Role and value dialogue in the educational action of polish museums
PDF (Język Polski)

Keywords

museum education
communication
museology
participation in museum education

How to Cite

Otmianowska, M. (2019). Role and value dialogue in the educational action of polish museums. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 38(2), 160-169. https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.73
Keywords

Abstract

Researches allows to presume that museum education, despite its important sociological value, has not been fully elaborated. The article is an attempt to show the communication potential of museums in Poland through their educational activities. By describing aspects of educators work and the requirements set before them, the author tries to point to possible communication channels and their connection to the daily educational offer of museums. In the following, he discusses the issues of responsibility resulting from building a dialogue between the museum as an institution and museum as a team of employees, and the recipients by putting forward the thesis about the social responsibility of museum education. Based on the paradigm of symbolic interactionism, the author tries to show the communication potential of museum education serving to build relations and develop museum institutions. She also shows the need to conduct regular research supporting audience development. Emphasizing the importance of participation in contemporary museology, she lists numerous possibilities that the museum has open to dialogue. In conclusion, she indicates the need for further research based on the analysis of documents defining the development and communication strategies of the institution's data, as well as on direct interviews with the creators and recipients of the educational offer.
https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.73
PDF (Język Polski)

References

Czerwińska, A., Sztyma, T. (red.), (2018), W Polsce króla Maciusia, Warszawa: Muzeum Historii Żydów Polskich Polin.

Folga-Januszewska, D. (2015), Muzeum: fenomeny i problemy, Kraków: TAiWPN Universitas.

Folga-Januszewska, D. (2019), Muzea i narracja: długa historia opowieści (w:) Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, P. Kowal, K. Wolska-Pabian (red.), (s. 13-29), Warszawa-Kraków: TAiWPN Universitas.

Grzonkowska, J. (red.), (2015), ABC edukacji w muzeum : muzea sztuki współczesnej, rezydencjonalne, wielooddziałowe i interdyscyplinarne, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Hałas, E. (2006), Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Karczewski, L., (2015), Sztuka czy zupa. Społeczna odpowiedzialność edukacji muzealnej, Muzealnictwo, 56, s. 156-168.

Kiełczewska, A. oprac. (2016), W Muzeum wszystko wolno: nasza książka, Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie.

Kowal, P., Wolska-Pabian, K. (red.), (2019), Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, Warszawa-Kraków: TAiWPN Universitas.

Kwiatkowski, P.T., Nessel-Łukasik, B., (2018), ABC Badania publiczności w muzeum, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Matassa, F., (2014), Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek, archiwów, Kraków: TAiWPN Universitas.

Maternicki, J. (2003), Aktywno-refleksyjny model kształcenia historycznego, (w:) Historia. Społeczeństwo. Wychowanie, J. Maternicki, M. Hoszowska, P. Sierżęga (red.), (s. 27-40), Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nadolska-Styczyńska, A. (2016), Nie tylko lekcje i oprowadzanie. Kilka uwag o polskiej edukacji muzealnej i sposobach jej badania, Journal of Urban Ethnology, 14, 95-111.

Nessel-Łukasik, B. (2019), Teoria a praktyka. Badania jako narzędzie rozwoju publiczności w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzealnictwo, 60, s. 149-155.

Pater, R. (2017), Edukacja muzealna – wychowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze, Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 7, s. 74-92.

Schep, M., Kintz, P. (eds.), with contributions N. Bijvoets, C. van Boxtel, H. van Gessel, F. Jorna, M.-T. van de Kamp, M.-J. van Schaik, (2017) Guiding is a profession. The museum guide in art and history museums, (18–25), Rijksmuseum Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam, Van Gogh Museum, University of Amsterdam; https://www.lkca.nl/primair-onderwijs/praktijkverhalen/guiding-is-a-profession [dostęp: 5.04.2018].

Simon, N. (2010), The Participatory Museum, Santa Cruz: http://www.participatorymuseum.org/read/> (dostęp: 5.04.2018).

Strategia rozwoju muzealnictwa. Raport. Założenia programowe (2012), Warszawa. http://old.nimoz.pl/pl/dzialalnosc/prace-programowe-1/strategia-rozwoju-muzealnictwa/?hi_contrast=yes (dostęp: 15.02.2019).

Szeląg, M. (2012), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Szeląg, M. (red.), (2014), Raport o stanie edukacji muzealne. Suplement. Część 1, Kraków: TAiWPN Universitas.

Szeląg, M. (red.), (2014), Raport o stanie edukacji muzealne. Suplement. Część 2, Kraków: TAiWPN Universitas.

Szostakowska, M., Pogoda, I., (2016), Ewaluacja projektu „W Muzeum wszystko wolno”. Raport, http://www.mnw.art.pl/gfx/muzeumnarodowe/userfiles/_public/ewaluacja_projektu_w_muzeum_wszystko_wolno_raport.pdf, (dostęp: 15.04.2019).

Ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o muzeach, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20071360956 (dostęp z dnia 15.04.2019).

Downloads

Download data is not yet available.