Abstrakt
Żyjemy w społeczeństwie informacyjnym. Szacunki pokazują, że do 2025 roku globalna produkcja danych wzrośnie do ponad 180 zettabajtów. Wraz z upowszechnieniem internetu, rozwojem komunikacji cyfrowej i ograniczeniem cyfrowego wykluczenia stajemy właśnie przed poważnym kryzysem kultury eksperckiej. Na przestrzeni lat, to właśnie eksperci odgrywali w społeczeństwie istotną rolę, dziś pytamy, gdzie leży granica między fachowcami i specjalistami posiadającymi konkretną wiedzę, a ekspertami-samozwańcami, którzy każdego dnia gromadzą przed ekranami urządzeń mobilnych setki tysięcy użytkowników. W toku rozważań nad powyższymi zagadnieniami, autorzy postanowili opracować nową definicję eksperta w oparciu o przegląd literatury wraz z wykorzystaniem metody synkretycznej oraz autorskiego modelu badawczego. Ten ostatni z powodzeniem używano już we wcześniejszych badaniach.
W ramach rozważań nad wskazanymi zagadnieniami autorzy koncentrują się na czterech kluczowych zjawiskach: rozwoju influencer marketingu – jako nowej odmiany tzw. sektora eksperckiego; wirtualnym ekshibicjonizmie w kontekście kapitalizmu inwigilacji; funkcjonowaniu sektora eksperckiego w erze BigData; roli ekspertów- futurystów sięgających po modele prognozowania przyszłości. Czy w gąszczu danych jest jeszcze miejsce dla ekspertów? Odpowiedź na to pytanie, to klucz do zdefiniowania, kim będzie ekspert przyszłości.
Bibliografia
A Netflix original documentary (2022). The Social Dilemma. (Za:) https://www.thesocialdilemma.com/ (access: 20.02.2023).
Barber, B.R. (2009). Skonsumowani: Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
Barber, B.R. (2013). Dżihad kontra mcświat. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA.
Barone, L. (2013). The 5 types of influencers on the web. Small Business Trends. 15.07.2010. (From:) https://smallbiztrends.com/2010/07/the-5-types-of-influencers-on-the-web.html, (access: 12.02.2023).
Bawden, D. and Robinson, L. (2020). Information overload: An introduction. Oxford Research Encyclopedia of Politics. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228637.013.1360
CBOE Volatility Index. (From:) https://www.cboe.com/tradable_products/vix/, (access: 22 April 2023).
Cialdini, R.B. (2022). Wywieranie wpływu na ludzi: Teoria i Praktyka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Da, Z., Engelberg, J. and Gao, P. (2011). In search of attention, The Journal of Finance, 66(5), 1461-1499. https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.2011.01679.x
Edmunds, A. and Morris, A. (2000). The problem of information overload in business organisations: A review of the literature. International Journal of Information Management, 20(1), 17-28. https://doi.org/10.1016/s0268-4012(99)00051-1
Feather, J. (2017). The Information Society: A Study of Continuity and Change. London: Facet Publishing.
Floridi, L. (1999). Philosophy and computing: An introduction. London: Routledge.
Fraiberger, S. et al. (2018). Media sentiment and international asset prices. https://doi.org/10.3386/w25353
Gao, X. et al. (2021). Media coverage and Investment Efficiency. Journal of Empirical Finance, 63, 270-293. https://doi.org/10.1016/j.jempfin.2021.07.002
Hall, J.L. and Tacon, P.B. (2010). Forecast accuracy and stock recommendations. Journal of Contemporary Accounting and Economics, 6(1), 18-33. https://doi.org/10.1016/j.jcae.2010.04.003
Interactive Advertising Bureau, (2018). Inside Influence: IAB Influencer Marketing for Publishers Guide. (From:) https://www.iab.com/wp-content/uploads/2018/01/IAB_Influencer_Marketing_for_Publishers_2018-01-25.pdf?ref=influenceweekly.co (access: 22.04.2023).
Johnson, B., (2010). Privacy no longer a social norm, says Facebook founder, (From:) https://www.theguardian.com/technology/2010/jan/11/facebook-privacy, (Access: 22.04.2023).
