Abstrakt
Doświadczenie przemocy w rodzinie przez dziecko można rozpatrywać w kategoriach traumy interpersonalnej, gdyż doznaje ono krzywdzenia ze strony osoby mu znanej i bliskiej. Z drugiej strony przemoc domowa wiąże się z silnym, przewlekłym stresem, który w perspektywie długoterminowej może wywrzeć dewastacyjny wpływ na fizyczne i psychiczne zdrowie dziecka. Celem niniejszej pracy poglądowej jest przedstawienie problemu przemocy w rodzinie wobec dziecka ze wskazaniem nowoczesnych metod psychoterapii poznawczo-behawioralnej o dużej skuteczności leczenia traumy psychicznej. Artykuł składa się z dwóch części: pierwszej, zawierającej charakterystykę i skalę zjawiska przemocy w rodzinie wobec dziecka, jej uwarunkowania oraz następstwa, i drugiej, obejmującej przegląd skutecznych strategii CBT w leczeniu zaburzeń potraumatycznych. Tematyka pierwszej części artykułu w zakresie uwarunkowań nawiązuje do teoretycznych modeli przyczyn przemocy, w szczególności Ogólnego Modelu Agresji, teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury oraz teorii międzypokoleniowej transmisji przemocy. W ramach charakterystyki następstw przemocy domowej przytoczono wiele badań potwierdzających występowanie zależności między traumą relacyjną a szeregiem różnorodnych zaburzeń. W szczególności została omówiona etiologia PTSD. W treści artykułu wskazano również, iż na gruncie psychologii pojęcie zaburzenia po stresie traumatycznym (PTSD) ciągle ewoluuje. Konsekwencje narażenia na różne postacie stresu są nieustannie badane i skutkują aktualizowaniem kryteriów PTSD w klasyfikacjach medycznych. W DSM-5 został wyróżniony konstrukt DESNOS, a następnie WHO 11 lutego 2022 roku wprowadziło do ICD-11 nową jednostkę nozologiczną w postaci złożonego PTSD (complex PTSD, C-PTSD). Zaznaczono, iż eksperci zdrowia psychicznego w dalszym ciągu podejmują próby ustalenia hierarchii objawów, dystyngujących C-PTSD od innych zaburzeń, zwłaszcza PTSD oraz zaburzenia osobowości typu borderline. Druga część artykułu podejmuje temat skutecznych metod leczenia traumy, opartych na paradygmacie poznawczo-behawioralnym. Psychoterapia poznawczo-behawioralna skoncentrowana na traumie TF-CBT jako praktyka oparta na rzetelnych dowodach naukowych (EBP – evidence based practice) została uznana za terapię pierwszego wyboru w leczeniu zaburzeń po stresie traumatycznym. W tekście przedstawiono metodę przedłużonej ekspozycji Edny Foa, terapię przetwarzania poznawczego Patricii Resick wraz z omówieniem neurobiologicznych podstaw PTSD i CPT. W pracy zawarto także opis innowacyjnego podejścia opartego na procesach. Ważnym badawczym zadaniem na przyszłość pozostaje prowadzenie dalszych badań naukowych nad predyktorami skuteczności leczenia PTSD/C-PTSD ze szczególnym uwzględnieniem sojuszu terapeutycznego oraz czynników chroniących dziecko przed rozwojem traumy.
Bibliografia
Brewin, C. R., Dalgleish, T., Joseph, S. (1996). A dual representation theory of posttraumatic stress disorder. Psychological Review, 103(4), 670-686. doi: 10.1037/0033-295x.103.4.670.
Chrestman, K. R., Gilboa-Schechtman, E., Foa, E.B. (2014). Odzyskaj życie po traumie: przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Poradnik pacjenta. Sopot: GWP.
Cloitre, M., Garvert, D.W., Brewin, C. R., Bryant, R. A, Maercker, A. (2013). Evidence for proposed ICD-11 PTSD and complex PTSD: a latent profile analysis. European Journal of Psychotraumatology, 4, 1-12. doi:10.3402/ejpt.v4i0.20706
Cloitre, M., Garvert, D.W., Weiss, B., Carlson, E.B., Bryant, R. A. (2014). Distinguishing PTSD, Complex PTSD, and Borderline Personality Disorder: A latent class analysis. European Journal of Psychotraumatology, 5, 1-10. doi:10.3402/ejpt.v5.25097
Dąbkowska M. (2022). Zaburzenie stresowe pourazowe. (W:) M. Janas-Kozik M, T. Wolańczyk (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży. T. 2., 15-44, Warszawa: PZWL.
Dooling, D. J., Lachman, R. (1971). Effects of comprehension on retention of prose. Journal of Experimental Psychology, 88(2), 216–222. https://doi.org/10.1037/h0030904
Foa, E.B., Gilboa-Schechtman, E., Chrestman, K.R. (2014). Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Sopot: GWP.
Franczok-Kuczmowska, A. (2022). Badanie odporności psychicznej u osób dorosłych. Psychologia Rozwojowa, 27(1), 9-26. doi: 10.4467/20843879PR.22.001.16676
Froń O., Lewandowska A. (2023). Złożony zespół stresu pourazowego u dzieci i młodzieży – walidacja nowego zaburzenia w ICD-11. (W:) A. Lewandowska, Monografia. Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa: Medical Tribune.
