Modernity and traditionalism in the sepulchral art of the Lychakiv Cemetery in Lviv. Tendencies, examples and artists
pdf

Keywords

Art Déco
The Lychakiv Cemetery in Lviv
Modernism
Neoclassicism
Funeral Art

How to Cite

Borowik, A. (2024). Modernity and traditionalism in the sepulchral art of the Lychakiv Cemetery in Lviv. Tendencies, examples and artists. Quarterly Journal Fides Et Ratio, 60(4), 157-167. https://doi.org/10.34766/fer.v60i4.1319
Keywords

Abstract

The article bears a character of initial research on the Art Deco style and modernism in the sepulchral art of the Lychakiv Cemetery in Lviv. A group of art objects chosen on the basis of stylistic criteria and high artistic and scientific values is presented.. Traditional research methods of art history such as formal, iconographic and iconological analyses were used due to the fact that research on the architectural and sculptural form of the sepulchres and tombs in the Lychakiv Cemetery are still in its initial stage. The research showed the variety of architectural trends in the sepulchral art of the first thirty years of the 20th century, starting from neoclassical tendencies, through Art Deco and so-called eastern Lesser Poland style, up to avant-gard modernism. It resulted in a distinction of a group of tombs in the Lychakiv Cemetery in Lviv representative for popular architectural trends of that time. The article points to the features and ideological base of those tendencies and presents the environment of Lviv artists – architects, sculptors, decorators and stonemasons, including a circle linked to Tadeusz Iwanowicz stone workshop, to which belonged, among others, Bronisław Wiktor and Wincenty Witold Rawski. The research led to a conclusion that the sepulchral art created in the Lychakiv Cemetery in Lviv in the first thirty years of the 20th century was a subject to intensive changes starting from neo-classicism, through Art Deco and eastern Lesser Poland style up to avant-garde modernism. All of this was caused not only by the dynamics of architecture development of this time, but also by fashion for specific forms. The development of sepulchral art was fostered by a high artistic awareness of its creators: stone workshop owners, architects, decorators and sculptors.

https://doi.org/10.34766/fer.v60i4.1319
pdf

References

Biriułow, J. (2007). Rzeźba lwowska od połowy XVIII wieku do 1939 roku. Od zapowiedzi klasycyzmu do awangardy. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.

Borowik, A. (2010). „Domek Zosieńki” dzieło lwowskiego art déco z cmentarza łyczakowskiego. (In:) A. Czyż, B. Gutowski (eds.), Sztuka cmentarzy w XIX i XX wieku, 145-164. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Borowik, A. (2012). O jednej z odmian narodowego romantyzmu. „Styl wchodnio-małopolski”: geneza, twórcy, przykłady. (In:) A. Betlej, A. Markiewicz, A. Dworzak (eds.), Sztuka Kresów Wschodnich, t. 7, 207-254, Kraków: Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Borowik, A. (2015). Sardelkowość i głowy kapusty czyli o dekoracji tak zwanego stylu wchodnio-małopolskiego. (In:) Z. Chlewiński (ed.), Polskie art déco. Materiały piątej sesji naukowej Polskie Art Déco, 208-226, Płock: Muzeum Mazowieckie w Płocku.

„Bronisław Wiktor.” (From:) https://cmentarzlyczakowski.pl/rzezbiarze/bronislaw-wiktor (access: 25.09.2024).

Czerner, O. (1962). Wincenty Witold Rawski (4.III.1893-4.VII.1962). Biuletyn Historii Sztuki, 423.

Figol, R., Krysa, L. (2006). Личаківський Некрополь. Lwów: Centr Ewropy.

„Funkcjonalizm.”. Encyklopedia PWN. (From:) https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/funkcjonalizm;3903292.html (access: 9.09.2024).

„Jadwika Rzyszczewska, Adam Gorajski, Kazimierz Gorajski.” (From:) https://lychakivcemetery.org/karty-nagrobkow/jadwika-rzyszczewska-adam-gorajski-kazimierz-gorajski-2 (access: 24.09.2024).

„Janina Reichert-Toth.” (From:) https://cmentarzlyczakowski.pl/rzezbiarze/janina-reichert-toth (access: 24.09.2024).

Kozakiewicz, S. (1996). Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Warszawa: PWN.

Kunkel, R.M. (1987). Rawski Witold. (In:) E. Rostworowski (ed.), Polski Słownik Biograficzny, t. XXX, 670–671, Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Kwiatkowska-Frejlich, L. (2020). Marian Nikodemowicz architekt lwowski. Lublin: Muzeum Narodowe w Lublinie.

Łoza, S. (1954). Architekci i budowniczowie w Polsce. Warszawa: Budownictwo i Architektura.

Łupij, G. (1996). Личаківський Цвинтар. Lwiw: Kamieniar.

„Modernizm.” Encyklopedia PWN. (From:) https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/modernizm;3942542.html (access: 9.09.2024).

Nicieja, S. (1988). Cmentarz Łyczakowski we Lwowie w latach 1786-1986. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

Nicieja, S. (1990a). Cmentarz Obrońców Lwowa. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

Nicieja, S. (1990b). Pomniki artystyczne na Cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie. Rocznik Historii Sztuki, 18, 311-399. https://doi.org/10.11588/diglit.13595.8

Nicieja, S. (1998). Łyczaków. Dzielnica za Styksem. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

Nicieja, S. (2011). Ogród snu i pamięci. Dzieje Cmentarza Łyczakowskiego we Lwowie oraz ludzi tam spoczywających w latach 1786-2010. Kraków-Opole: Wydawnictwo MS.

Olszewski, A.K. (1967). Nowa forma w architekturze polskiej 1900-1925: teoria i praktyka. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

Olszewski, A.K. (1966). Nurt dekoracyjno-ekspresjonistyczny w architekturze polskiej w latach 1908-1925 (tzw. „szkoła krakowska”). (In:) K. Piwocki (ed.), Studia z Historii Sztuki, t. 10, 72-128, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

Prętczyński, Z. (2005). Wspomnienia o profesorach Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (z lat studiów 1947–1952). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

Downloads

Download data is not yet available.