Rola i wartość dialogu w edukacyjnej działalności polskich muzeów
PDF

Słowa kluczowe

edukacja muzealna
komunikacja
muzeologia
uczestnictwo w edukacji muzealnej

Jak cytować

Otmianowska, M. (2019). Rola i wartość dialogu w edukacyjnej działalności polskich muzeów. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 38(2), 160-169. https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.73
Język / Language
Słowa kluczowe

Abstrakt

Stan badań pozwala domniemywać, że edukacja muzealna, mimo swojej istotnej społecznej roli nie została w pełni opracowana. Artykuł jest próbą ukazania komunikacyjnego potencjału muzeów w Polsce poprzez ich działania edukacyjne. Autorka opisując charakter pracy edukatorów oraz stawiane przed nimi wymagania stara się wskazać na możliwe kanały komunikacyjne oraz ich powiązanie z codzienną oferta edukacyjną muzeów. W dalszej części porusza kwestie odpowiedzialności wynikającej z budowania dialogu pomiędzy muzeum jako instytucją i muzeum jako zespołem pracowników a odbiorcami, stawiając tezę o społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej. W oparciu o paradygmat interakcjonizmu symbolicznego, autorka stara się ukazać potencjał komunikacyjny edukacji muzealnej służący do budowania relacji i rozwoju instytucji muzeów. Zwraca także uwagę na konieczność prowadzenia regularnych badań wspierających audience development. Podkreślając znaczenie partycypacji we współczesnym muzealnictwie wylicza liczne możliwości, które stoją przed muzeum otwartym na dialog. Konkludując wskazuje na potrzebę dalszych badań opierających się na analizach dokumentów określających strategie rozwoju oraz komunikacji danych instytucji, a także na bezpośrednich wywiadach z twórcami i odbiorcami oferty edukacyjnej.
https://doi.org/10.34766/fetr.v2i38.73
PDF

Bibliografia

Czerwińska, A., Sztyma, T. (red.), (2018), W Polsce króla Maciusia, Warszawa: Muzeum Historii Żydów Polskich Polin.

Folga-Januszewska, D. (2015), Muzeum: fenomeny i problemy, Kraków: TAiWPN Universitas.

Folga-Januszewska, D. (2019), Muzea i narracja: długa historia opowieści (w:) Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, P. Kowal, K. Wolska-Pabian (red.), (s. 13-29), Warszawa-Kraków: TAiWPN Universitas.

Grzonkowska, J. (red.), (2015), ABC edukacji w muzeum : muzea sztuki współczesnej, rezydencjonalne, wielooddziałowe i interdyscyplinarne, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Hałas, E. (2006), Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Karczewski, L., (2015), Sztuka czy zupa. Społeczna odpowiedzialność edukacji muzealnej, Muzealnictwo, 56, s. 156-168.

Kiełczewska, A. oprac. (2016), W Muzeum wszystko wolno: nasza książka, Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie.

Kowal, P., Wolska-Pabian, K. (red.), (2019), Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, Warszawa-Kraków: TAiWPN Universitas.

Kwiatkowski, P.T., Nessel-Łukasik, B., (2018), ABC Badania publiczności w muzeum, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Matassa, F., (2014), Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek, archiwów, Kraków: TAiWPN Universitas.

Maternicki, J. (2003), Aktywno-refleksyjny model kształcenia historycznego, (w:) Historia. Społeczeństwo. Wychowanie, J. Maternicki, M. Hoszowska, P. Sierżęga (red.), (s. 27-40), Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nadolska-Styczyńska, A. (2016), Nie tylko lekcje i oprowadzanie. Kilka uwag o polskiej edukacji muzealnej i sposobach jej badania, Journal of Urban Ethnology, 14, 95-111.

Nessel-Łukasik, B. (2019), Teoria a praktyka. Badania jako narzędzie rozwoju publiczności w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzealnictwo, 60, s. 149-155.

Pater, R. (2017), Edukacja muzealna – wychowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze, Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 7, s. 74-92.

Schep, M., Kintz, P. (eds.), with contributions N. Bijvoets, C. van Boxtel, H. van Gessel, F. Jorna, M.-T. van de Kamp, M.-J. van Schaik, (2017) Guiding is a profession. The museum guide in art and history museums, (18–25), Rijksmuseum Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam, Van Gogh Museum, University of Amsterdam; https://www.lkca.nl/primair-onderwijs/praktijkverhalen/guiding-is-a-profession [dostęp: 5.04.2018].

Simon, N. (2010), The Participatory Museum, Santa Cruz: http://www.participatorymuseum.org/read/> (dostęp: 5.04.2018).

Strategia rozwoju muzealnictwa. Raport. Założenia programowe (2012), Warszawa. http://old.nimoz.pl/pl/dzialalnosc/prace-programowe-1/strategia-rozwoju-muzealnictwa/?hi_contrast=yes (dostęp: 15.02.2019).

Szeląg, M. (2012), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Szeląg, M. (red.), (2014), Raport o stanie edukacji muzealne. Suplement. Część 1, Kraków: TAiWPN Universitas.

Szeląg, M. (red.), (2014), Raport o stanie edukacji muzealne. Suplement. Część 2, Kraków: TAiWPN Universitas.

Szostakowska, M., Pogoda, I., (2016), Ewaluacja projektu „W Muzeum wszystko wolno”. Raport, http://www.mnw.art.pl/gfx/muzeumnarodowe/userfiles/_public/ewaluacja_projektu_w_muzeum_wszystko_wolno_raport.pdf, (dostęp: 15.04.2019).

Ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o muzeach, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20071360956 (dostęp z dnia 15.04.2019).

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##