Gałecki, P. (2024). Kryteria diagnostyczne DSM-5-TR. Wrocław: Edra Urban & Partner.
Gałecki, P., Szulc, A. (2023). Psychiatria. Rozpoznania według ICD-11. T. 2. Wrocław: Edra Urban & Partner.
Gałecki, P., Szulc, A.(2023). Zaburzenia swoiście związane ze stresem. (W:) P. Gałecki, A. Szulc (red.), Psychiatria. Rozpoznania według ICD-11. T. 1., 345- 372, Wrocław: Edra Urban & Partner.
Greenberg M. (2018). Mózg odporny na stres. Poznań: REBIS.
Grzegorzewska, I. (2020). Terapia dzieci po urazach psychicznych. (W:) I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, 869-877, Warszawa: PWN.
Helmreich, I., Kunzler, A., Chmitorz, A., König, J., Binder, H., Wessa, M., Lieb, K. (2017). Psychological interventions for resilience enhancement in adults. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 2, CD012527. doi: 10.1002/14651858.CD012527.
Herman, J.L. (2002). Przemoc - uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP.
Hofmann,S. G., Curtiss, J. E., Hayes S. C. (2020). Beyond linear mediation: toward a dynamic network approach to study treatment processes. Clinical Psychology Review, 76: 101824. doi:10.1016/j.cpr.2020. 101824.
KGP. Przemoc w rodzinie – dane od 2012 roku. (dostęp: 15.05.2024 r.).
Kowalski, J., Blaut, A., Dragan, M., Farley, D., Pankowski, D., Sanna, K., Śliwerski, A., Wiśniowska, J. (2024). Systematyczny narracyjny przegląd metaanaliz badań nad skutecznością psychoterapii poznawczo-behawioralnej i zaleceń terapeutycznych opublikowanych między 2010 a 2023. Warszawa: Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Prof. Zdzisława Bizonia.
Łosiak, W. (2022). Natura zaburzeń psychicznych a ich opisywanie. Esej o podejściu dymensjonalnym. (W:) P. Brudek, D. Mącik, D. Kuncewicz (red). Psychologia kliniczna w trosce o godność człowieka, 347-355. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Mellibruda, J. Dziecięce traumy i trudne życie - nie tylko u DDA. https://psychologia.edu.pl/component/content/article/115-teksty/1374-dzieciece-traumy-i-trudne-zycie-nie-tylko-u-dda.html (dostęp: 08.04.2025 r.).
Mende, W. (2015). 16 lat procedury „Niebieskie Karty” z perspektywy danych statystycznych. Kwartalnik Policyjny, 3, 15-20.
Merecz-Kot, D. (2021). Diagnoza zaburzeń w stanie zdrowia po doświadczeniach traumatycznych – perspektywa historyczno-kulturowa. (W:) M. Dragan, M. Rzeszutek (red.), Z badań nad traumą psychiczną w Polsce,17-39. Warszawa: Wydawnictwo naukowe SCHOLAR.
Młyński, J. (2012). Przemoc w rodzinie – skala zjawiska, ofiary przemocy i formy pomocy pracowników socjalnych. Studia Socialia Cracoviensia, 4(2), 141-156. https://doi.org/10.15633/ssc.416
Møller, L., Augsburger, M., Elklit, A., Søgaard, U., Simonsen, E. (2020). Traumatic expieriences, ICD-11 PTSD, ICD – 11 complex PTSD, and the overlap with ICD-10 diagnoses. Acta Psychiatr Scand, 141(5), 421-431.
Ong, C.W, Hayes, S. C., Hofmann, S. G. (2022). A process-based approach to cognitive behavioral therapy: A theory-based case illustration. Frontiers in Psychology. 13:1002849. doi: 10.3389/fpsyg.2022.1002849
Polok, G. (2021). Rozwinąć skrzydła. Katowice.
Popiel, A., Pragłowska, E. (2022). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Wyd. II rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
Popiel, A., Zawadzki, B. (2023). Psychoterapia – quo vadis? Kwartalnik NAUKA, 3, 61-85. doi: 10.24425/nauka.2023.147311
Portal Polskiej Policji. Statystyka. Przemoc domowa – dane za 2024 rok. www.statystyka.policja.pl (dostęp: 02.04.2025 r.).
Pospiszyl, I. (1998). Przemoc w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Resick, P.A, Monson, C.M., Chard, K. M. (2019). Terapia przetwarzania poznawczego w zespole stresu pourazowego (PTSD): podręcznik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”.
Sieński, M. M. (2021). Rewiktymizacja wśród kobiet doznających przemocy w rodzinie. Znaczenie wczesnych nieadaptacyjnych schematów. Praca doktorska. Poznań: UAM.
Smith, C., Ford, C. E. L., Dalgleish, T., Smith, P., McKinnon, A., Goodall, B., Wright, I., Pile, V., Meiser-Stedman, R. (2024). Cognitive therapy for PTSD following multiple-trauma exposure in children and adolescents: a case series. Behavioural and Cognitive Psychotherapy. https://doi.org/10.1017/S1352465824000444
Zawadzki, B., Popiel A. (2014). Na rozstaju dróg: struktura objawów stresu pourazowego (PTSD) po DSM-5, a przed ICD-11. Kwartalnik NAUKA, 4, 69-86.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio