Abstrakt
Niniejsza praca przedstawia wyniki badań dotyczących związku pomiędzy poczuciem własnej wartości a nadzieją na sukces. Badanie objęło grupę 139 osób, w tym 70 kobiet oraz 69 mężczyzn, mieszczących się w przedziale wiekowym od 18. do 35. roku życia. Za podstawową hipotezę badawczą przyjęto istnienie korelacyjnej zależności między wspomnianymi zmiennymi w badanej populacji. Oprócz weryfikacji hipotezy badawczej starano się także dociec, czy istnieją różnice płciowe w zakresie poziomów poczucia własnej wartości i nadziei na sukces u młodych dorosłych. Statystyczna analiza uzyskanych wyników pozwala na sformułowanie następujących wniosków: 1) im wyższy poziom nadziei na sukces, tym: wyższa ocena swojej wartości; większa zdolność bronienia własnych praw; oraz silniejsze przekonanie, że jest się osobą kochaną; 2) im wyższy poziom umiejętności znajdowania rozwiązań, tym większa łatwość wyrażania swoich opinii, szczególnie w zakresie nieprzyzwalania na wykorzystywanie i krzywdzące traktowanie ze strony innych; 3) im wyższy poziom silnej woli, tym: większy szacunek do siebie i własnych potrzeb; większa zdolność w obronie swoich praw; a także mniej wahań dotyczących miłości ze strony najbliższych; 4) młodzi mężczyźni nie różnią się od młodych kobiet w zakresie poziomu nadziei na sukces i poczucia własnej wartości.
Bibliografia
Bakiera L., Stelter Ż. (2011), Leksykon psychologii rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Difin.
Białecka-Pikul M. (2011), Wczesne dzieciństwo, (w:) Psychologia rozwoju człowieka, J. Trempała (red.), s. 172–201, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brudek P., Steuden S. (2016), Style radzenia sobie ze stresem, samoocena i nadzieja na sukces u osób w okresie późnej dorosłości o odmiennej specyfice bilansu życiowego, Psychoterapia, nr 1(176), s. 87–102.
Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. (2016), Psychologia rozwoju człowieka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Butcher J.N., Hooley J.M., Mineka S. (2018), Psychologia zaburzeń, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gołuch D. (2011), Poziom lęku i nadziei na sukces a style radzenia sobie ze stresem u
maturzystów, Studia Psychologica, nr 11(1), s. 33–50.
Kielar-Turska M. (2011), Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny, (w:) Psychologia rozwoju człowieka, J. Trempała (red.), s. 202–233, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kofta M., Doliński D. (2006), Poznawcze podejście do osobowości, (w:) Psychologia. Podręcznik naukowy, J. Strelau (red.), t. 2, s. 561–600, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kołodziejczyk A. (2011), Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny, (w:) Psychologia rozwoju człowieka, J. Trempała (red.), s. 234–286, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kozielecki J. (2006), Psychologia nadziei, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kwiatek P. (2012), Znaczenie i rozwój psychologii nadziei w ujęciu Charlesa Richarda Snydera, Seminare, t. 31, s. 157–170.
Liberska H., Matuszewska M. (2014), Modele wychowania rodziny. Style wychowania, (w:) Psychologia rodziny, I. Janicka, H. Liberska (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Łaguna M., Lachowicz-Tabaczek K., Dzwonkowska I. (2007), Skala Samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody, Psychologia Społeczna, t. 2, nr 4, s. 164–176.
Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M. (2005), Kwestionariusz Nadziei na Sukces – podręcznik, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak A., Salata E. (2010), Inteligencja emocjonalna a nadzieja, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, nr 2(2), s. 19–23.
Oleś P.K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Oleś P.K., Drat-Ruszczak K. (2015), Osobowość, (w:) Psychologia akademicka, J. Strelau, D. Doliński (red.), t. 1, s. 651–764, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Reykowski J. (1970), Obraz własnej osoby jako mechanizm regulujący postępowanie, Kwartalnik Pedagogiczny, t. 3, s. 45–48.
Ryś M. (2010), Człowiek niosący nadzieję, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, nr 2(2), s. 55–71.
Ryś M. (2011), Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, nr 2, s. 64–83.
Tomczak K. (2009), Style radzenia sobie w sytuacji stresowej, przekonanie o własnej skuteczności, nadzieja na sukces u studentów rozpoczynających i kończących studia, Psychoterapia, nr 2 (149), s. 67–79.
Wojciszke B., Doliński D. (2018), Psychologia społeczna, (w:) Psychologia akademicka, J. Strelau, D. Doliński (red.), t. 2, s. 293–447, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.