Cisza jako wsparcie zdrowia psychicznego młodzieży
pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

cisza
młodzież
praktyki ciszy
zdrowie psychiczne

Jak cytować

Marek, L. (2025). Cisza jako wsparcie zdrowia psychicznego młodzieży. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 63(3), 43-49. https://doi.org/10.34766/631jh921

Abstrakt

Współczesna młodzież dorasta w rzeczywistości zdominowanej przez hałas, nadmiar i przyspieszenie – zarówno w sensie technologicznym, jak i kulturowym. Hałas ten nie ogranicza się jedynie do wymiaru akustycznego, ale obejmuje przeciążenie informacyjne, emocjonalne i społeczne, które prowadzi do dezorientacji, zmęczenia oraz spadku zdolności do refleksji i uważności. Na podstawie koncepcji Byung-Chul Hana (2022) tekst przedstawia ramy analityczne społeczeństwa ekspozycji, kontroli, dopaminy i intymności, w których funkcjonuje dzisiejsza młodzież, narażona na presję nieustannej obecności, widzialności i reaktywności. Szczególna uwaga poświęcona zostaje analizie hałasu jako zjawiska nie tylko dźwiękowego, ale także informacyjnego, emocjonalnego i egzystencjalnego, które destabilizuje procesy rozwoju tożsamości i osłabia zdolność do autorefleksji. W tym kontekście cisza zostaje zaproponowana jako pedagogiczna i egzystencjalna alternatywa – przestrzeń umożliwiająca nie tylko odpoczynek od nadmiaru, lecz również głębokie doświadczenie obecności, relacji i sensu. Tekst przedstawia ciszę jako zasób rozwojowy, który może pełnić funkcję regulacyjną, wspierającą i transformacyjną – zarówno w wymiarze psychicznym, jak i edukacyjnym. W oparciu o współczesne koncepcje pedagogiczne oraz kontekst psychologiczno-kulturowy, artykuł wskazuje na potencjał ciszy w budowaniu rezyliencji, ugruntowanej podmiotowości i odporności emocjonalnej. Cisza ukazana zostaje jako przestrzeń umożliwiająca zatrzymanie, wewnętrzne uporządkowanie oraz kontakt z własnym doświadczeniem, czyli jako czynnik wspierający rozwój refleksyjności, sprawczości i kompetencji emocjonalnych. Praktyki ciszy zostały opisane jako narzędzie wsparcia w edukacyjnej profilaktyce zdrowia psychicznego – nie tylko w wymiarze indywidualnym, lecz także wspólnotowym. W ujęciu pedagogicznym cisza nie jest brakiem działania, lecz świadomym środowiskiem wychowawczym, które – w świecie hałasu, nadmiaru i cyfrowej stymulacji – wspiera procesy poznawcze, emocjonalne i egzystencjalne. Umożliwia głębsze uczenie się, rozwijanie samoświadomości i tworzenie przestrzeni dla spotkania z Innym bez przemocy słów i presji komunikacyjnej. Tekst postuluje uznanie ciszy za integralny element praktyki edukacyjnej, szczególnie w kontekście profilaktyki zdrowia psychicznego młodzieży, proponując jej wdrażanie zarówno jako konkretnego działania pedagogicznego, jak i jako zmiany paradygmatu edukacji w stronę większej uważności, obecności i humanistycznej troski.

pdf (Angielski)

Bibliografia

Alter, A. (2019). Uzależnienia 2.0. Dlaczego tak trudno się oprzeć nowym technologiom? [Addictions 2.0: Why it is so hard to resist new technologies] (M. Młynik, Trans.). (Original work published 2017 as Irresistible: The rise of addictive technology and the business of keeping us hooked). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2015). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822

Edling, S. (2021). Time and the embodied other in education: A dimension of teachers’ everyday judgments of student learning. International Journal of Ethics Education, 7, 87–100. https://doi.org/10.1007/s40889-021-00130-6

Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L., & Target, M. (2017). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. London: Routledge.

Fonagy, P., & Campbell, C. (2017). Mentalizing, attachment and epistemic trust: how psychotherapy can promote resilience. Psychiatria Hungarica, 32(3), 283-287. Retrieved July 10, 2025, from: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1574378/

Frankl, V. E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu [Man’s search for meaning] (A. Wolicka, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. (Original work published 1946).

Gleick, J. (2003). Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego [Faster: The acceleration of just about everything]. (J. Bieroń, Trans.). Poznań: Zysk i S-ka. (Original work published 1999).

Giroux, H. A. (2011). On critical pedagogy. New York: Bloomsbury Academic.

