing for calculation and prediction of one's behaviour and thus helping in an assessment of a given response when decision-making is considered. Author's intention was to develop a proper tool to describe and research the reality of mutually exclusive processes of pursuing physiological pleasure and cognitive satisfaction (gratification) with regard to the cognitive development of schoolchildren. It also explores the danger of behavioural addiction, as a result of immersing oneself in addictive activities of autoerotism and entertainment. It is crucial not only for the well-being of an individual, but also has a wider, social scope.

https://doi.org/10.34766/fetr.v1i37.55
PDF (Język Polski)

References

APA (2013). DSM-5. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth ed.. American Psychiatric Association.

Bader M. (2010). Męska Seksualność. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.

Bandura A. (1999). A social cognitive theory of personality, (w:) Handbook of personality, L. Pervin, O. John (red.), (s. 154-196). New York: Guilford Publications.

Beaton C. (2015). Psychology Today. Materiał: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-gen-y-guide/201510/why-millennials-are-failing-shack

Bishop G.D. (2000). Psychologia zdrowia, rozdział 11. Wrocław: Wyd. Astrum.

Bocheński J.I.M. (2008). Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów. Wyd. Antyk.

Brambor M. (2004). Budowanie programów nauczania: Integracja języka angielskiego i kultury europejskiej, praca dyplomowa. Studium dla nauczycieli języka angielskiego, Poznań: UAM.

British Medical Journal (16.10.1976). Koluchova's twins. London.

Cervone D. (2004). The architecture of personality. Psychological Review, 111, 183-204.

Childe V.G. (1936). Man Makes Himself. New York, Oxford University Press.

Chodkiewicz J., Gruszczyńska E. (2018). Maladaptive Schemas Among People Addicted to Alcohol: Heterogeneity but not Specificity?. Alcohol and Alcoholism, 53(6).

Curry A. (2008). Gobekli Tepe: The World’s First Temple?. Smithsonian Magazine.

de Loyola I. (1526). Ćwiczenia duchowe. Artykuł 23 ( Fundament ).

de Mello A. (2015). Przebudzenie. Poznań: Zysk i s-ka.

de Mello A. (wyd. 2009). Wezwanie do miłości. Poznań: Zysk i s-ka.

Dudek B., Koniarek J., Szymczak W. (2007). Stres związany z pracą a teoria zachowania zasobów Stevana Hobfolla. Medycyna Pracy, 58(4), 317-325.

Ebbinghaus H. (1885). Über das Gedchtnis. Untersuchungen zur experimentellen Psychologie. Leipzig: Duncker & Humblot. Ed. ang.: (1913). Memory. A Contribution to Experimental Psychology. Teachers College, New York: Columbia University (Reprint 1999. Bristol: Thoemmes Press).

Eldredge J. (2010). Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy. Poznań: W Drodze.

Elliot A.J., Covington M.V. (2001). Educational Psychology Review, 13, 73.

Ellis A. (1956). Rational Psychotherapy. Chicago: APA Press.

Ellis A., MacLaren C. (2011). Terapia racjonalno-emotywna. Podręcznik. Gliwice: Helion.

Erikson E.H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Rebis.

Freud S. (1929). Kultura jako źródło cierpień. Wydawnictwo Aletheia.

Greenwald A.G., Farnham S.D. (2000). Using the Implicit Association Test to Measure Self-esteem and Self-concept. Journal of Personality and Social Psychology, 79/6, 1022-1038.

Grela-Parandyk M. (2015). Terapeutka uzależnień, związana z Kliniką Psychiatryczną Szpitala Uniwersytetu Warszawskiego na Bródnie. Informacja prywatna.

Gruszczyńska E. (2007). Susan Folkman rozszerzenie klasycznego modelu stresu i radzenia sobie: o roli i znaczeniu emocji pozytywnych. Studia Psychologica, 7, 285-297.

Grzesiuk L. (red.) (2016). Psychoterapia: podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia – Wydawnictwo Psychologii i Kultury, s. 248.

Hegedus A.M., Alterman A.I., Tarter R.E. (1984). Learning Achievement in Sons of Alcoholics. Wiley Online Library, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1530-0277.1984.tb05522.x

Heszen-Niejodek I., Gruszczyńska E. (2004). Wymiar duchowy człowieka, jego znaczenie w psychologii zdrowia i jego pomiar. Przegląd Psychologiczny, 47(1), 15-31.

Higgins, E.T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review, 94, 319-340.

Horkheimer M. (1967). Zur Kritik der instrumentellen Vernunft: aus d. Vorträgen u. Aufzeichn. seit Kriegsendem. Frankfurt am Main.

http://historiasztuki.com.pl/strony/020-00-01b-ANTYKULTURA-TOLERANCJA.html

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,22967897,legalnych-aborcji-w-polsce-jest-wiecej-i-to-wcale-nie-z-tego.html

https://doi.org/10.1023/A:1009009018235

https://www.pbs.org/wgbh/nova/transcripts/2112gchild.html

https://www.piens.pl/wp-content/uploads/2018/04/manifest-komunistyczny.pdf

Jellinek E.M. (1952). Phases of alcohol addiction. Quarterly Journal of Studies on Alcohol, 13(4), 673–684.

Jezierski K. (2010). Zagadnienie tożsamości w ujęciach Dana P. McAdamsa i Erika H. Eriksona. Psychologia Rozwojowa, 15(4), 93-102.

Karoń K. (2018). Historia antykultury. Warszawa: Nakład własny autora.

Kofta M., Doliński D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości, (w:) Psychologia. Podręcznik akademicki, J. Strelau (red.), t. 3, s. 561-600, Gdańsk: GWP.

