Relation to the future of the becoming independent pupils coming from the unrelated foster families
pdf (Język Polski)

How to Cite

Koprowicz, A., & Krzemińska, K. (2018). Relation to the future of the becoming independent pupils coming from the unrelated foster families. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 34(2), 394-410. Retrieved from https://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/564
Keywords

Abstract

Entering into an adult, independent life is a difficult time for young people, associated with the future anxiety. The process of self-empowerment is especially difficult for people who grow outside the biological family and are not supported by their relatives. The article presents case studies of three people growing up in unrelated foster care, entering the process of becoming independent. This research indicates the multiplicity of fears that these young people are struggling with, but also their hopes and determination in pursuing their goals.

pdf (Język Polski)

References

Andrzejewski M. (1999), Prawna ochrona rodziny, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne.
Boyd J.,Zimbardo P. (2013), Paradoks czasu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dziwańska K. (2007), Cele, plany życiowe młodzieży a rozwój perspektywy przyszłościowej. Wyniki Badań, Psychologia Rozwojowa, 12, 4, s. 75-84.
Gołuch D.(2001), Poziom lęku i nadzieje na sukces a style radzenia sobie ze stresem
u maturzystów, Studia Psychologica UKSW, 11(1), s.33-50.
Mądrzycki T. (2002), Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Najwyższa Izba Kontroli (2014). Pomoc w usamodzielnieniu się pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej. https://www.nik.gov.pl/plik/id,7849,vp,9839.pdf. Pozyskano 12.02.2018r., godz. 15.52.
Nosal C., Bajcar B.(2004), Czas psychologiczny: wymiary, struktura, konsekwencje, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Okoń W.(2001), Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Próchniak P. (2006), Skala stosunku do przyszłości „metafory przyszłości”, Edukacja. Studia, Badania, Innowacje, 4 (96), s. 39-44.
Raport (2014), Uwarunkowanie procesu usamodzielnienia wychowanków instytucjonalnej pieczy zastępczej w województwie łódzkim. Raport z badania, Łódź: Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi.
Ruszkowska M. (2013), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo- wychowawcze, Warszawa: Wydawnictwo Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Susułowska M. (1985), Treść lęków w przebiegu życia ludzkiego a lęki patologiczne, Przegląd Psychologiczny,4, s. 1065-1085.
Szczepaniak A. (2008), Lęk i nadzieja dotycząca przyszłości dziecka w wypowiedziach rodziców osób niepełnosprawnych intelektualnie, Edukacja. Studia, Badania, Innowacje, 4(96) s. 102-108.
Trempała J. (2011), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Zakrzewski J. (1991), Zadania rozwojowe w okresie dorastania, Psychologia Wychowawcza, 34, 5, s. 385-391.
Zaleski Z. (1991), Psychologia zachowań celowych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zaleski Z. (1994), Psychology of future orientation, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Akty prawne:
Kodeks rodzinny i opiekuńczy z dnia 25 czerwca 1964 r. z późn. zm. (Dz.U. 2017, poz. 682).
Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 18 października 2004r. w sprawie rodzin zastępczych (Dz.U. 2004, nr 233, poz. 2344).
Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 24 października 2007r., zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie (Dz.U. 2007, nr 208, poz. 1507).
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej z późn. zm.(Dz.U. 2004, nr 64, poz. 593).
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887).

Downloads

Download data is not yet available.