Haidt, J. (2025). Niespokojne pokolenie. Jak wielkie przeprogramowanie dzieciństwa wywołało epidemię chorób psychicznych [The anxious generation: How the great rewiring of childhood caused an epidemic of mental illness]. (R. Filipowski, Trans.). Poznań: Zysk i S-ka. (Original work published 2004).

Han, B.-Ch. (2022.) Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje. [Polish translation of Irresistible: Müdigkeitsgesellschaft. Burnoutgesellschaft, Hoch Zeit, originally published 2016, Transparenzgesellschaft originally published 2017, Agonie des eros originally published 2017, Paliativgesellschaft. Schmerzheute originally published 2020]. (M. Sutowski, R. Pokrywka, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Jennings, P. A. (2015). Mindfulness for teachers: Simple skills for peace and productivity in the classroom. New York: W. W. Norton & Company.

Kinnunen, M.-L., Sairanen, L., Tolvanen, A., & Santavirta, N. (2021). Mindfulness, psychological flexibility and psychological symptoms among Finnish adolescents: A person-oriented approach. Personality and Individual Differences, 168, 110371. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110371

Koole, S. L., Schlinkert, C., Maldei, T., Baumann, N., & van Rijn, M. (2019). Becoming who you are: An integrative review of self-determination theory and personality systems interactions theory. Journal of Personality, 87(1), 15–36. https://doi.org/10.1111/jopy.12440

Ledzińska, M. (2002). Stres informacyjny jako zagrożenie dla rozwoju [Information stress as a threat to development]. Roczniki Psychologiczne, 5(1), 77–97.

Ledzińska, M., & Postek, S. (2017). Od metaforycznego nadmiaru informacji i przeciążenia do rzeczywistego stresu: podstawy teoretyczne, ustalenia empiryczne i zastosowania [From metaphorical information overload to actual stress: Theoretical foundations, empirical findings, and applications]. European Management Journal, 35(6), 785–793. https://doi.org/10.1016/j.emj.2017.07.002

Lembke, A. (2021). Dopamine nation: Finding balance in the age of indulgence. New York: Dutton.

Masten, A. S. (2018). Resilience theory and research on children and families: Past, present, and promise. Journal of Family Theory & Review, 10(1), 12–31. https://doi.org/10.1111/jftr.12255

Meiklejohn, J., Phillips, C., Freedman, M. L., Griffin, M. L., Biegel, G., Roach, A., … Saltzman, A. (2012). Integrating mindfulness training into K–12 education: Fostering the resilience of teachers and students. Mindfulness, 3(4), 291–307. https://doi.org/10.1007/s12671-012-0094-5

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2024). Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą [Psychiatric care for children and adolescents]. Warszawa: NIK. Retrieved July 10, 2025, from: https://www.nik.gov.pl/plik/id,29673,vp,32532.pdf

Odgers, C. L. (2024). Growing up wired: Social media, mental health, and the next generation. Annual Review of Clinical Psychology, 20, 123–145. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-032123-101403

Radcliffe, T. (2016). Why go to church? The drama of the Eucharist. London: Bloomsbury.

Roeser, R. W., Skinner, E., Beers, J., & Jennings, P. A. (2012). Mindfulness training and teachers’ professional development: An emerging area of research and practice. Child Development Perspectives, 6(2), 167–173. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2012.00240.x

Siegel, D. J. (2020). The developing mind: How relationships and the brain interact to shape who we are (3rd ed.). New York: Guilford Press.

Su, F., Wood, M., & Tribe, R. (2023). “Dare to be silent”: Re-conceptualising silence as a positive pedagogical approach in schools. Research in Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/00345237231152604

Twenge, J. (2019). iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości [iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy – and completely unprepared for adulthood]. (O. Dziedzic, Trans.). Warszawa: Smak Słowa. (Original work published 2017).

UNICEF. (2021). The state of the world’s children 2021: On my mind – Promoting, protecting and caring for children’s mental health. Retrieved July 9, 2025, from https://www.unicef.org/reports/state-worlds-children-2021

UNICEF (2025). Childhood in a Digital world. Screen Time, Digital Skills and Mental Health. Retrieved July 9, 2025, from: https://www.unicef.org/innocenti/innocenti/media/11296/file/UNICEF-Innocenti-Childhood-in-a-Digital%20World-report-2025.pdf

Van der Maren, J., & Tupper, J. (2022). Towards an integral pedagogy in the age of “digital Gestell”: Moving beyond transmissional teaching. European Journal of Social Theory, 25(3), 456–472. https://doi.org/10.1177/13505076211053871

Zelazo, P. D., & Lyons, K. E. (2012). The potential benefits of mindfulness training in early childhood: A developmental social cognitive neuroscience perspective. Child Development Perspectives, 6(2), 154–160. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2012.00241.x

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.downloads##

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##