Abstrakt
Współczesna młodzież dorasta w rzeczywistości zdominowanej przez hałas, nadmiar i przyspieszenie – zarówno w sensie technologicznym, jak i kulturowym. Hałas ten nie ogranicza się jedynie do wymiaru akustycznego, ale obejmuje przeciążenie informacyjne, emocjonalne i społeczne, które prowadzi do dezorientacji, zmęczenia oraz spadku zdolności do refleksji i uważności. Na podstawie koncepcji Byung-Chul Hana (2022) tekst przedstawia ramy analityczne społeczeństwa ekspozycji, kontroli, dopaminy i intymności, w których funkcjonuje dzisiejsza młodzież, narażona na presję nieustannej obecności, widzialności i reaktywności. Szczególna uwaga poświęcona zostaje analizie hałasu jako zjawiska nie tylko dźwiękowego, ale także informacyjnego, emocjonalnego i egzystencjalnego, które destabilizuje procesy rozwoju tożsamości i osłabia zdolność do autorefleksji. W tym kontekście cisza zostaje zaproponowana jako pedagogiczna i egzystencjalna alternatywa – przestrzeń umożliwiająca nie tylko odpoczynek od nadmiaru, lecz również głębokie doświadczenie obecności, relacji i sensu. Tekst przedstawia ciszę jako zasób rozwojowy, który może pełnić funkcję regulacyjną, wspierającą i transformacyjną – zarówno w wymiarze psychicznym, jak i edukacyjnym. W oparciu o współczesne koncepcje pedagogiczne oraz kontekst psychologiczno-kulturowy, artykuł wskazuje na potencjał ciszy w budowaniu rezyliencji, ugruntowanej podmiotowości i odporności emocjonalnej. Cisza ukazana zostaje jako przestrzeń umożliwiająca zatrzymanie, wewnętrzne uporządkowanie oraz kontakt z własnym doświadczeniem, czyli jako czynnik wspierający rozwój refleksyjności, sprawczości i kompetencji emocjonalnych. Praktyki ciszy zostały opisane jako narzędzie wsparcia w edukacyjnej profilaktyce zdrowia psychicznego – nie tylko w wymiarze indywidualnym, lecz także wspólnotowym. W ujęciu pedagogicznym cisza nie jest brakiem działania, lecz świadomym środowiskiem wychowawczym, które – w świecie hałasu, nadmiaru i cyfrowej stymulacji – wspiera procesy poznawcze, emocjonalne i egzystencjalne. Umożliwia głębsze uczenie się, rozwijanie samoświadomości i tworzenie przestrzeni dla spotkania z Innym bez przemocy słów i presji komunikacyjnej. Tekst postuluje uznanie ciszy za integralny element praktyki edukacyjnej, szczególnie w kontekście profilaktyki zdrowia psychicznego młodzieży, proponując jej wdrażanie zarówno jako konkretnego działania pedagogicznego, jak i jako zmiany paradygmatu edukacji w stronę większej uważności, obecności i humanistycznej troski.
Bibliografia
Alter, A. (2019). Uzależnienia 2.0. Dlaczego tak trudno się oprzeć nowym technologiom? [Addictions 2.0: Why it is so hard to resist new technologies] (M. Młynik, Trans.). (Original work published 2017 as Irresistible: The rise of addictive technology and the business of keeping us hooked). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2015). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822
Edling, S. (2021). Time and the embodied other in education: A dimension of teachers’ everyday judgments of student learning. International Journal of Ethics Education, 7, 87–100. https://doi.org/10.1007/s40889-021-00130-6
Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L., & Target, M. (2017). Affect regulation, mentalization, and the development of the self. London: Routledge.
Fonagy, P., & Campbell, C. (2017). Mentalizing, attachment and epistemic trust: how psychotherapy can promote resilience. Psychiatria Hungarica, 32(3), 283-287. Retrieved July 10, 2025, from: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1574378/
Frankl, V. E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu [Man’s search for meaning] (A. Wolicka, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. (Original work published 1946).
Gleick, J. (2003). Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego [Faster: The acceleration of just about everything]. (J. Bieroń, Trans.). Poznań: Zysk i S-ka. (Original work published 1999).
Giroux, H. A. (2011). On critical pedagogy. New York: Bloomsbury Academic.
Haidt, J. (2025). Niespokojne pokolenie. Jak wielkie przeprogramowanie dzieciństwa wywołało epidemię chorób psychicznych [The anxious generation: How the great rewiring of childhood caused an epidemic of mental illness]. (R. Filipowski, Trans.). Poznań: Zysk i S-ka. (Original work published 2004).
