Social environment of families of talented children
pdf (Język Polski)

Keywords

talented children
talent potantial
parents' supporting activites

How to Cite

Stańczak, M. (2021). Social environment of families of talented children. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 45(1), 92-103. https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.709
Keywords

Abstract

Accompanying a child through the development of his or her talent potential - from the initial level to excellence - is a major challenge for the family, which undertakes a variety of stimulating and supportive activities at different stages of the transformation of their daughter’s or son’s abilities. A factor that helps parents to cope with this task is the presence of other people. The article discusses the social environment of families raising talented children, which, to varying extents and degrees, participates in the daily struggles of parents constructing their children’s developmental paths.

https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.709
pdf (Język Polski)

References

AAgrosino, M. (2020). Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: PWN.

Cierpka, A. (2013). Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych, Warszawa: Eneteia.

Davidson, J.E. (2012). Is giftedness truly a gift?, Gifted Education International, 3 (28), 252-266, doi: http://dx.doi.org/10.1177/0261429411435051.

Flick, U. (2011). Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: PWN.

Freeman, J. (2013). The long-term effects of families and educational provision on gifted children, Educational and Child Psychology, 2 (30), 7-17, https://www.joanfreeman.com/pdf/ArticleECPJournalMay2013.pdf (dostęp: 8.01.2021).

Gwiazdowska-Stańczak, S., Sękowski, A.E. (2018). Rodzina uczniów zdolnych, Warszawa: Difin.

Kaźmierska, K. (red.) (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Kędzierska, H. (2012), Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskursu, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Limont, W. (2012). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk: GWP.

Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Mendecka, G. (2019). Doświadczenia rodzinne jako czynnik rozwoju wybitnych twórców,Warszawa: Difin.

Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, Przegląd Socjologii Jakościowej, 3, 30-51, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume39/PSJ_13_3.pdf (dostęp: 10.12.20201).

Sęk, H., Cieślak, R. (2011). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne, (w:) H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, 11-28, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Silverman, L.K. (2013). Giftedness 101, New York: Springer.

Stańczak, M. (2019). Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Worrell, F.C. (2011). Rethinking Giftedness and Gifted Education: A Proposed Direction Forward Based on Psychological Science, Psychological Science in the Public Interest, 1 (12), 3–54, doi: http://dx.doi.org/10.1177/1529100611418056.

Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Worrell, F.C. (2015). Od tradycyjnych perspektyw na temat zdolności do psychologii rozwoju talentu: zmiana oparta na wiedzy psychologicznej, Psychologia Wychowawcza, 8, 20-30, doi: http://dx.doi.org/10.5604/00332860.1178580.

Witte, A.L., Kiewra, K.A., Kasson, S.C., Perry, K.R. (2015). Parenting Talent: A Qualitative Investigation of the Roles Parents Play in Talent Development, Roeper Review, 2 (37), 84-96, doi: http://dx.doi.org/10.1080/02783193.2015.1008091.

Worrell, F.C., Subotnik, R.F., Olszewski-Kubilius, P., Dixson, D.D. (2019). Gifted Students, Annual Review of Psychology, vol. 70, 551-576, doi: http://dx.doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102846.

Żmijski, J. (2013). Sieć jako fenomen społeczny naszych czasów, (w:) D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, 29-45, Warszawa: Wolters Kluwer.

Downloads

Download data is not yet available.