Kahneman, D., Sibony, O. and Sunstein, C.R. (2022). Szum czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach. Poznań: Media Rodzina.
Kaplan, A.M. and Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Katsagounos, I. et al. (2021). Superforecasting reality check: Evidence from a small pool of experts and expedited identification. European Journal of Operational Research, 289(1), 107-117. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2020.06.042
Klapp, O.E. (1986). Overload and boredom: Essays on the quality of life in the information society. Westport, CT: Greenwood Press.
Leung, F.F., Gu, F.F., Li, Y., Zhang, J.Z., & Palmatier, R.W. (2022). Influencer Marketing Effectiveness. Journal of Marketing, 86(6), 93-115. https://doi.org/10.1177/00222429221102889
Loh, R.K. and Mian, G.M. (2006). Do accurate earnings forecasts facilitate superior investment recommendations?. Journal of Financial Economics, 80(2), 455-483. https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2005.03.009
Łuczuk, P. (2017). Cyberwojna: Wojna Bez Amunicji?. Kraków: Biały Kruk.
Łuczuk, P. and Maj, S. (2022). Can stock market fluctuations be predicted? Wig.games index secret on the example of CD project. Social Communication, 8(1), 8-20. https://doi.org/10.2478/sc-2022-0002
Orlowski, J. (2022). We need to rethink social media before it’s too late. We’ve accepted a Faustian bargain. Guardian, (From:) https://www.92ny.org/archives/the-social-dilemma (access: 22.04.2023).
Osnos, E. (2018). Can Mark Zuckerberg fix Facebook before it breaks democracy?. The New Yorker. (From:) https://www.newyorker.com/magazine/2018/09/17/can-mark-zuckerberg-fix-facebook-before-it-breaks-democracy (access: 20.02.2023).
Redzisz, M. (2020). Michał Kosiński: Wojnę o prywatność już przegraliśmy. Sztuczna Inteligencja. (From:)https://www.sztucznainteligencja.org.pl/michal-kosinski-wojne-o-prywatnosc-juz-przegralismy/ (access: 20.02.2023).
Song, H., Jung, J. and Kim, Y. (2016). Perceived news overload and its cognitive and attitudinal consequences for news usage in South Korea. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(4), 1172-1190. https://doi.org/10.1177/1077699016679975
Stanley, A.J. (1997). Information overload–myth or reality?. IEE Colloquium on IT Strategies for Information Overload. https://doi.org/10.1049/ic:19971146
Świstow, A. et al. (2016). Influencer marketing – praktycznie. (From:) https://www.loswiaheros.pl/zdjecia/influencer-marketing-praktycznie-whitepress.pdf (access: 10.02.2023).
Tandoc, E.C. and Kim, H.K. (2022). Avoiding real news, believing in fake news? investigating pathways from information overload to misbelief. Journalism, 24(6), 1174-1192. https://doi.org/10.1177/14648849221090744
Taylor, P. (2022). Total Data Volume Worldwide 2010-2025, Statista. (From:) https://www.statista.com/statistics/871513/worldwide-data-created/ (access: 12.02.2023).
Tetlock, P.E. and Gardner, D. (2019). Superforecasting: The art and science of prediction. London: Random House Business.
The good judgment project (2023). (Za:) https://en.wikipedia.org/wiki/The_Good_Judgment_Project (access: 22.07.2023).
Vaidhyanathan, S. (2018). Antisocial media: Jak facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal.
Waszewski, J. (2021). Nie ukryjesz się: Konsekwencje synergii Big Data, mediów społecznościowych i neuronauki. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej.
Wierciszewski, M. (2014). Ekspert kontra małpa. (From:) https://www.pb.pl/ekspert-kontra-malpa-757525 (access: 10.02.2023).
Wójcik, M. Mały Leksykon postprawdy. (From:) https://wid.org.pl/wp-content/uploads/E_wydanie-Ma%C5%82y-Leksykon-Postprawdy.pdf (access: 20.02.2023).
Zuboff, S. (2020). Wiek kapitalizmu inwigilacji: walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy. Poznań: Zysk i S-ka.