Kohlberg L. (1981). Essays on Moral Development. T. I. The Philosophy of Moral Development: Moral Stages and Idea of Justice. New York: Harper and Row.

Korczak J. (1996). Spowiedź motyla, (w:) Sława. Opowiadania (1898-1914), 113-181, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latona.

Kozielecki J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna. Warszawa: PWN.

Kruszelnicki W. (2016). Neomarksizm jako fundament radykalnej teorii edukacji. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja 19(173), 8-30.

Kuczyński T. (2018). Ateizm Błędem Poznawczym. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.

Lazarus R., Folkman S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer.

Lenneberg, E.H. (1967). Biological foundations of language. New York: Wiley.

Leon XIII (1891). Encyklika papieska Rerum Novarum.

Lipka A. (2013). Pracoholizm w ujęciu ekonomii behawioralnej i tradycyjnej. The Central European Journal of Social Sciences and Humanities, 148, 9-28.

Marciniak M., Przybyszewska D. (2017). Gry sieciowe a rozwój kompetencji społecznych młodzieży. Świat Małego Dziecka, Poznań: UAM.

Marcuse H. (1955). Eros i cywilizacja. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Marcuse H. (1964). Człowiek jednowymiarowy. Warszawa: PWN.

Maslow A.H. (1971). The Farther Reaches of Human Nature. New York: Viking. (1973) England: Penguin Books.

Mellibruda J. (1997). Psychologiczne koncepcje mechanizmów uzależnienia. Materiał: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/675-psychologiczna-koncepcja-mechanizmow-uzaleznienia.html

Mischel W., Shoda Y. (1995). A cognitive-affective system theory of personality: Reconceptualizing situations, dispositions, dynamics, and invariance in personality structure. Psychological Review 102/2, 246-268.

Mischel W., Shoda Y. (2008). Toward a unified theory of personality: Integrating dispositions and processing dynamics within the cognitive-affective processing system, (w:) Handbook of personality, O.P. John, R. Robins, L.A. Pervin (red.), s. 208-241. New York: Guilford Press.

Nęcka E. (2000). Pobudzenie intelektu. Zarys formalnej teorii inteligencji. Kraków: Universitas.

Nęcka E. (2002). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Oatley K., Jenkins J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Padesky Ch.A., Greenberger D. (wyd. drugie 2018). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wyd. UJ.

Parsons T. (1959). The School Class as a Social System: Some of Its Functions in American Society. Harvard Educational Review, 29(4).

PBS.org (4.03.1997). Secret of the Wild Child, program telewizyjny. Transkrypcja:

Pervin L.A. red. (2015). Goal Concepts in Personality and Social Psychology. London & New York: Psychology Press.

Peterson Ch., Seligman M.E.P. (2004). Character Strengths and Virtues. A handbook and classification, Oxford Universtity Press.

Piaget J. (1966a). Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa: PWN.

Piaget J. (1966b). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.

Pietrachowicz M. (2019). Emocjonalni szantażyści. Artykuł w miesięczniku O Czym Lekarze Ci Nie Powiedzą 3(51).

Sansone C., Harackiewicz J.M., red. nauk. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivation. The Search for Optimal Motivation and Performance. San Diego/London: Academic Press.

Seligman M.E.P. (2005). Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań: Media Rodzina.

Sikora R. (2014). Zachowania seksualne młodzieży i młodych dorosłych – przegląd badań. . Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 4(20), 296-307.

Sikora R., Greszta E. (2014). Strategie radzenia sobie ze stresem a występowanie symptomów depresyjnych u młodzieży w wieku 13–16 lat. Psychologia Rozwojowa (19).

Sitkowska S. (2000). Poradnia Przystań Psychologiczna, Warszawa. Informacja prywatna.

Smith C.A., Lazarus R.S. (1990), (w:) Pervin L.A. (red.). Handbook of Personality: Theory and Research, rozdział 23. New York: Guilford.

Sochocka K., van Laere K. (2016). Jak chronić dziecko przed nałogowymi zachowaniami?. Warszawa: Fundacja Poza Schematami.

Stemplewska-Żakowicz K., Zalewski B., Suszek H., Fira-Krempa E., Kobylińska D. (2009). Relacyjnie ustrukturalizowany umysł. Model teoretyczny. Przegląd Psychologiczny, 52/1.

Strelau J. (1969). Temperament i typ układu nerwowego (2. wyd. 1974). Warszawa: PWN.

Strelau J. (red.) (2004). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Psychologia ogólna, Gdańsk: GWP.

Strzałecki A. (2001). Czas psychologiczny a prawdopodobieństwo subiektywne osiągania celów życiowych, Studia Psychologica 2, 35-49.

Williams M., Penman D. (2014). Mindfulness. Trening uważności. Warszawa: Wyd. Samo Sedno.

Wojciszke B. (2009). Psychologia miłości (nowe wyd. 2014). Gdańsk: GWP.

Wojciszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP.

Wright T.P. (1936). Factors Affecting the Cost of Airplanes, Journal of Aeronautical Sciences, 3(4), 122–128.

Wysocka E., Ostafińska-Molik B. (2015). Zaburzenia przystosowania młodzieży a style wychowania w rodzinie. Pedagogika Społeczna, 4(58); 55-79.

Zaborowski Z. (1986). Psychospołeczne problemy sprawiedliwości i równości. Warszawa: PWN.

Zimmerman B.J., Bandura A., Martinez-Pons M. (1992). Self-Motivation for Academic Attainment: The Role of Self-Efficacy Beliefs and Personal Goal Setting. American Educational Research Journal, materiał: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0002831202900366

Downloads

Download data is not yet available.