Abstrakt
Zanim Benedykt XVI został papieżem nazywamy był często pancernym kardynałem. Jako prefekt Kongregacji Nauki Wiary służył Kościołowi jako teolog chroniący dogmatów i ortodoksji. W wielkim bogactwie tekstów i przemówień, które po sobie pozostawił obecna jest jego osobista, ale też stanowiąca fundament jego własnej teologii odpowiedź na pytanie, co to znaczy być człowiekiem wierzącym. Niniejszy artykuł stanowi analizę wypowiedzi kardynała Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, a ich idea przewodnia czyli wiara w Boga, która przemienia człowieka, czyni go „nowym” według biblijnego rozumienia tego pojęcia, wyznacza metodę czytania i interpretacji tekstów. Zastosowana metoda analityczno-krytyczna pozwala wydobyć najbardziej skondensowane treści i przekonania autora w związku z jego wizją wiary. Z wybranych fragmentów wyłania się model chrześcijanina, na który składają się cechy i predyspozycje Josepha Ratzingera rozwinięte i przekształcone poprzez osobiste doświadczenie wiary, osadzone na fundamencie Tradycja Kościoła katolickiego.
Bibliografia
Benedykt XVI, (2005). Deus caritas est. Watykan.
Benedykt XVI, (2006). Faith, Reason and the University. Memories and Reflections, 12.09.2006. (From:) https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/speeches/2006/september/documents/hf_ben-xvi_spe_20060912_university-regensburg.html (access: 04.09.2023).
Benedykt XVI, (2009). Caritas in veritate. Watykan.
Benedykt XVI, (2011). List Apostolski w formie „Motu Proprio” Porta Fidei: 11.10.2011. (From:) https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/pl/motu_proprio/documents/hf_ben-xvi_motu-proprio_20111011_porta-fidei.html. (access: 04.09.2023).
Benedykt XVI, (2022). Moja wiara. Kraków: Znak.
Burgos, J.M. (2010). Personalizm. Warszawa: Centrum Myśli Jana Pawła II.
Gacka, B. (2014). Personalizm chrześcijański św. Jana Pawła II. Studia Theologica Varsaviensia, 1, 29-30.
Ratzinger, J. (1985). The Ratzinger Report. San Francisco: Ignatius Press.
Ratzinger, J. (1999). Nowa pieśń dla Pana. Kraków: Znak.
Ratzinger, J. (2000). Śmierć i życie wieczne. Warszawa: PAX.
Ratzinger, J. (2005). Moje życie. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.
Ratzinger, J. (2006). Christianity and the Crisis of Cultures. San Francisco: Ignatius Press.
Ratzinger, J. (2007). Jesus of Nazareth, From the Baptism in the Jordon to the Transfiguration. New York: Doubleday.
Ratzinger, J. (2010). Prawda, wartości, władza. Kraków: Znak.
Ratzinger, J. (2018). Wprowadzenie w chrześcijaństwo. Kraków: Znak.
Salij, J. (2021). Dzieła wybrane, t. II, Święty Tomasz z Akwinu. Warszawa: Teologia Polityczna.
Sobór Watykański II, (1964). Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen Gentium”. (From:) https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19641121_lumen-gentium_lt.html, (access: 04.09.2023).
Sobór Watykański II, (1965). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et Spes”. (From:) https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_lt.html (access: 04.09.2023).
Thomas Aquinas, (1975). Suma teologiczna. O Bogu, t. 1 (I, q. 1-12), tłum. P. Bełch. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”.
Teinert, Z. ( 2006). Habermas i Ratzinger: Wiara i wiedza w dobie sekularyzacji. Poznańskie Studia Teologiczne, 20, 151-168.
Wojtyła, K. (1961). Personalizm tomistyczny. Znak, 13(5), 664-675.
Wojtyła, K. (1979). The Acting Person. Dordreht, Boston, London: D. Reidel Publishing Company.