Han, B.-Ch. (2022.) Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje. [Polish translation of Irresistible: Müdigkeitsgesellschaft. Burnoutgesellschaft, Hoch Zeit, originally published 2016, Transparenzgesellschaft originally published 2017, Agonie des eros originally published 2017, Paliativgesellschaft. Schmerzheute originally published 2020]. (M. Sutowski, R. Pokrywka, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Jennings, P. A. (2015). Mindfulness for teachers: Simple skills for peace and productivity in the classroom. New York: W. W. Norton & Company.
Kinnunen, M.-L., Sairanen, L., Tolvanen, A., & Santavirta, N. (2021). Mindfulness, psychological flexibility and psychological symptoms among Finnish adolescents: A person-oriented approach. Personality and Individual Differences, 168, 110371. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110371
Koole, S. L., Schlinkert, C., Maldei, T., Baumann, N., & van Rijn, M. (2019). Becoming who you are: An integrative review of self-determination theory and personality systems interactions theory. Journal of Personality, 87(1), 15–36. https://doi.org/10.1111/jopy.12440
Ledzińska, M. (2002). Stres informacyjny jako zagrożenie dla rozwoju [Information stress as a threat to development]. Roczniki Psychologiczne, 5(1), 77–97.
Ledzińska, M., & Postek, S. (2017). Od metaforycznego nadmiaru informacji i przeciążenia do rzeczywistego stresu: podstawy teoretyczne, ustalenia empiryczne i zastosowania [From metaphorical information overload to actual stress: Theoretical foundations, empirical findings, and applications]. European Management Journal, 35(6), 785–793. https://doi.org/10.1016/j.emj.2017.07.002
Lembke, A. (2021). Dopamine nation: Finding balance in the age of indulgence. New York: Dutton.
Masten, A. S. (2018). Resilience theory and research on children and families: Past, present, and promise. Journal of Family Theory & Review, 10(1), 12–31. https://doi.org/10.1111/jftr.12255
Meiklejohn, J., Phillips, C., Freedman, M. L., Griffin, M. L., Biegel, G., Roach, A., … Saltzman, A. (2012). Integrating mindfulness training into K–12 education: Fostering the resilience of teachers and students. Mindfulness, 3(4), 291–307. https://doi.org/10.1007/s12671-012-0094-5
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2024). Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą [Psychiatric care for children and adolescents]. Warszawa: NIK. Retrieved July 10, 2025, from: https://www.nik.gov.pl/plik/id,29673,vp,32532.pdf
Odgers, C. L. (2024). Growing up wired: Social media, mental health, and the next generation. Annual Review of Clinical Psychology, 20, 123–145. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-032123-101403
Radcliffe, T. (2016). Why go to church? The drama of the Eucharist. London: Bloomsbury.
Roeser, R. W., Skinner, E., Beers, J., & Jennings, P. A. (2012). Mindfulness training and teachers’ professional development: An emerging area of research and practice. Child Development Perspectives, 6(2), 167–173. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2012.00240.x
Siegel, D. J. (2020). The developing mind: How relationships and the brain interact to shape who we are (3rd ed.). New York: Guilford Press.
Su, F., Wood, M., & Tribe, R. (2023). “Dare to be silent”: Re-conceptualising silence as a positive pedagogical approach in schools. Research in Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/00345237231152604
Twenge, J. (2019). iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe – i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości [iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy – and completely unprepared for adulthood]. (O. Dziedzic, Trans.). Warszawa: Smak Słowa. (Original work published 2017).
UNICEF. (2021). The state of the world’s children 2021: On my mind – Promoting, protecting and caring for children’s mental health. Retrieved July 9, 2025, from https://www.unicef.org/reports/state-worlds-children-2021
UNICEF (2025). Childhood in a Digital world. Screen Time, Digital Skills and Mental Health. Retrieved July 9, 2025, from: https://www.unicef.org/innocenti/innocenti/media/11296/file/UNICEF-Innocenti-Childhood-in-a-Digital%20World-report-2025.pdf
Van der Maren, J., & Tupper, J. (2022). Towards an integral pedagogy in the age of “digital Gestell”: Moving beyond transmissional teaching. European Journal of Social Theory, 25(3), 456–472. https://doi.org/10.1177/13505076211053871
Zelazo, P. D., & Lyons, K. E. (2012). The potential benefits of mindfulness training in early childhood: A developmental social cognitive neuroscience perspective. Child Development Perspectives, 6(2), 154–160. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2012.00241.x

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio